2025-07-31, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det verkar som du gjorde din hemläxa dåligt inför valet. Vi fick vad vi röstade på.
Möjligen har fler länder anslutit sig än vad man trodde på den tiden. Men detta tar jag vara som positivt. Ju fler länder i vårt närområde som är anslutna till en Union som har fri rörlighet för varor, tjänster och människor dessutom bättre för oss som lever inom Unionen.

Det fanns inga EU-direktiv och ingen detaljstyrning av företag, kommuner, regioner och nationer vid den tiden.
Citera
2025-07-31, 20:54
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Deadline för USA-tullar – här är hela listan
https://www.dn.se/ekonomi/deadline-for-usa-tullar-har-ar-hela-listan/

Det betyder inte att de är ratificerade och juridiskt bindande.
Så snart de är det kommer de att listas här: https://www.cbp.gov/
Citera
2025-07-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Här är en lista över de handelsavtal som har slutförts
och de som fortfarande är under förhandlingar med USA:

Slutna avtal
EU: 15% tullar på varor från EU-länder. Vissa varor som stål och aluminium undantas. EU lovar investeringar i USA.
Japan: 15% tullar, ned från 25%.
Storbritannien: 10% tullar, ned från 25%. Lättnader på stål och aluminium i utbyte mot investeringar.
Vietnam: 20% tullar, ned från 46%.
Indonesien: 19% tullar, ned från 32%.
Filippinerna: 19% tullar, ned från 20%.
Sydkorea: 15% tullar, ned från 25%.
Kina: 30% tullar, förhandlingar pågår.

Icke-slutna avtal som återstår
Indien: Hot om 25% tullar på importvaror.
Kanada: Hot om 35% tullar på olika varor.
Mexiko: 30% tullar skjuts upp i tre månader, 50% på metaller och 25% på fordon under denna period.
Australien: Bastullar på 10%, med hot om höjning till 15-20%.
Vad gäller EU finns inget handelsavtal, det von der Leyden och trumpeten skakade hand på är ett politiskt avtal. Så här skriver EU-kommissionen på sin hemsida (det är kommissionen som markerat vissa stycken i fet stil) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_1930 :

Citat:
The political agreement of 27 July 2025 is not legally binding. Beyond taking the immediate actions committed, the EU and the US will further negotiate, in line with their relevant internal procedures, to fully implement the political agreement.

Sedan ska avtalet i sin helhet (när detaljerna är färdigförhandlade) godkännas i USA (jag antar att det ska igenom kongressen), och ratificeras av både EU-parlamentet och de olika nationella parlamenten innan ett handelsavtal är på plats.
Citera
2025-07-31, 21:59
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast varför deklarerade Trump isf just nyss en förlängd tidsfrist för förhandlingar med Mexiko? Hotar Kanada med att det kommer bli svårt att få till ett avtal med Kanada om dom erkänner en palestinsk stat osv

Har inte följt det hela väldigt noggrant men jag kan inte komma på ett enda handelsavtal som kan kallas ”klart”.

Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Du har helt rätt!
USMCA står som ratificerat och klart eftersom det gamla fortfarande gäller men är under "revision".

Och det är samma med Sydkorea såg jag nu.
Citera
2025-07-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Och det är samma med Sydkorea såg jag nu.

Ja det är väl egentligen nu ”långbänken” startar? Att ha avtal om att man ska förhandla om avtal är ju bara intressant en kort tid och vattnas ur allt mer med tiden. Trump måste komma på något nytt snart, går ju inte att köra denna distraherande cirkusen i flera år.. eller?
Citera
2025-07-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Vad gäller EU finns inget handelsavtal, det von der Leyden och trumpeten skakade hand på är ett politiskt avtal. Så här skriver EU-kommissionen på sin hemsida (det är kommissionen som markerat vissa stycken i fet stil) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_1930 :

Sedan ska avtalet i sin helhet (när detaljerna är färdigförhandlade) godkännas i USA (jag antar att det ska igenom kongressen), och ratificeras av både EU-parlamentet och de olika nationella parlamenten innan ett handelsavtal är på plats.

Och vad vi har hört från Flashbacks intellektuella så är bla Ungerns Victor Orban särskilt negativ till det påstådda avtalet så Ungern lär ju aldrig godkänna en sådan styggelse oavsett hur mycket försörjningsstöd stackars Ungern än får från sina mer utvecklade donatorer.
Citera
2025-07-31, 23:36
Medlem
Hur kan det komma sig att USA, under andra kvartalet, har en årstillväxt i BMP beräknat till 3,0% medan Eurozonen sägs ha en tillväxt av 0,1%?

Har jag uppfattat det rätt och hur kan det vara en så stor skillnad?
Citera
2025-08-01, 01:11
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur kan det komma sig att USA, under andra kvartalet, har en årstillväxt i BMP beräknat till 3,0% medan Eurozonen sägs ha en tillväxt av 0,1%?

Det är faktiskt obegripligt, när den samlade TDS kultens expertis var eniga att USA inte skulle se en sådan tillväxt.
Det är nog bara en fråga om lite fördröjning och i tredje kvartalet kommer vi säkerligen se USAs tillväxt kollapsa.
Senast redigerad av doncroce 2025-08-01 kl. 01:46.
Citera
2025-08-01, 02:27
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det är väl egentligen nu ”långbänken” startar? Att ha avtal om att man ska förhandla om avtal är ju bara intressant en kort tid och vattnas ur allt mer med tiden. Trump måste komma på något nytt snart, går ju inte att köra denna distraherande cirkusen i flera år.. eller?

Säg inte det. Men slutet på 2026 är nog deadline. 2027 måste man nog kunna visa att den "nya" ekonomiska politiken fungerat och går att förvalta. Sedan är hela 2028 valrörelse och då kommer allt att synas i sömmarna. Mycket beror också på de avtal som görs i omvärlden med USA exkluderat men det går bara att spekulera i just nu.
Citera
2025-08-01, 04:58
Medlem
Mullrets avatar
Canada åker på 35% tull. Antagligen för de kommer ge Palestina stöd som eget land. Taco Boy är mer än lovligt korkad.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/beskedet-i-natt-kanada-far-35-procentiga-tullar

Nu kommer Israel bli ett internationellt problem, man får hoppas att det blir grus av det landet. Fan vad de ställer till med politiskt.
Citera
2025-08-01, 06:36
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Anledngingarna är flera men bland annat skillnaden på billig (olja) och dyr (vind, sol) energi.

Samt ett enklare och tyngre regelverk för företag.

Vår produktion i EU blir dyrare och mindre konkurrenskraftig. Färre önskar köpa produkter och tjänster som har gröna agendor och tunga regelverk kostnadsförda vid varje leverans.
Citera
2025-08-01, 07:39
Medlem
Citat:

USA brukar växa mer.

Sen så har Europa stannat in sedan man började sanktionerna mot Ryssland då energi blivit dyrare.

Att USA börjat bli seriöst medan Europa fortfarande tramsar som att världen handlade om Pride spelar ju också in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in