Citat:
Ursprungligen postat av
Bacontjej
Hej!
En nära vän till mig gör egna armband och säljer dessa,
Hon har skrivit adresser till hands, men det ser inte så professionellt ut.
Det är fortfarande en hobbyverksamhet men hon tänker starta eget snart.
Känner ni till några bra etikettskrivare som skriver ut breda självhäftande lappar?
Man skall kunna skriva/ha företagets logga, samt adress under.
Vad tycker ni om denna?
https://www.kontorsgiganten.se/etike...mo-lw-550-p-25
Finns det inga billigare alternativ?
Finns det inga "kända" bra etikettskrivare?
Tack!
Dymo är det enda fabrikat jag har erfarenhet av när det kommer till termiska etikettskrivare. Har en säkert tio år gammal Labelwriter 450 som ser i princip identisk ut med den du länkar. Kan tänka mig att den länkade är en vidareutveckling med mindre förbättringar och/eller cornercutting. Har hursomhelst varit väldigt nöjd med min.
Något jag tyckt varit bra med just Dymo är att det är synnerligen lätt att få tag i etiketterna. De finns överallt. Det tycks ju också som att Dymo är duktiga på att supporta sina produkter i segmentet en längre tid, det är inget köpa ny skrivare vart tredje år för att det inte längre finns etiketter att köpa till den gamla. Allt som finns till skrivaren du länkar passar även i min gamla 450. Sortimentet är stort, finns alla upptänkliga storlekar och typer.
Det finns också kompatibla etiketter från andra tillverkare (läs: piratetiketter) till lägre priser, även hos etablerade kontorsleverantörer.
Den medföljande mjukvaran är tyvärr uppenbart tänkt som en försäljningsplattform för konsumtionsmateriel, och detta har hamnat i första rummet i senare versioner. Att printa etiketter tyvärr har blivit något av en sekundär funktion. Dock kan man alltid mecka egen template anpassad för aktuella etiketter i valfritt ordbehandlings- illustrations- eller layoutprogram, och helt kringgå Dymos egna programvara. Vilket jag förstås gjort. Av deras grejor använder jag i princip bara det gamla programmet "Label v.8" som är en liten simpel app med de viktigaste funktionerna för att snabbt skriva ut en etikett.
I vad mån det nu spelar någon roll om din kompis bara ska printa adresslappar: det rör sig som sagt om termisk printing. Pigment i pappret aktiveras av värme, vilket förstås gör etiketterna värmekänsliga. Ytterligare en svaghet är att de bleks väldigt snabbt i UV-ljus. Direkt solljus bleker ur en etikett på dagar, och det räcker med den lilla UV-strålning vanliga lysrör avger för att göra etiketter oläsbara på något år eller så. Jfr. med kassakvitton som använder samma teknik.
Har dock kommit på ett litet knep här, vanlig klarlack på sprayflaska fixerar pigmentet. Har några sortimentlådor märkta med Labelwriter stående direkt under en i princip konstant tänd lysrörsarmatur sedan åratal nu, och de klarlackade etiketterna ser fortfarande som nya ut.
Det finns säkert andra tillverkare av motsvarande produkter också. Tänk bara på att kolla det där med konsumtionsmaterielets tillgänglighet innan du skaffar dig något.