2025-07-31, 14:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tycker bara det kanske är lika bra. Behöver jag en dykare vill man ju veta personen kan dyka också

Vad är det för skitprat ! Står ju tydligt att han hittades på 20 meter djup.
Så nog fan kunde han dyka !

Hade han dött på en meter eller två, fine ! Oduglig
Citera
2025-07-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vad är det för skitprat ! Står ju tydligt att han hittades på 20 meter djup.
Så nog fan kunde han dyka !

Hade han dött på en meter eller två, fine ! Oduglig
Amatördykning sker ner till 18 meter så jag vet inte vad du vill komma med.
Citera
2025-07-31, 14:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Amatördykning sker ner till 18 meter så jag vet inte vad du vill komma med.

Okej, dyk artonmeter då ! Jag vill se det
Citera
2025-07-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Okej, dyk artonmeter då ! Jag vill se det
Det är inga problem bara på med utrustning och gå ner.
Citera
2025-07-31, 14:50
Medlem
Dckheads avatar
Citat:
Det är inga problem bara på med utrustning och gå ner.

Om du sugs fast i någonting eller fastnar på annat sätt så hjälper det inte om du har flaskpaket på ryggen. Du är rökt utan luft från ytan. Nu vet man ju inte vad som hänt men kan bara tänka mig att han dök scuba i och med att han försvann. Annars hade de bara kunnat följa hans umbilical för o hitta honom.

Edit: stavfel
Citera
2025-07-31, 15:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead
Om du sugs fast i någonting eller fastnar på annat sätt så hjälper det inte om du har flaskpaket på ryggen. Du är rökt utan luft från ytan. Nu vet man ju inte vad som hänt men kan bara tänka mig att han dök scuba i och med att han försvann. Annars hade de bara kunnat följa hans umbilical för o hitta honom.

Jao, i den här dokumentären "Andnöd" på P1 som nån skrev om tidigare i tråden då vill jag minnas att det blev för litet luftflöde även i en hjälm med umbilical.

Om utrustningen felar när han sitter fast på botten är man körd ändå.

Jag måste lyssna om dokumentären så jag kommer ihåg hur det nu var.
Citera
2025-07-31, 15:18
Medlem
Citat:

Du låter så proffsig när du gissar men ja han hade tuber på sig och dog. En amatör av dess like som inte bör vara i vatten.
Citera
2025-07-31, 16:00
Medlem
Min eftertänksamma fråga är om denne dykaren gjorde sitt första dyk för dagen på denna arbetsuppgift?
Tror det finns regler om hur lång tid som dykaren måste vara uppe ur vattnet innan nästa dyk kan genomföras.
Det har med kväveuppsamling i blodet att göra.

Något svar kanske man inte får?
Citera
2025-07-31, 16:02
Står i tidningen att det var en lokal entreprenör
Citera
2025-07-31, 16:16
Medlem
Dckheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jao, i den här dokumentären "Andnöd" på P1 som nån skrev om tidigare i tråden då vill jag minnas att det blev för litet luftflöde även i en hjälm med umbilical.

Om utrustningen felar när han sitter fast på botten är man körd ändå.

Jag måste lyssna om dokumentären så jag kommer ihåg hur det nu var.

Absolut luftstopp kan hända oavsett om man dyker med luftslang eller inte. Skillnaden är att om du har slang så har du något att klättra på eller som dykskötarna kan dra dig upp till ytan med. Du har även video, telefonsladd och nemoslang ihopvirad med luftslangen. Sen ska dykaren alltid ha en bailoutflaska på ryggen ifall landluft försvinner.
Men i detta fallet så har ju den andre dykaren haft tillräckligt med luft för o ta sig till ytan och signalera att något hade gått åt helvete. För mig talar det för att:

1. De saknade kommunikation med den nödställde dykaren från ytan.

2. Dykarna arbetade en sträcka ifrån varandra. Kanske utan parlina mellan varandra.

3. Olycksoffret har fastnat i något eller svepts bort en lång väg ifrån den andre dykaren.
Citera
2025-07-31, 16:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Absolut luftstopp kan hända oavsett om man dyker med luftslang eller inte. Skillnaden är att om du har slang så har du något att klättra på eller som dykskötarna kan dra dig upp till ytan med. Du har även video, telefonsladd och nemoslang ihopvirad med luftslangen. Sen ska dykaren alltid ha en bailoutflaska på ryggen ifall landluft försvinner.
Men i detta fallet så har ju den andre dykaren haft tillräckligt med luft för o ta sig till ytan och signalera att något hade gått åt helvete. För mig talar det för att:

2. Dykarna arbetade en sträcka ifrån varandra. Kanske utan parlina mellan varandra.

3. Olycksoffret har fastnat i något eller svepts bort en lång väg ifrån den andre dykaren.

Jag är en glad amatör som vet bättre än att tjafsa emot de som verkar kunna mer än mig själv, det du skriver låter troligt.

Som du skriver, det verkar ha varit utan landluft denna gång.

Det jag minns mest från den där Andnöd var en skotsk dykare som var mycket kritisk mot säkerheten inom svenskt dykeri.
Citera
2025-07-31, 19:05
Medlem
Drozds avatar
Citat:

Du verkar kunnig på området och kanske kan tolka detta som står i AB-länken:

– Han ska ha satt fast i en lina som sen släppte, säger Jens Hermansson, larm och ledningsoperatör på räddningstjänsten.

Fattar inte vad som avses för lina - en parlina eller nån slags säkringslina för att hålla dykaren fixerad för arbetet? Kan ju knappast vara strömt vatten i en insjö...?
Senast redigerad av Drozd 2025-07-31 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in