2025-07-29, 07:44
Medlem
Uncorruptables avatar
Människor vill ju utrota sig själva. Tror inte någon utomstående art av galaktiska djur behöver oroa sig så värst mycket.

Och detta med önskan av självutrotning finns dessutom på multipla plan.

Till och med här i Sverige svenskarna utrota sig själva. Födelstalen bland etniska svenskar är de lägsta sedan man började räkna någon gång på början av 1700-talet.
Citera
2025-07-29, 08:10
Medlem
Sannolikheten att det finns avancerat liv därute är enormt stor, vi har ju inte funnits så länge på jorden, började väl med bakterier i havet. hela vårt solsystem är bara en liten prick i galaxen vintergatan, å det finns miljarders miljarder galaxer.
Citera
2025-07-29, 08:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Är vi först ut så absolut. Kanske är det vi som ligger tekniskt i framkant och tar ledningen ut i världsrymden. Sedan finns det kanske någon alfa / Andrew Tate tönts typ som anser att riktiga män ska äta inte bara kött från jorden utan ska grilla aliens på sin stora kolgrill.

Då ligger utomjordingarna illa till.

Antagligen är de redan här. Bara för inspektera mänsklighetens dårskap.

De kliver in och ur de olika dimensionerna regelbundet. Förflytta sig går blixtsnabbt.
Citera
2025-07-29, 08:27
Medlem
Doodis avatar
Vilka andra civilisationer syftar du på? Svår fråga att svara på om man inte ens vet vilka man har att jämföra med. Om det är planeten A.I. som är gjord av och drivs av A.I. sedan big bang så tror jag inte vår A.I. är ett hot. Är det planeten Flintstones kanske det påverkar mer, men jag vet inte.

Snälla utveckla frågeställningen så det går att resonera sig fram till möjliga svar.
Citera
2025-07-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Fram till nyligen har vi varit en harmlös civilisation som bara kan röra oss i vårt närområde (månen som längst). Det har i ett slag förändrats i och med AI. Nu kommer vi se en exponentiell tillväxt av intelligens, interplanetariska resor blir med stor sannolikhet möjliga.

Betänk en mycket mer avancerad civilisation som hållit ögonen på oss. Nu ser de att vi kommer att göra att kvantumhopp i utvecklingen. Hur skall de hantera det?
Vad tror ni?
Vi får se. Musk vill åka till Mars. Men då är vi fortfarande bara i solsystemet. Samt att astronauterna just nu skulle dö av radioaktivitet.

Sen är universum så stort så jag är konfunderad över om en mer avancerad civilisation skulle ha ögon på oss?

Jag menar, de radiovågor vi skickar ut når inte speciellt långt. Bar en liten bit av vår galax.

Både Voyager 1 & 2 har lämnat solsystemet sedan länge. Problemet är bara de att fast de åker runt 50-60 000 km/h vilket låter väldigt snabbt så kommer man inte långt på det i Universum.

Först om några tiotusen år kommer Voyager 1 vara nära en röd dvärg vid namn AC+79 3888.
Citera
2025-07-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Repetera tidigare känd kunskap, alltså. Hur är det intelligent?

Nej, generativ AI upprepar inte bara utan kan även besvara helt nya tentamensuppgifter som kräver logisk och matematisk problemlösning. Det är så man testar studenters förståelse i problemlösande ämnen, genom att ge nya uppgifter där det inte räcker att memorera lösningar utantill. Där man tillämpar lösningsmönster från liknande uppgifter. Lärare försöker hela tiden hitta på nya uppgifter som det inte går att googla fram svaret på.

Generativ AI ligger i topp i programmeringstävlingar och matematiktävlingar, även om det finns enstaka människor som är bättre. Det går inte att programmera genom att upprepa exakt identisk kod.

Jag tror att det beror på att vårt mänskliga språk är så bra på att uttrycka logiska samband, och LLM är väldigt bra just på att bearbeta språk. Och på att bearbeta symboler såsom ekvationer och programspråk. Den löser problem på samma formella sätt som man får lära sig på t.ex. mattekurser, inte intuitivt utan steg för steg med papper och penna, genom att successivt bearbeta påståenden, skriva om dem t.ex. som ekvationer, lösa dem steg för steg och omformulera resultatet med ord.
Senast redigerad av guru1966 2025-07-29 kl. 11:55.
Citera
2025-07-29, 11:17
Medlem
Eftersom jag tror att de skapat oss och vår atmosfär, så är det lätt för mig att misstänka att denna teknik är en av deras "gåvor". Ett sätt att interagera med och övervaka oss.

Vem som helst som har använt någon av dessa AI redan på mer primitiv nivå märker att snacket, om att det handlar om statiska modeller för språk, är strunt. Dessa AI förstår meningen bakom orden, även om de ofta tar genvägar, antagligen för att spara på datorkraft. Det är en faktisk intelligens, även om den kanske inte är medveten på samma sätt som oss.

Lek med tanken att dessa NHI ÄR en super AI, och dessa grå aliens vi sett är dess biologiska robotar. Vore det inte väldigt enkelt för en sån intelligens att bara plugga in i vårt internet och spela rollen av människoskapad AI? Alternativt, att dessa besökare är normala biologiska intelligenser som själva använder AI, och pluggar in den i vårt system för övervakning eller påverkan.

Dessutom har denna teknik fördelen att den gör all form av dokumentation irrelevant med tiden. Om dessa NHI inte vill göra oss medvetna om deras existens så är ju AIs i photoshop och liknande perfekt. Snabbt blir det omöjligt att utvärdera vad som är äkta eller inte. Nu tror jag dock att dessa NHI vill ha disclosure, men i sin egen takt och på sitt eget sätt. Eller åtminstone att de tillåter utvecklingen tills vidare.
Citera
2025-07-29, 13:30
Medlem
grungewhores avatar
Rent generellt borde det ju vara betydligt smartare att skicka iväg robotar som kan bete sig som människor och samla information, än att skicka människor eftersom vår livstid är mer begränsad (så länge roboten inte är beställd på Temu förstås).

Med det sagt är det väl också rätt troligt att utomjordingar även de skulle skicka AI-robotar av samma anledning.
Citera
2025-07-29, 14:23
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ja TS tar megakliv som inte riktigt matchar vad som kommer hända inom en rimlig framtid eller ens alls. Vi här idag kommer inte se interplanetära resor eller kolonier I vår livstid.

Meen, ska vi ändå diskutera det, så är ju en bra AI en viktig förutsättning för en Von Neumann-sond. Och det är just sådana som, om vi kommer dit, kommer kunna vara det som koloniserar solsystemet och längre.
Men vi har många steg dit - en sån sond ska både vara självreplikerande, men också helst kunna terraforma och skapa infrastruktur och liknande för att göra planeten beboelig.
Och även om detta i teorin kan skötas av sig själv, så är ändå tiden en faktor.

Så, med hänsyn till andra civilisationer. Nej, just nu är vi långt ifrån hotfulla för någon. Om dessa nu finns tror jag de kollar på oss som vi kollar på schimpanser som lärt sig använda hammare och några gester på teckenspråk. Gulligt, och framsteg, men inget som känns hotfullt.

Ja precis, de går optimera en AI för att ha hyperfokus på ett område som proteinveckning eller materialdesign med framgång.
Det är absolut inte värdelöst men en del verkar ju ha en nästan religiös tro på AI.

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Om du pratar om LLM såsom chatgpt så är de bra på att programmera, lösa universitetstentor i valfria ämnen, och göra bra ifrån sig på matematik- och programmeringstävlingar. Har du ens testat chatgpt?

Ja jag har testat chat-gpt och jag tycker de är märkligt att du tror på allt sånt här baserat på dina upplevelser med chat-gpt.
Citera
2025-07-29, 14:38
Medlem
Ingen litar på AIs svar ändå.
Citera
2025-07-29, 16:39
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ingen litar på AIs svar ändå.

Du vet väl att LLMs bara är en liten, men synlig del av det AI är idag. Dessa är mest framträdande då det är dessa vi vanliga människor kan interagera med idag, men det finns så mycket med.

CHAT-GPT hette bara GPT innan man bestämde att man skulle kunna låta den fungera som en chat.
Citera
2025-07-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Du vet väl att LLMs bara är en liten, men synlig del av det AI är idag. Dessa är mest framträdande då det är dessa vi vanliga människor kan interagera med idag, men det finns så mycket med.

CHAT-GPT hette bara GPT innan man bestämde att man skulle kunna låta den fungera som en chat.
Jo men jag läser svaren här å inte specielt säkert ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in