Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Inhemsk erfarenhet på bred front har ju även minskat under minst ett par decennier: Dessa tjänster sub-kontrakteras (ibland i flera led) genom tillrest arbetskraft från olika håll.
De som var kunniga och duktiga tidigare i arbetslivet är nu beslutsfattande skrivbordstjänstemän som sällan får praktisk insyn i hur verksamheterna bedrivs numera - varken på hemmaplan eller i omvärlden.
Ja jag har flera gånger insert hur naiv och okunnig jag är om hur arbetslivet inom flera brascher faktiskt fungerar nu. När man ralar om byggjobbare har jag alltid sett framför mig Lars-Åke med liten kulmage och mustig vokabulär, men har något chockartat fått inse att jag snarare ska se folk från Azerbajdzjan och Polen framför mig, samma sak inom städ, restaurang och liknande.
Dessa enorma led av underentreprenörer till underentreprenörer. Du ringer ”Kalles flytt och städ” och istället för Kalle får du Abdelrachman som du inte kan kommunicera med eftersom han inte kan svenska.
Den där hemska olyckan med bygghissen visar ju hur det är ställt inom bygg, knappt någon kan svenska och säkerhetsföreskrifter struntar man i för att få allt att bli billigare.
Jag har ju ingen aning om detta har med dykolyckan att göra, jag kommenterar bara att arbetslivet i många brascher har ändrats så mycket o säkerhetstänkande kan ha blivit mycket sämre pga att efrarenheten väger lättare än driften att spara utgifter o tjäna mer och att många utländska arbetare ej vågar /vill/kan ställa krav.