• 1
  • 2
2025-08-01, 19:21
Medlem
Hej alla,
Jag befinner mig just nu i en väldigt svår ekonomisk situation och söker tips, stöd eller vägledning från er som varit i liknande lägen.

Jag separerar efter en längre relation och har tre barn (10, 13 och 15 år). Det har varit en tuff tid mentalt och känslomässigt. Jag sa upp mig i maj från mitt jobb eftersom jag helt enkelt inte orkade separera och samtidigt jobba heltid – det höll på att knäcka mig.

Nu ligger jag efter med hyran för tredje månaden. Har haft kontakt med socialtjänsten, men deras hjälp är begränsad eftersom jag äger en bil. Det känns helt orimligt – jag har bilen just för att kunna söka jobb och klara vardagen med tre barn. Säljer jag den, blir jag i praktiken låst hemma.

Har någon av er erfarenhet av att få stöd trots att man “äger” en bil? Eller tips på vad man kan göra när man står här – ensamstående, utan jobb, utan marginaler?

Alla råd, erfarenheter eller bara ett vänligt ord är välkommet. Tack för att du tog dig tid att läsa. 🙏
Senast redigerad av AnnaPanna8088 2025-08-01 kl. 19:25.
Citera
2025-08-01, 19:27
Medlem
StonedMonkeys avatar
Sälj bilen och köp en skrotbil för mindre än 5000, dom kan man nämligen äga utan att det räknas som en förmögenhet. Inte så kul att åka i kanske, men ska du ha hjälp ifrån försörjningsstöd är det enda alternativet.
Citera
2025-08-01, 19:28
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPanna8088

Jag separerar efter en längre relation och har tre barn (10, 13 och 15 år). Det har varit en tuff tid mentalt och känslomässigt. Jag sa upp mig i maj från mitt jobb eftersom jag helt enkelt inte orkade separera och samtidigt jobba heltid – det höll på att knäcka mig.

Jag måste fråga, är du helt dum i huvudet?

Sälj din bil. Dina bortklemade ungar får ta bussen, du behöver ingen bil för att "söka jobb". Du har frivilligt valt den här situationen.
Citera
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har sökt jobb utan bil massor av gånger, det kan du med. Köp en billigare bil.

Dina barn är stora, de behöver inte bli runtskjutsade av en privatchaufför för att klara vardagen.
Citera
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej alla,
Jag befinner mig just nu i en väldigt svår ekonomisk situation och söker tips, stöd eller vägledning från er som varit i liknande lägen.

Nu ligger jag efter med hyran för tredje månaden. Har haft kontakt med socialtjänsten, men deras hjälp är begränsad eftersom jag äger en bil. Det känns helt orimligt – jag har bilen just för att kunna söka jobb och klara vardagen med tre barn. Säljer jag den, blir jag i praktiken låst hemma.

Jag har startat en insamling för att klara hyran och komma på fötter igen. Alla som vill och kan bidra – smått som stort – är jag evigt tacksam för.

Har någon av er erfarenhet av att få stöd trots att man “äger” en bil? Eller tips på vad man kan göra när man står här – ensamstående, utan jobb, utan marginaler?

Alla råd, erfarenheter eller bara ett vänligt ord är välkommet. Tack för att du tog dig tid att läsa. 🙏
Välkommen till Flashback - men snart kommer du få ett kallt uppvaknande.

I vilket fall;

- Du arbetar inte nu, men du har en bil med visst värde, det är ingen mänsklig rättighet att ha bil.

- Du sa upp dig från ditt arbete för att du inte orkade, varför sjukskrev du dig inte? Det hade varit mer ekonomiskt klokt.
Citera
2025-08-01, 19:42
Medlem
Du får absolut ingen hjälp med försörjningsstöd så länge du äger en bil.

Det är samhället sista stöd.

Varför säger du upp dig med tre barn? Har du ingen A-kassa?

Man behöver ingen bil för att söka jobb.

Och förresten, hur kan du vara efter med tre månadshyror? Fick du ingen slutlön
Citera
2025-08-01, 19:46
Medlem
Skuggvarelses avatar
Gå.tillbaka till dina barns far. Det är en stor prestigeförlust för en modern svensk kvinna men du är LURAD och gräset är inte grönare på andra sidan. Du är lurad att livet ska vara på ett visst sätt och att din karl som du valde att avla tre barn med inte längre duger. Du är gift under GUD så det är inget du kan skilja, be din man om förlåtelse och är han en god själ förstår han att era barns bästa är viktigast och kanske kan ni förlåta varandra allt eftersom. Du är en del av något större.
Citera
2025-08-01, 19:47
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Hej alla,

Hjälper väl inte nu men du behöver inte säga upp dig när du inte orkar jobba, det går att sjukskriva sig. Tyvärr är det svårt att få hjälp så länge man äger något av värde. Det man kan trycka på är att du behöver bilen för barnen men som några redan skrivit kan de då propsa på att du får byta till en billigare bil som inte är värd något. Ingen kontakt med A-kassan?
Citera
2025-08-01, 19:48
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Jag kan säga att jag aldrig har ägt en bil när jag har sökt och fått jobb. Jag hade en gång ett jobb med arbetstider då bussarna inte gick, så jag fick då köpa en bil.

Har man inte pengar till hyran, så får man välja: att bo i bilen eller sälja den och bo i lägenheten.

Eftersom din bil ses som en tillgång av socialtjänsten, kommer en avräkning att göras på försäljningssumman – ungefär som om du hade haft en massa värdepapper.
Citera
2025-08-01, 19:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Visst är kvinnor starka, självständiga och klarar allt själva – tills det blir jobbigt, då är männen plötsligt elaka och samhället orättvist. Men som man (eller kvinna) bäddar får man ligga – särskilt om man kastar ut bankomaten och samtidigt säger upp sig frivilligt med tre barn och bil på avbetalning.
Citera
2025-08-01, 19:50
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Morsan är förskollärare och där hade dom nyss en ziggis-familj med 3 barn. De fick en splitter ny bil från socialen så att de skulle kunna köra barnen till och från dagis. Det uppdagades dock efter ett tag att föräldrarna saknade körkort, men det är en annan historia.

Råttan i pizzan. Har inte hänt och kommer aldrig hända.
Citera
2025-08-01, 19:54
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:

Kan du skriva över bilen till någon anhörig som du sedan "lånar" när du behöver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in