2025-08-01, 19:07
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tänk till lite nu. Och se till statistiken. När anmäls någon för våldtäkt? Och i vilka fall haf det setts som oaktsam våldtäkt? Ja, inte är det när ett par redan är förälskade och nyss blivit ihop i alla fall.

Våldtäkt och oaktsam våldtäkt verkar vara vanligast vid tillfälliga sexuella kontakter (eller vid systematiskt relationsvåld). Och inte alls vanligt bland nyförälskade par.

Tillfälligt sex gagnar varken parbildande eller barnafödande. Folk blir regel inte tillsammans med en tillfällig sexuell kontakt. Och det är inte ofta folk blir gravida vid tillfälligt sex. Men vid tillfälligt sex ökar risken för våldtäkt/oaktsam våldtäkt. Och även risken för falsk angivelse.

Sex hos ett nyförälskade par gagnar djupare kärlek, trofasthet och barnafödande på sikt.

Så lagen borde bäl snarare ändra mäns synsätt på hur dejtade ska gå till. Det är inte tillfälligt sex som ska vara i fokus. Utan fokus är att dejta och se om ömsesidigt tycke uppstår. Gör det det, blir man ett par innan sexet kommer in i bilden. Och även då inhämtas samtycke. När paret är etablerat, kan det mycket väl bli både ett och två och kanske flera barn gjorda.

Sluta gör dig till. Självklart har lagar som hämmar sex mellan kvinnor och män en negtiv effekt på relationer och barnafödande.

Du kan aldrig se saker från fler vinklar för du lurar dig själv så extremt mycket. Och så ska du in med dina trubbiga fyrkantiga teorier som listar några få sätt som saker kan utspela sig på som råkar passa in i vad du tycker...
Citera
2025-08-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Sluta gör dig till. Självklart har lagar som hämmar sex mellan kvinnor och män en negtiv effekt på relationer och barnafödande.

Du kan aldrig se saker från fler vinklar för du lurar dig själv så extremt mycket. Och så ska du in med dina trubbiga fyrkantiga teorier som listar några få sätt som saker kan utspela sig på som råkar passa in i vad du tycker...

Lagen om oaktsam våldtäkt hämmar inte gentlemannamässigt dejtande, seriöst parbildande och barnalstrande i seriös relation.

Lagen om oaktsam våldtäkt hämmar däremot tillfälligt sex. Men sådant leder i regel varken till seriöst förhållande eller till barnalstrande.

Tänk efter lite, så inser du att jag har rätt.

Eller hur många känner du som har gift sig ned sitt krogragg som de låg med första kvällen eller sin tinderdejt som de låg ned första kvällen? Hur många känner du som fått barn med sitt one night stand?
Citera
2025-08-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Hur det gick till när du träffade din partner på 80-talet är inte relevant. Idag träffas man inte 5-6 gånger innan sex.

Idag börjar förhållanden i princip med sex.

Jag är född på slutet av 1970-talet. Var barn på 1980-talet och delar av 1990-talet. Och träffade min partner på 2010-talet.

Då gör väl dessa personer rätt då och utsätter inte varandra för sex utan samtycke/oaktsam våldtäkt.
Det är ju en förutsättning för en fortsatt relation, att sexet sker med samtycke.
Citera
2025-08-01, 21:00
Medlem
Citat:
Jag är född på slutet av 1970-talet. Var barn på 1980-talet och delar av 1990-talet. Och träffade min partner på 2010-talet.

Pfft. Du har sagt att du är 50 i flera år nu. Men det spelar ingen roll. Bland dagens unga existerar ingen ses 5-6 gånger innan sex-kultur. Du tillhör en annan generation och dina egna erfarenheter har således ingen relevans i sammanhanget.

Citat:
Då gör väl dessa personer rätt då och utsätter inte varandra för sex utan samtycke/oaktsam våldtäkt.
Det är ju en förutsättning för en fortsatt relation, att sexet sker med samtycke.

Förutom alla gånger de blir fel....

För att det överhuvudtaget ska kunna bli ett förhållande måste mannen ta initiativ till sex. Men på grund av samtyckeslagen innebär det nu en risk. En risk som kan göra att män tvekar att ta detta initiativ, och förhållanden som annars hade kunnat bli rinner ut i sanden.

Det kan väl ändå inte vara så förbannat svårt för dig att begripa?
Citera
2025-08-01, 21:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Lagen om oaktsam våldtäkt hämmar inte gentlemannamässigt dejtande, seriöst parbildande och barnalstrande i seriös relation.

Lagen om oaktsam våldtäkt hämmar däremot tillfälligt sex. Men sådant leder i regel varken till seriöst förhållande eller till barnalstrande.

Eller hur många känner du som har gift sig ned sitt krogragg som de låg med första kvällen eller sin tinderdejt som de låg ned första kvällen? Hur många känner du som fått barn med sitt one night stand?

Du kan inte börja knulla på gång nummer 100. Utan man börjar alltid på gång 1. Att jag behöver förklara det här för dig är inte smickrande för din kognitiva kapacitet. Ja, folk träffas både på tinder och på krogen, de knullar en gång och ibland knullar de 100 gånger till efter vilket leder till barn. Den första gången är mindre sannolik att inträffa pga samtyckeslagen. Hur fan tror du folk träffas första gången? Kärleksbrev, borttappad sko?
Senast redigerad av AndersPersson99 2025-08-01 kl. 21:03.
Citera
2025-08-01, 21:05
Medlem
Citat:

Fel. Idag börjar förhållanden i regel med casual sex. Det är inte 1985 längre, utan 2025.

Get with the times.
Citera
2025-08-01, 21:11
Medlem
Citat:
Du kan inte börja knulla på gång nummer 100. Utan man börjar alltid på gång 1. Att jag behöver förklara det här för dig är inte smickrande för din kognitiva kapacitet. Ja, folk träffas både på tinder och på krogen, de knullar en gång och ibland knullar de 100 gånger till efter vilket leder till barn. Den första gången är mindre sannolik att inträffa pga samtysamtyckeslagen. Hur fan tror du folk träffas första gången? Kärleksbrev, borttappad sko?

Men kära du. Man måste inte ha sex de första dejterna! Går finfint att prata, gå på promenader, gå på bio, pussas, kramas, hålla hand, prata om sex och om vad man gillar/inte gillar, bjuda varandra på mat, lära känna varandra! detta kan gärna få ta några dejter. Och så kan man bestämma att sova över och också då prata om preventivmedel innan övernattningen. Båda vet att det ska bli sex, båda samtycker och båda vet vad den andra inte vill göra sexuellt. Sedan är man lyhörda för varandra!

Risken att ha sex första gången man träffas/första gången man träffas på tu man hand hemma hos varandra utan att innan kolla av läget om den andre vill ha sex, utan att veta vad den andra gillar/inte gillar sexuellt etc. Risken med det är att någon går över gränsen och det blir en oaktsam våldtäkt.

Bjuder du över någon på middag vill du ju veta om det är något denna inte äter, inte tål att äta etc. Sedan har ni en trevlig middag. Tar du inte reda på sådant kan en eventuell nötallergi sluta på sjukhus.

Tänker du ha sex med någon, behöver du inhämta samtycke, annars kan kvällen sluta inlåst på häkte.

Att dejta och lära känns varandra först innan sex och att inhämta samtycke minskar risken för oaktsam våldtäkt. Och främjar parbildning och barnafödande.
Citera
2025-08-01, 21:18
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Men kära du. Man måste inte ha sex de första dejterna! Går finfint att prata, gå på promenader, gå på bio, pussas, kramas, hålla hand, prata om sex och om vad man gillar/inte gillar, bjuda varandra på mat, lära känna varandra! detta kan gärna få ta några dejter. Och så kan man bestämma att sova över och också då prata om preventivmedel innan övernattningen. Båda vet att det ska bli sex, båda samtycker och båda vet vad den andra inte vill göra sexuellt. Sedan är man lyhörda för varandra!

Risken att ha sex första gången man träffas/första gången man träffas på tu man hand hemma hos varandra utan att innan kolla av läget om den andre vill ha sex, utan att veta vad den andra gillar/inte gillar sexuellt etc. Risken med det är att någon går över gränsen och det blir en oaktsam våldtäkt.

Bjuder du över någon på middag vill du ju veta om det är något denna inte äter, inte tål att äta etc. Sedan har ni en trevlig middag. Tar du inte reda på sådant kan en eventuell nötallergi sluta på sjukhus.

Tänker du ha sex med någon, behöver du inhämta samtycke, annars kan kvällen sluta inlåst på häkte.

Att dejta och lära känns varandra först innan sex och att inhämta samtycke minskar risken för oaktsam våldtäkt. Och främjar parbildning och barnafödande.

Nån jävla gång kommer sex första gången att inträffa, och sannolikheten att det inträffar minskar pga samtyckeslagen. Och nej kanske inte i de fallen du beskriver, men i andra fall. Men du verkar inte kunna föreställa dig att saker kan inträffa på flera olika sätt så jag förstår att det är svårt för dig.
Citera
2025-08-01, 21:21
Medlem
Citat:
Pfft. Du har sagt att du är 50 i flera år nu. Men det spelar ingen roll. Bland dagens unga existerar ingen ses 5-6 gånger innan sex-kultur. Du tillhör en annan generation och dina egna erfarenheter har således ingen relevans i sammanhanget.

Förutom alla gånger de blir fel....

För att det överhuvudtaget ska kunna bli ett förhållande måste mannen ta initiativ till sex. Men på grund av samtyckeslagen innebär det nu en risk. En risk som kan göra att män tvekar att ta detta initiativ, och förhållanden som annars hade kunnat bli rinner ut i sanden.

Det kan väl ändå inte vara så förbannat svårt för dig att begripa?

Nope. När jag skapade kontot för lite över 5 år sedan var jag kring 45 (dvs någonstans mellan 40-50). Och nu närmar jag mig 50 (dvs någonstans mellan 45-49). Och detta är också vad jag skriver och har skrivit.

Men kära du. Man kan inleda förhållande med kyssar, kramar, hångel, prata, ringa, prat om sex, promenader, träffa varandras vänner och familjer. Osv. När nan vet "nu är det vi" och även vet vad dem andra inte gillar sexuellt så kan man fråga på ett sexigt sätt om den andra vill ligga = inhämta samtycke.

Man måste inte inleda ett förhållande med sex.
Citera
2025-08-01, 21:22
Medlem
Citat:
Fel. Idag börjar förhållanden i regel med casual sex. Det är inte 1985 längre, utan 2025.

Get with the times.

Om så är fallet, behöver man ju verkligen vara extremt lyhörd och fråga om samtycke finns.
Citera
2025-08-01, 21:28
Medlem
Citat:
Nope. När jag skapade kontot för lite över 5 år sedan var jag kring 45 (dvs någonstans mellan 40-50). Och nu närmar jag mig 50 (dvs någonstans mellan 45-49). Och detta är också vad jag skriver och har skrivit.

Men kära du. Man kan inleda förhållande med kyssar, kramar, hångel, prata, ringa, prat om sex, promenader, träffa varandras vänner och familjer. Osv. När nan vet "nu är det vi" och även vet vad dem andra inte gillar sexuellt så kan man fråga på ett sexigt sätt om den andra vill ligga = inhämta samtycke.

Man måste inte inleda ett förhållande med sex.

Någon gång måste mannen ta initiativ till sex, annars blir det inget. Väntar han för länge finns risken att det hela rinner ut i sanden. Kvinnor har inget tålamod idag. Och samtyckeslagen gör att män riskerar att få sina liv förstörda när de tar initiativ till sex, vilket kan leda till att de tvekar.

Ja, jag vet inte vad mer jag ska säga. Det lär ju inte gå in i ditt huvud ändå.
Citera
2025-08-01, 21:28
Medlem
Citat:
Nån jävla gång kommer sex första gången att inträffa, och sannolikheten att det inträffar minskar pga samtyckeslagen. Och nej kanske inte i de fallen du beskriver, men i andra fall. Men du verkar inte kunna föreställa dig att saker kan inträffa på flera olika sätt så jag förstår att det är svårt för dig.

Du verkar ha en väldigt förutfattad mening om mig. Jag kan föreställa mig att saker kan gå till på alla möjliga sätt. Men Vad jag skriver är att folk kanske måste börja tänka om .

Kanske är det helt enkelt så att risken med sex för tidigt I en relation/vid första mötet på tu man hand ökar risken att framförallt kvinnor känner sig överkörda/utnyttjande och att det skedde saker de inte samtyckte till.

Så då kan det vara bättre att dejta några gånger innan man har sex. Och vis det sexet också inhämta samtycke och vara lyhörd. Inte bara bonka på.

Dvs. Vara lite mer gentlemannamässig.

Sköter man sina kort rätt minskar risken för oaktsam våldtäkt. Och ökar chansen för seriös parbildning och barnafödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in