2025-08-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Just nu riskerar usa inflation om för många kommer i jobb. Det är bra att det saktar ned.
Trots de sanslöst dåliga siffrorna ökar inflationen, vilket beror på Trumps straffskatt mot befolkningen i form av tariffer. Inflationen ökade även under juli ser du efter tre usla månader på jobbfronten. Det säger sig själv att om Trump likt någon medeltida kung lägger på skatter på importen så ökar priserna
Citera
2025-08-01, 16:21
Medlem
Citat:
https://www.reuters.com/world/us/us-job-growth-expected-slow-june-unemployment-rate-forecast-rise-2025-07-03/

Arbetslösheten minskar i usa på trots att de skärt bort tusentals från den offentliga sektorn.

Lönen stiger i usa

Alla medier skrev att usa kommer gå bankrut och protektionism inte funkar. Även majoriteten inne på fb.

Dags att fira med ett stort glas Coca Cola.
Sällan har ett inlägg åldrats så illa som ditt.
Arbetslösheten snarare ökar och antalet nya jobb är väldigt få.
Citera
2025-08-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Trots de sanslöst dåliga siffrorna ökar inflationen, vilket beror på Trumps straffskatt mot befolkningen i form av tariffer. Inflationen ökade även under juli ser du efter tre usla månader på jobbfronten. Det säger sig själv att om Trump likt någon medeltida kung lägger på skatter på importen så ökar priserna

Arbetslösheten är nede på 4.1 trots nedskärningar på offentlig sektor och handelskrig. Siffror som många europeiska länder enbart kan drömma om.

De nya tull avtalen på 15% ger stor fördel till Usa vilket ger ännu mer leverage i framtiden. Eu byråkratiska idioter skulle aldrig gått med på det. Usa låga arbetslöshet redan nu 4.1 riskerar skapa inflation när ekonomin tar fart om ett par månader.
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-08-01 kl. 17:39.
Citera
2025-08-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Hörru idiot.
Varifrån fick du att jag är för EU?!

Jag skippade västvärlden efter att den klantade till det 2007 och inte satte dit de som ställde till det, tvärt om BELÖNADE USA BEDRAGARNA!!!
Då satte jag igång att undersöka intressanta länder, valde vilket (ett i SOasien) och sedan studerade jag lagar, affärskultur och affärsideer och jag valde vilka innan jag startade två företag där nyligen till att börja med...
..inte en chans att du gjort det! ..vadå, köpa saronger och träskulpturer för att sälja på Kiviks marknad på somrarna då?
Typiskt er idioter, som inte ens klarar av att TÄNKA att det är möjligt sådant som jag GJORT...

Varför skulle jag inte kunna göra det enligt dig nu när jag klarade det för länge sedan innan jag hade erfarenhet, din idiot?
1. Som 24åring startade jag ett distributionsföretag, som jag växte till 70 anställda innan det blev tråkigt så jag sålde.
2. Företagskonsult. Har fixat till resultat och organisation i så olika brancher som t ex utbildning, vård och produktion. T ex fixade jag till en region i kris åt ett nationellt seviceföretag, från kris till deras bästa region enligt HQ. Hittade och lärde upp en ny regionschef innan jag lämnade.
3. Byggde åt en klient upp en mjukvaruproduktionsorganisation utspridd på tre kontinenter och organicerade så den producerade för en bråkdel av vad produktionen hade kostat i väst.

Nu är jag ålders"pensionär" men jag tyckte det var för tråkigt så jag startar två PRODUKTIONSföretag i SOasien.
(Två till att börja med. Ett tredje är redan planerat som vidareförädling av produkter i ett av de startade. Det är tänkt att jag återinvesterar kommande vinster till exbantioner och/eller ytterligare brancher.)

Vad mer dumt har du att säga? D
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Citat:
Mycket "intelligent" komentar
VAD och HUR är de fantasier?

Man behöver inte fantisera då
Trump producerar BEVIS
och resten är grundläggande ekonomikunskap som uppenbarligen du inte begriper. Inte Trump heller ELLER så begriper han och struntar fullständigt i att det går åt helsike för vanliga amerikaner, medan Trump snor åt sig en massa pengar till sig själv och familjen...
Hur mycket strg inflationen under Biden? Vad var bra under Biden? Folk betalade kanske i snitt 15000 kr mer i månaden i bara Sverige tack vare Bidenomics.
Kanske ekonomiska idioter som du...

(Företagsstarterna oräknade). 15 000 är ungefär vad jag gör av med TOTALT per månad nu då jag inte ens försöker vara särskilt ekonomisk privat.
På den tiden jag var det automatiskt, gjorde jag bara av med svenskt "existensminimum" i snitt per månad innan jag skaffade villa. Hade ändå bl a lägenhet, bil, biljard, liten segelbåt, sommarkåk och en massa hobbies...
Citera
2025-08-01, 18:16
Medlem
Intressant att jobbsiffrorna visade sig vara mycket sämre än som redovisades förrut,
detta fastän även de redovisade siffrorna var skit jämfört med snitt under Biden,
ändå hävdar Trumpidioterna att siffrorna är bra
Citat:
Citat:
Just nu riskerar usa inflation om för många kommer i jobb. Det är bra att det saktar ned.
Just det. Det sa jag redan då Trump kom med sin idiottullide för ett år sedan.
Citat:
Arbetslösheten är nede på 4.1 trots nedskärningar på offentlig sektor och handelskrig. Siffror som många europeiska länder enbart kan drömma om.
Den var ju 4 % INNAN Trump...
Citera
2025-08-01, 18:20
Medlem
Citat:
Intressant att jobbsiffrorna visade sig vara mycket sämre än som redovisades förrut,
detta fastän även de redovisade siffrorna var skit jämfört med snitt under Biden,

Trump har skärt ned på den offentliga sektorn och är inne i ett handelskrig.
Citera
2025-08-01, 18:35
Medlem
Citat:
Jo, det gör att arbetslösheten sannolikt är högre för många domar har stoppat massuppsägningarna i offentlig sektor. Det är väl en tidsfråga innan den Trump-kontrollerade HD ger grönt ljus.

Trots allt "massiva" utvisningar så ökar arbetslösheten alltså.

Jag tycker synd om amerikanerna. I alla fall de som röstade mot Trump.
Citera
2025-08-01, 18:39
Medlem
Citat:

De nya tull avtalen på 15% ger stor fördel till Usa vilket ger ännu mer leverage i framtiden. Eu byråkratiska idioter skulle aldrig gått med på det. Usa låga arbetslöshet redan nu 4.1 riskerar skapa inflation när ekonomin tar fart om ett par månader.
Arbetslösheten är 4,2% nu. Dessutom kommer den öka när HD tillåter nedskärningar.

Exakt ingenting talar för en vändning. Den enorma osäkerheten gör att företag inte törs anställa. Både företag och privatpersoner konsumerar mindre.

Trump har i princip medvetet skickat in USA i en kommande lågkonjunktur

Ja, på kort sikt drabbas EU och alla andra länder, men det är bara tills man manövrerat bort USA från handeln.
Citera
2025-08-01, 19:15
Medlem
Citat:
Jo, det gör att arbetslösheten sannolikt är högre för många domar har stoppat massuppsägningarna i offentlig sektor. Det är väl en tidsfråga innan den Trump-kontrollerade HD ger grönt ljus.

Trots allt "massiva" utvisningar så ökar arbetslösheten alltså.

Jag tycker synd om amerikanerna. I alla fall de som röstade mot Trump.

Tyck hellre synd om eu, många ledare säger att vi ska vänja oss till dåliga tider och att fornglansen är över. Det som håller oss körande är millitär industrin men den kommer ge diminsihed returns förr än senare.

Usas leverege i förhandlingar har ökat och trump vet hur man utnyttjar den till max.
Citera
2025-08-01, 19:17
Medlem
doncroces avatar
Tror den viktigaste slutsatsen för oss av dom reviderade jobbsiffrorna är att dom ökar oddsen för en räntesänkning av FED i september.
Senast redigerad av doncroce 2025-08-01 kl. 19:41.
Citera
2025-08-01, 19:29
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Tyck hellre synd om eu, många ledare säger att vi ska vänja oss till dåliga tider och att fornglansen är över. Det som håller oss körande är millitär industrin men den kommer ge diminsihed returns förr än senare.

Usas leverege i förhandlingar har ökat och trump vet hur man utnyttjar den till max.

Trots en historiskt låg arbetslöshet i EU, hade Sverige i Maj 561 200 personer arbetslösa, vilket motsvarar 9 procent av arbetskraften.
Det gör att Sverige just nu har den tredje högsta arbetslösheten i hela EU.
Till och med Grekland har en lägre arbetslöshet än Sverige.
https://www.tn.se/arbetsmarknad/43381/ministern-om-arbetslosheten-darfor-ar-sverige-samre-an-grekland/

(Tror den svenska ungdomsarbetslösheten på 25 procent är näst högst i EU, jämför det mot ungdomsarbetslösheten i USA på 9 procent)

Men trots det, är det alltså ändå så hemskt i USA med arbetslösheten att svenne tycker synd om amerikanerna?
Der dumme Schwede!
Senast redigerad av doncroce 2025-08-01 kl. 20:03.
Citera
2025-08-01, 21:01
Medlem
Citat:
Citat:
Men de NYA jobben var ju MYCKET sämre än de var före Trump.
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Citat:
Typiskt er idioter, som inte ens klarar av att TÄNKA att det är möjligt sådant som jag GJORT...

Varför skulle jag inte kunna göra det enligt dig nu när jag klarade det för länge sedan innan jag hade erfarenhet, din idiot?
1. Som 24åring startade jag ett distributionsföretag, som jag växte till 70 anställda innan det blev tråkigt så jag sålde.
2. Företagskonsult. Har fixat till resultat och organisation i så olika brancher som t ex utbildning, vård och produktion. T ex fixade jag till en region i kris åt ett nationellt seviceföretag, från kris till deras bästa region enligt HQ. Hittade och lärde upp en ny regionschef innan jag lämnade.
3. Byggde åt en klient upp en mjukvaruproduktionsorganisation utspridd på tre kontinenter och organicerade så den producerade för en bråkdel av vad produktionen hade kostat i väst.

Nu är jag ålders"pensionär" men jag tyckte det var för tråkigt så jag startar två PRODUKTIONSföretag i SOasien.
(Två till att börja med. Ett tredje är redan planerat som vidareförädling av produkter i ett av de startade. Det är tänkt att jag återinvesterar kommande vinster till exbantioner och/eller ytterligare brancher.)

Vad mer dumt har du att säga? D
Kanske ekonomiska idioter som du...

(Företagsstarterna oräknade). 15 000 är ungefär vad jag gör av med TOTALT per månad nu då jag inte ens försöker vara särskilt ekonomisk privat.
På den tiden jag var det automatiskt, gjorde jag bara av med svenskt "existensminimum" i snitt per månad innan jag skaffade villa. Hade ändå bl a lägenhet, bil, biljard, liten segelbåt, sommarkåk och en massa hobbies...
Obildad loser.

Och ändå har jag lyckats med så mycket mer än du ens kan tänka är möjligt...

F ö är mina kunskaper uppenbarligen skyhögt bättre än dina, speciellt inom ekonomi, psykologi, organisation...
Jag pluggade företagsledning och mjukvarustrukturering men skippade efter en termin för jag tyckte de lärde ut för långsamt (Även psykologi/pedagogik men det skippade jag direkt då jag såg att de inte ens tagit med den bästa metoden! som jag redan kunnat flera år...) Pluggade istället helt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in