2025-08-01, 15:22
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB

"Inga avtal finns"

Ja, du är nog lite virrig allt...
Ingen i tråden har påstått att inga avtal finns. Inget avtal är däremot ännu juridiskt bindande fullt ut. Det är en viss skillnad på de båda yttrandena som jag är tämligen säker på att även du förstår.

Ta nu en kopp gott, starkt kaffe och läs en god bok. Jag rekommenderar gärna denna för den som är lite novis på området. https://www.larcier-intersentia.com/en/customs-duties-9781839705632.html
Citera
2025-08-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Vilket jag ju också påpekade i mitt senaste inlägg så då kan vi ju avbryta jämförelserna av listor.
Avtalen kommer att publiceras på US Customs and Border så snart de är klara.
Bara Kanada får sina nya tullar i dag den 1/8. För övriga länder som omfattas av Trumps order träder de ikraft först den 7/8. Sju dagar efter att han skrev under ordern och det gjorde han den 31/7. Eller har dom redan börjat att gälla eftersom det är ett "nödläge"?
Senast redigerad av 2006 2025-08-01 kl. 15:44.
Citera
2025-08-01, 15:47
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vår produktion i EU blir dyrare och mindre konkurrenskraftig. Färre önskar köpa produkter och tjänster som har gröna agendor och tunga regelverk kostnadsförda vid varje leverans.

För en gångs skull kan du ha en poäng.
Men sedan 2023 har Iberdrola och Siemens Energy m.fl. startat stora projekt i Texas och New Mexico för att utveckla grön energi tillsammans med aktörer från USA. Detta sedan Inflation Reduction Act togs i bruk. Trump har förvisso stoppat subventionerna men investeringar som EU utlovat i avtalet gör att arbetet fortgår, om än långsammare. Så intresse tycks finnas kvar för grönt även där borta vilket kan balansera ut kostnader i det långa loppet.

Ps: Glöm inte inlägg #6296.
Citera
2025-08-01, 16:01
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bara Kanada får sina nya tullar i dag den 1/8. För övriga länder som omfattas av Trumps order träder de ikraft först den 7/8. Sju dagar efter att han skrev under ordern och det gjorde han den 31/7. Eller har dom redan börjat att gälla eftersom det är ett "nödläge"?

Eftersom USA befinner sig i "nödläge" gentemot omvärlden gäller presidentens order. Datumet från när det gäller är det som står i ordern om det inte står omedelbart exempelvis. Jag vet inte men jag tror han skriver ordern på det datum han sagt det ska gälla ifrån och då använder sig av "omedelbart".

Det finns exempel på skeppning som hade "normaltull" då det lämnade hamn, var 50% dyrare på vattnet för att slutligen vara 20% dyrare när det nådde destination för att Trump skrivit ordrar under tiden. Jag kan bara inte komma på var jag läste det. Men det måste varit snurrigt på kontoret för importören ett tag.
Citera
2025-08-01, 16:01
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Var det? Vem är eniga om vad?

USA är och har alltid varit världens främsta ekonomi.

Vad som är obegripligt är hur Trump-tards tycker att det är något som bör försämras med tullar.

Trump säger hoppa och Trump-tards hoppar.

Ja, alla som i tråden påstått att Trump kanske kan vara bra för USAs ekonomi har blivit hånade av sådana som dig. Konsensus har rått att Trump är en total idiot vars politik kommer leda till ekonomisk kollaps i USA.
Senast redigerad av doncroce 2025-08-01 kl. 16:08.
Citera
2025-08-01, 16:03
Medlem
MyJustices avatar
Nu har inte Ursula utropat varken ett nödläge eller sig själv som eneväldig såsom som Trump har gjort .
Så det finns inget avtal förräns det är godkänd i EU och dess medlemsländer
Citera
2025-08-01, 16:05
Medlem
Christopher.s avatar
Personligen tycker jag det här är det sämsta beslutet som Trump fattat. Det ritar om världsordningen från global frihandel till protektionism och i förlängningen kan det leda till mer krig och mindre välstånd globalt. Det kommer i det korta perspektivet leda till mer intäkter till statskassan men det kommer skada amerikanska bolag då de inte kommer kunna konkurrera på den globala marknaden med produkter producerade i USA. I förlängningen urholkas deras roll i världen då länder kommer aktivt söka sig bort från USA.

I det korta perspektivet bättre finanser för USA, i det längre perspektivet förlorad makt och inflytande globalt. Vem vill göra affärer med USA om likvärdiga produkter produceras i annat land men där man inte behöver betala tullar? (jag utgår från att det med tiden kommer mottullar) Det lär dessutom leda till ökad kriminalitet då folk börjar smuggla in varor för att kringgå tullarna.

USA's finansiella problem bottnar inte att länder utnyttjar USA, problemet är att USA spenderar för mycket pengar, det är där man ska börja.

I grund och botten söker Trump en enkel lösning så han slipper fatta obekväma beslut, dvs sänka det offentliga spenderandet.
Senast redigerad av Christopher. 2025-08-01 kl. 16:21.
Citera
2025-08-01, 16:10
Medlem
Bara den totala osäkerhet som Trump skapar är ju katastrofal. Internationell handel kräver långsiktig stabilitet. Ingångna avtal skall gälla.
Tullmyndigheterna i andra länder vet knappt vad det är som gäller.
En konsekvens måste bli att övriga världen mer och mer måste hitta andra handelspartners. Beroendet av USA har ju varit alldeles för stort
Många har sett USA som en garant för frihandel. Nu är det plötsligt tvärt om.
Senast redigerad av climasol 2025-08-01 kl. 16:18.
Citera
2025-08-01, 16:14
Medlem
Trump kan utlysa ett nationellt nödläge för att hantera kriser som påverkar hela landet. Detta ger Trump utökade befogenheter att införa tullar utan att kongressen behöver godkänna dem som i fallet med "International Emergency Economic Powers Act" (IEEPA).
Vad är det konkret som har utlöst detta "nödläge" i USA?
Citera
2025-08-01, 16:20
Medlem
Citat:
Trump kan utlysa ett nationellt nödläge för att hantera kriser som påverkar hela landet. Detta ger Trump utökade befogenheter att införa tullar utan att kongressen behöver godkänna dem som i fallet med "International Emergency Economic Powers Act" (IEEPA).
Det började väl med fentanyl-svadan. Den som i princip inte ens kommer in från Kanada (däremot såklart Mexiko). Undrar om ens Trump själv har koll på vad hans stab diktat ihop.
Citera
2025-08-01, 16:26
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:

Han använde sig av IEEPA för att han ansåg att tullar plus handelsunderskott utgjorde ett hot mot nationell säkerhet och att normala beslutsvägar (kongressen) var för långsamt för förändringar.

EDIT: Bland annat bör kanske tilläggas.
Senast redigerad av KiteOnTile 2025-08-01 kl. 16:29.
Citera
2025-08-01, 16:28
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Nödläget har godkänts av Högsta Domstolen, tror jag. Fast det gällde utvisning av illegala med vissa förbehåll. Har inte sett någon slutgiltig dom vad gäller tullarna. Det har varit en hel del överklaganden eller stämningar på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in