Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Vad menar du att jag tror jag på? Jag undrar ärligt varför flera blir så upprörda över det jag brukar skriva här. För att jag använder begreppet "AI", eller för att jag säger att den ofta är bra på logisk problemlösning och "resonerar"? Och på att besvara helt nya tentafrågor som används för att testa att studenter verkligen har förstått och inte bara kan memorera och upprepa rätt svar? Är detta ett hot mot folks religiösa tro? Tror folk att jag står för pseudovetenskap - och har missat att det jag säger sammanfaller rätt väl med etablerad forskning?
Jag säger bara att Chatgpt är praktiskt användbar. Inte bara på att sammanfatta och översätta, utan även på att diagnosticera sjuka, att programmera, att generera ideer, och som agent som kan besvara en lurig fråga genom att göra en följd av sökningar på nätet. Både enligt forskning och mina tester är den bättre än genomsnitts-universitetsstudenten på tentafrågor i många ämnen.
Det är inget magiskt, men det är en överförenkling att säga att den bara är en "stokastisk pagegoja", utan vi kan ha kommit hur människans språkcenter funkar på spåren. Jag gav i förra inlägget en rationell förklaring till att den kan resonera logiskt.
Jag har förstås inte sagt att jag tror att den har en själ, eller har känslor eller är medveten eller intelligent som en människa. Vi har inte nått AGI ännu (förr kallade man det "stark AI"), utan dagens AI är bara applikationsspecifik. Det är etablerat att kalla Chatgpt för "generativ AI". AI-begreppet har funnits sedan 1960-talet och inte bara om scifi utan om då existerande teknik, t.ex. psykoterapeut-chatbotten Eliza. AI definieras bara med att tekniken imiterar människors och djurs intelligens, inte att den behöver vara sant intelligent. Eftersom AI-begreppet misstolkas som scifi har många forskare under årens lopp istället pratat om maskininlärning och kognitiv teknik, men idag undviker nog ingen forskare inom området begreppet AI.
Jag kan inte direkt säga vad du personligen har för uppfattning av chat-gpt , men du har trots allt dragit upp ämnet som att Ai skulle vara hot mot andra varelser utanför jorden.
Överallt ser jag folk som verkligen litar på chat-gpt som att den vore fantastisk, medans jag själv nästan enbart senaste året blivit förbannad på chat-gpt suger så jävla mycket, då den vägrar kolla upp fakta utan istället är självsäker på svar som den gissat fram.
Exempel på detta är att havskräftan är en sorts hummer, den vägrade acceptera detta tills man tvingade den läsa källor.
Och är det något jag verkligen höll på att spy av gällande chat-gpt är han den ordbajsar extremt långa ursäkter om hur fel och olydig den varit och hur den ger tomma löften om att bli bättre.
Den vägrar säga "jag vet inte" den hittar hellre på ren bullshit.
Jag har testat gränserna med att rent av ljuga för chat-gpt om olika saker som jag påstår händer i världen och den hakar på min nonsens med att instämma och lägger på falsk fakta,
Men så fort jag säger att den har fel i min lögn , så börjar den söka och upptäcka att allt jag säger varit skitsnack.
Detta gäller samtidiga olika LLM utan Claude som åtminstone svarar att den saknar kunskap eller information om det jag ljuger om.
Sen alla videos på youtube och tiktok , de verkar se chat-gpt som något jävla orakel .
Jag tycker chat-gpt var mycket bättre förut men sen ändrade de något så den blev riktigt jävla usel, och om du inte har märkt detta så förstår jag inte hur du kan tycka de fortfarande är så bra.