2025-07-31, 23:16
Medlem
Byt lås, det hade jag gjort.
KFM tar evigheter. Och det finns inga bevis för att fd hyresgästen inte självmant lämnat bostaden.
Hans kontrakt har gått ut.
Senast redigerad av Tesla83 2025-07-31 kl. 23:21.
Citera
2025-07-31, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att hyra ut till "såna där" leder till såna problem. Därför det finns diskriminering i såna här sammanhang. Rent rationellt.

Men det hjälper inte dig nu att tala om hur dumt det var. Det sämsta du kan göra nu är att själv börja agera brottsligt. Du får inte gå in i bostaden och börja slänga ut saker. Det kommer dessutom att vara svårt att dölja att du gjort.

Hyresvärden har väl rätt att gå in när kontraktet löpt ut?
Citera
2025-08-01, 01:19
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderbalk
Hej!

Har en hyresgäst som ska flytta idag. 31-07-2025 enligt uppsägningskontrakt.

Nu är de så att denna luffare inte kunnat betala den nya hyran i sin nästkommande lägenheten.
Och nu inte har någonstans att ta vägen. Så han berättar att han ej kommer flytta.

Efter lite research så får jag inte ``kasta´´ ut parasiten. Utan detta ska göras genom kronofogdens reglemente. Vilket kan ta enorm tid.

Problemet är att nästa hyresgäst planerar att flytta in imorgon. 1:a aug.

Frågan är. Vilka konsekvenser kan jag som hyresvärd få när jag kommer gå in i huset och ta ut hans lösöre.?

Huset hyrs ut fullt möblerat så endast hans kläder med mera ska väck och byta kod på yale doormannen.

Strömmen och vatten styrs inifrån mitt hus. Detta bryts 00.01

Individen är en person som endast kommit till vårat land för att utnyttja och ta.
Han har STENKOLL på sina rättigheter.

Saken hör till att jag har små barn här hemma och denna man har noll konsekvens tänk och vet ej vad han har kapabel till.

Du behöver ansöka om avhysning via Kronofogden asap. Det är tyvärr den enda lagliga vägen, hur orättvist det än kan kännas.

Att personen kan sina rättigheter förändrar ju inte att lagen gäller för alla – även för dig. Att ta saken i egna händer är att göra exakt det du anklagar honom för, att missbruka systemet.

Dokumentera allt, gör en ansökan om avhysning och meddela den tänkta nya hyresgästen om läget. Om du känner dig osäker, kontakta en jurist för snabb rådgivning.

Vilken pressad och frustrerande situation...särskilt eftersom du har barn och nästa hyresgäst ska flytta in.
Citera
2025-08-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du behöver ansöka om avhysning via Kronofogden asap. Det är tyvärr den enda lagliga vägen, hur orättvist det än kan kännas.

Att personen kan sina rättigheter förändrar ju inte att lagen gäller för alla – även för dig. Att ta saken i egna händer är att göra exakt det du anklagar honom för, att missbruka systemet.

Dokumentera allt, gör en ansökan om avhysning och meddela den tänkta nya hyresgästen om läget. Om du känner dig osäker, kontakta en jurist för snabb rådgivning.

Vilken pressad och frustrerande situation...särskilt eftersom du har barn och nästa hyresgäst ska flytta in.
Fd hyresgästens kontrakt har ju löpt ut.
Så när han lämnar bostaden så byter TS lås och låter nästa hyresgäst som har giltigt kontrakt flytta in.
Vad ska han göra? Kräva att få flytta tillbaka till en bostad han inte längre har kontrakt på, där en annan hyresgäst bor dessutom?
Citera
2025-08-01, 03:27
Medlem
1. Antagligen gå laglig väg och väntar månader.
2. Ring polis och hoppas de får ut packet om de är sugna. annars är det ett moment 22 tillbaka till kronofogden.
3. Byt lås och hoppas han bara tar sitt pick och pack och drar utan att han sätter sig på tvären.
4. knäck varenda ben som finns i kroppen. lämna telefoner osv hemma hur långt du går här är hur trögfattad personen är. en ordentlig urstädning och ett bra psyke krävs.
Citera
2025-08-01, 04:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ställ ut alla hans saker och byt kod..

När han kommer tillbaka med polisen, och nya gästen bor i huset så säger du bara
"Jag har ingen aning, du flyttade ju ut igår och nya gästen flytta in idag, allt finns på kontrakt"

När polisen frågar
"Har du ställt ut mannen saker" så påpekar du bara "Jag har aldrig rört hans saker eller sett dem alls på gården, huset var tomt när jag var dit idag för att förbereda för nya gästen"

Allt blir ord mot ord. Men du har kontrakt på din sida,
Hade varit svårare om mannen ägde massa möbler och liknande. Svårare för dig att flytta, lättare för den att påpeka att det är hans boende.

Har jag fel i det jag säger? Kanske. Man jag förstår att vissa saker är svårare att bevisa än andra.
Man kan inte säga "det är mitt boende" från hyresgästens perspektiv, och det är automatiskt det som gäller. Utan något konkret att gå på.

Precis. Man får inte vara dum. Ibland skyddar lagar fel personer. Men bara han går ut den dagen, annars blir det svårt.

Strypa el och vatten tror jag är olagligt.
Citera
2025-08-01, 05:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderbalk
Hej!

Har en hyresgäst som ska flytta idag. 31-07-2025 enligt uppsägningskontrakt.

Nu är de så att denna luffare inte kunnat betala den nya hyran i sin nästkommande lägenheten.
Och nu inte har någonstans att ta vägen. Så han berättar att han ej kommer flytta.

Efter lite research så får jag inte ``kasta´´ ut parasiten. Utan detta ska göras genom kronofogdens reglemente. Vilket kan ta enorm tid.

Problemet är att nästa hyresgäst planerar att flytta in imorgon. 1:a aug.

Frågan är. Vilka konsekvenser kan jag som hyresvärd få när jag kommer gå in i huset och ta ut hans lösöre.?

Huset hyrs ut fullt möblerat så endast hans kläder med mera ska väck och byta kod på yale doormannen.

Strömmen och vatten styrs inifrån mitt hus. Detta bryts 00.01

Individen är en person som endast kommit till vårat land för att utnyttja och ta.
Han har STENKOLL på sina rättigheter.

Saken hör till att jag har små barn här hemma och denna man har noll konsekvens tänk och vet ej vad han har kapabel till.

En släkting till mig bytte lås och ställde grejer som killen hade i ett förråd och släktingen blev polisanmäld och fick ett rätt milt bötesstraff av rätten men det var det värt för hyresgästen hade slutat betala hyra och vägrade flytta och de försökte den lagliga vägen först men efter 5 månader så hade inget hänt så då var det bästa sättet

Edit. Då var släktingen ärlig och sa som det var men om man säger som någon i tråden att man inte har gjort något sånt så är det ord mot ord. Kriminella gör ju sånt hela tiden och kommer undan så testa det
Citera
2025-08-01, 05:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance

Den lagliga vägen kommer säkert ta minst ett halvår om inte längre och hyresgästen kommer kunna leva där gratis tills dess. En släkting har varit i den situationen så byt lås lämna saker på en plats som hyresgästen kommer åt och låtsas som att det regnar och ljug och säg att hyresgästen själv tagit ut grejerna
Citera
2025-08-01, 05:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Gå in i bostaden?
Hemfridsbrott (8 kap. 4 § BrB).

Byta lås?
Du bryter mot både Hemfridsbrott (8 kap. 4 § BrB) och Hyreslagen (12 § Jordabalken)

Bryta ström och el?
Hyreslagen (Jordabalken 12 kap.)
Hemfridsbrott (Brottsbalken 8 kap. 4 §)
Olaga tvång (Brottsbalken 4 kap. 5 §)

Kasta ut hans tillhörigheter?
Egenmäktigt förfarande (BrB 8 kap. 8 §)
Du kan räkna med att personen kommer stämma dig på pengar för sina prylar även om du anser att dom var värda nada.

Du får begära handräckning via kronis. Tar ca 4-8 veckor. Lycka till!

Om det inte helt plötsligt går snabbare att få hjälp vi liknande situationer så har vår familj varit med om ungefär liknande. Efter 6 månader utan betald hyra så hade inget hänt trots kronofogden. Detta var säkert 15 år sen och jag tror inte det går snabbare nu så man får helt enkelt bita i det sura äpplet och riskera hemfridsbrott. Man behöver inte slänga tillhörigheter utan placera dem på ett ställe och säg till personen vart de finns och ge möjlighet att hämta det när det passar
Citera
2025-08-01, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det du föreslår är olagligt.
Att byta lås blir egenmäktigt förfarande.
Att anmäla honom som inbrottstjuv när denna inte är det är också olagligt.

En fråga:

Hur kan det bli egenmäktigt förfarande? Det är ju TS som kan anmäla parasiten för egenmäktigt förfarande då denne hindrar TS att komma åt TS egendom?

Citat:
Egenmäktigt förfarande innebär att någon olovligen tar eller använder annans egendom utan att ha för avsikt att behålla den. Det kan handla om att låna något utan lov, som en gräsklippare, och sedan lämna tillbaka det, eller att hindra någon från att använda sin egendom.

Citat:
Egenmäktigt förfarande är ett brott enligt 8 kap. 8 § brottsbalken. Det handlar om att någon olovligen rubbar annans besittning till något, eller att någon hindrar ägaren från att använda sin egendom.

Det är ju som sagt TS som äger stugan (vi utgår från det) och därmed är det ju hyresgästen som hindrar TS att komma åt sin fastighet/egendom.

Man kan även anmäla hyresgästen för avtalsbrott men i värsta fall är det bara att gå in och kasta ut gästen saker och ta en ev anmälan. Blir knappt något av det hela ändå.
Senast redigerad av Pusher. 2025-08-01 kl. 05:51.
Citera
2025-08-01, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det du föreslår är olagligt.
Att byta lås blir egenmäktigt förfarande.
Att anmäla honom som inbrottstjuv när denna inte är det är också olagligt.

Kanske avstå att anmäla som inbrottstjuv till en försökt att bryta sig in efter bytet av låset?

Iallafall, hyresgästen gör något olagligt medvetet, men är beredd att göra det för att en vet att det tar väldigt lång tid att genomföra en fullt laglig motåtgärd där polis/domstol/myndigheter gör att man kan stanna kvar i någon annans bostad i månader om inte år.

Om den som hyrt ut (privatperson) således har skrivna kontrakt och allt är korrekt utfört med uppsägning etc, då olagligt byter ut låset (egenmäktigt förfarande) så uppstår motsatta situationen. Hyresgästen som vägrade lämna bostaden måste nu göra jobbet med att via polis/domstol/myndigheter få tillbaka tillgången till bostaden och det tar förmodligen flera månader om inte flera år.

Så vad är straffet som hyresvärden får?

Förmodligen lite böter?

Under tiden har den nya hyresgästen fått sin bostad precis som planerat och den enda som verkligen drabbas är den vräkta hyresgästen som få ta konsekvenserna av sitt eget handlande. Ingen annan har blivit hårt drabbad och speciellt då inte den nya hyresgästen som ju säkert letat efter en bostad väldigt desperat.

Grundproblemet givetvis till precis allt är att myndigheterna är så sega. De står ju knappast där och kan lösa situationen enligt reglerna den 1 augusti utan kommer snarare in med en lösning 1 januari 2028.

Letade upp den här texten, begäran om avhysning som görs till kronofogden:

"Hyresgästen vägrar att flytta ut

Om hyresgästen vägrar att lämna lägenheten kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om avhysning. De kan hjälpa dig att avhysa (vräka) din hyresgäst (1 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Efter att du har lämnat in din ansökan till Kronofogdemyndigheten får hyresgästen möjlighet att bemöta ditt yrkande. Om hyresgästen bestrider ansökan om handräckning kommer du att underrättas om det och kan vidare begära att Kronofogdemyndigheten lämnar över ärendet till tingsrätten (33-34 §§ lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om hyresgästen låter bli att höra av sig inom rätt tid så kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett beslut, ett utslag, som säger att hyresgästen ska flytta (42 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Kronofogdemyndigheten verkställer självmant utslaget, om inte du har angett att verkställighet inte ska ske (45 § lag om betalningsföreläggande och handräckning)."

Det som inte framgår är vilka tidsrymder ett sådant förfarande tar, alltså hur lång tid denna process tar att avhysa en hyresgäst som vägrar lämna bostaden efter att blivit uppsagd.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-01 kl. 06:26.
Citera
2025-08-01, 08:42
Medlem
Här ser man en nackdel, i att det blivit så lätt att hyra ut att ingen längre lämnar deposition för om hyresvärden lider skada, innan inflyttning.
Det finns numer också alltför många oseriösa hyresgäster. I en rimlig värld så borde Kronofogden med hjälp av handräckning om så behövs, lyfta ut oseriösa hyresgäster inom 2 månader rakt av. Börjar bli som i England. I Kronofogden knackar på har man sett vilket helvete en del hyresvärdar får utstå. Tyvärr så är också lagarna om förtal i Sverige väldigt skyddande mot brottslingar, dvs du kan knappast sätta upp skyltar på tomten och peka ut luffaren.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-08-01 kl. 08:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in