2025-07-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, det är mer som är nytt i uttagningen än att Hallberg Hossain är uttagen i längd.
Du skrev att hon var med i stafett, det var hon sen tidigare. Jag trodde du skrev om intressanta nyheter och då ansåg jag att hon nu var uttagen även i längd var en sådan.
Citera
2025-07-28, 20:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Du skrev att hon var med i stafett, det var hon sen tidigare. Jag trodde du skrev om intressanta nyheter och då ansåg jag att hon nu var uttagen även i längd var en sådan.

Ok, då förstår jag hur du tänker.

Att hon skulle bli uttagen i längd efter sina 6.46 på lag-SM och nu 6.57 på nordiska juniorlandskampen tyckte jag var helt givet så det behövde inte kommenteras. Däremot var det väl inte givet att hon skulle tas ut till stafettlaget så det tyckte jag var värt att kommentera.
Citera
2025-07-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag hur du tänker.

Att hon skulle bli uttagen i längd efter sina 6.46 på lag-SM och nu 6.57 på nordiska juniorlandskampen tyckte jag var helt givet så det behövde inte kommenteras. Däremot var det väl inte givet att hon skulle tas ut till stafettlaget så det tyckte jag var värt att kommentera.
Att hon var uttagen i stafettlaget påpekade du redan för några veckor sedan. Men inget att bråka om. I stort håller jag med dig om att det är en större grej att hon är uttagen i stafett.
Citera
2025-07-28, 21:57
Medlem
katws avatar
Intervju med Julia Henriksson från P4 Extra:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/julia-siktar-pa-100-metersrekordet-jag-har-varit-sa-nara

Hon har tränat hårt fram till förra veckan och är inte orolig över att det kommer att gå snabbare framöver.
Citera
2025-07-29, 07:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Carl Bengtström skadade sig vid lag-SM då han fällde sig vid målgången och han fick då en stretchskada med en bristning som följd. Läkningen går dock bra och man hoppas att kunna vara med vid VM i Tokyo.
Citera
2025-07-29, 11:15
Moderator
Hjv9s avatar
Vad har vi för medaljchanser i kommande JEM? Minns ju upplagan för två års sedan när allt gick vår väg, magrare utdelning nu att vänta får man anta.
Citera
2025-07-29, 12:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Vad har vi för medaljchanser i kommande JEM? Minns ju upplagan för två års sedan när allt gick vår väg, magrare utdelning nu att vänta får man anta.

Följande svenskar är topprankade baserat på årsbästa (anmälningslistorna har just släppts):

1:a Ayla Hallberg Hossain längd
2:a William Trulsson 200m
2:a Carmen Cernjul 1500m
2:a Patricia Kamga slägga
3:a Elias Kapell tiokamp
3:a Elias Kapell längd
4:a Sigge Begentz 400mh
4:a Liam Belo da Silva tiokamp
4:a Carmen Cernjul 3000m
4:a Freja Bjerström 5000m
4:a Kajsa Roth stav

Stafettlagen är inte anmälda på årsbästa men killarnas stafettlag på 4x100m har fjärde bästa årsbästat på den europeiska årsbästalistan.

Tveksamt om Kapell kommer till start i längd, men han är nog anmäld ifall han bryter tiokampen så kan han köra längden istället. Cernjul prioriterar 1500m. Trulsson är anmäld på sitt inomhusårsbästa men har haft skadeproblem och är nog inte i toppform.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-07-29 kl. 12:39.
Citera
2025-07-29, 13:31
Medlem
Citat:
Följande svenskar är topprankade baserat på årsbästa (anmälningslistorna har just släppts):

1:a Ayla Hallberg Hossain längd
2:a William Trulsson 200m
2:a Carmen Cernjul 1500m
2:a Patricia Kamga slägga
3:a Elias Kapell tiokamp
3:a Elias Kapell längd
4:a Sigge Begentz 400mh
4:a Liam Belo da Silva tiokamp
4:a Carmen Cernjul 3000m
4:a Freja Bjerström 5000m
4:a Kajsa Roth stav

Stafettlagen är inte anmälda på årsbästa men killarnas stafettlag på 4x100m har fjärde bästa årsbästat på den europeiska årsbästalistan.

Tveksamt om Kapell kommer till start i längd, men han är nog anmäld ifall han bryter tiokampen så kan han köra längden istället. Cernjul prioriterar 1500m. Trulsson är anmäld på sitt inomhusårsbästa men har haft skadeproblem och är nog inte i toppform.
Kapell finns inte med som uttagen i längd på SFIFs hemsida, så om han finns med på startlistan så är det säkert som du skriver Plan B.
Citera
2025-07-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Kapell finns inte med som uttagen i längd på SFIFs hemsida, så om han finns med på startlistan så är det säkert som du skriver Plan B.

Även Sidwall är anmäld i längd. Det hade varit en spännande start, som knappast (heller) blir av. Edvin visade ingen rekordform på 100 m i helgen och var det inte rentav hans första lopp sedan Bauhausgalan?! Troligtvis haft något strul.
Citera
2025-07-29, 16:58
Medlem
I vissa av teknikgrenarna typ pojkarnas höjdhopp är det väldigt öppet. Svante Svensson är rankad delad nia men bara en centimeter från topp tre på utomhusresultat (britten Poole 2.20i har bara hoppat 2.12 i sommar). Svante med pinfärskt PB i ryggen kan man ha förhoppningar (men inte medaljförväntningar) på.

Stavkillarna har också skrällchans, fast det vågar jag knappt skriva med tanke på hur det brukar gå.

Det omvända gäller förstås också. Ayla har ett stort gäng med årsbästa 6.40-6.50 bakom sig.

I tiokampen brukar det allt som oftast dyka upp någon oväntad utmanare. Dock bra formbesked av båda svenskarna. Peppar, peppar.
Citera
2025-07-30, 08:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Några kommentarer om friidrotten i EYOF som avslutades i lördags:

Av tio medaljer så stod friidrotten för sju av dessa trots två klara medaljmissar av svenska friidrottare. Vilka slutsatser skall man då dra av detta? Dels när det gäller den svenska toppbredden och att friidrotten presterar så mycket bättre än de andra idrotterna.

1. Det är ingen engångshändelse. Vid EYOF i Banská Bystrica i Slovakien 2022 så tog friidrotten fem medaljer (varav tre guld) av totalt nio medaljer och vid EYOF i Baku i Azerbadjan 2019 tog friidrotten alla sex medaljer (varav tre guld).

2. Framgångarna för friidrotten nu i år hade kunnat vara ännu större om fler friidrottare hade tagits ut. I flickornas kula tog man brons på 16.38 och 16.15 räckte för en fjärdeplats. Alma Olsson har ett årsbästa på 16.12. I flickornas tresteg krävdes det 11.87 för att gå till final och 13.18 för fjärdeplats samt 12.77 för femteplats. Ella Alvelin Malm har ett årsbästa på 13.04 och Johanna Sundén har ett årsbästa på 12.87. I killarnas höjd krävdes det 1.98 för att gå till final. Elvin Rahm har ett årsbästa på 2.03. Olivia Pihl (SB/PB 11.71 på 100m och 13.60 på 100mh) hade antagligen inte heller gjort bort sig om hon hade fått chansen.

3. Det kommer uppenbarligen fram nya talanger i svensk friidrott och talangutvecklingen fungerar på denna nivå.

4. Det är inte pga svag internationell konkurrens som dessa framgångar kommit. I de flesta grenar så har de allra flesta av de bästa på årets årsbästalista i Europa varit med (med hänsyn till begränsningen med bara en deltagare per nation och att man inte får dubblera på de längre löpdistanserna).

5. Det verkar också finnas någon form av mästerskapskultur inom svensk friidrott.

6. Det är inte heller så att dessa resultat har pressats fram i för ung ålder och sedan kan man inte prestera i äldre åldrar.

Om man tittar på årets medaljörer på U23-EM så har de presterat så här på tidigare junior- och ungdomsmästerskap:
Jonathan Grahn silver på 10000m - nia på 1500m på JVM i Cali 2022 samt guld på 3000m och silver på 5000m på JEM i Jerusalem 2023
Leo Zikovic silver i kula - nia i kula på JVM i Cali 2022 och nia i kula på JEM i Jerusalem 2023.
Engla Nilsson silver i höjd – 14:e i höjd på JVM i Lima 2024 och femma i höjd på JEM i Israel 2023
Melwin Lycke Holm brons i höjd – guld i höjd på JEM i Jerusalem 2023
Nora Lindahl brons på 200m – guld på 200m på JEM i Israel 2023 och 16:e på 200m på JVM i Cali 2022

Om man gör motsvarande för medaljörerna på U23-EM Esbo 2023:
Gabriel Wallmark silver i tresteg – guld i tresteg på JVM i Nairobi 2021 och guld på JEM i Tallinn 2021
Maja Åskag silver i tresteg och tresteg i längd – guld i tresteg och guld i längd på JVM i Nairobi 2021, guld i tresteg och guld i längd på JEM i Tallinn 2021, guld i tresteg på EYOF i Baku 2019 samt nia i tresteg på U18-EM i Györ 2018
Samuel Pihlström brons på 1500m – ej deltagit på tidigare mästerskap
Oskar Edlund brons på 400mh – diskad i finalen på 400mh på JVM i Nairobi 2021 (men var först i mål), silver på 400mh på JEM i Tallinn 2021 och guld på 400mh på EYOF i Baku 2019

7. Begränsningen till bara 12 friidrottare i EYOF kan i alla fall inte motiveras med att man har haft för dåliga resultat på ungdoms- och juniornivåerna.

8. Utifrån allt detta så tycker jag SOK skulle vara lite mera givmilda med att ta ut friidrottare till OS.
Citera
2025-07-30, 09:17
Medlem
Citat:
Några kommentarer om friidrotten i EYOF som avslutades i lördags:

Av tio medaljer så stod friidrotten för sju av dessa trots två klara medaljmissar av svenska friidrottare. Vilka slutsatser skall man då dra av detta? Dels när det gäller den svenska toppbredden och att friidrotten presterar så mycket bättre än de andra idrotterna.

1. Det är ingen engångshändelse. Vid EYOF i Banská Bystrica i Slovakien 2022 så tog friidrotten fem medaljer (varav tre guld) av totalt nio medaljer och vid EYOF i Baku i Azerbadjan 2019 tog friidrotten alla sex medaljer (varav tre guld).

2. Framgångarna för friidrotten nu i år hade kunnat vara ännu större om fler friidrottare hade tagits ut. I flickornas kula tog man brons på 16.38 och 16.15 räckte för en fjärdeplats. Alma Olsson har ett årsbästa på 16.12. I flickornas tresteg krävdes det 11.87 för att gå till final och 13.18 för fjärdeplats samt 12.77 för femteplats. Ella Alvelin Malm har ett årsbästa på 13.04 och Johanna Sundén har ett årsbästa på 12.87. I killarnas höjd krävdes det 1.98 för att gå till final. Elvin Rahm har ett årsbästa på 2.03. Olivia Pihl (SB/PB 11.71 på 100m och 13.60 på 100mh) hade antagligen inte heller gjort bort sig om hon hade fått chansen.

3. Det kommer uppenbarligen fram nya talanger i svensk friidrott och talangutvecklingen fungerar på denna nivå.

4. Det är inte pga svag internationell konkurrens som dessa framgångar kommit. I de flesta grenar så har de allra flesta av de bästa på årets årsbästalista i Europa varit med (med hänsyn till begränsningen med bara en deltagare per nation och att man inte får dubblera på de längre löpdistanserna).

5. Det verkar också finnas någon form av mästerskapskultur inom svensk friidrott.

6. Det är inte heller så att dessa resultat har pressats fram i för ung ålder och sedan kan man inte prestera i äldre åldrar.

Om man tittar på årets medaljörer på U23-EM så har de presterat så här på tidigare junior- och ungdomsmästerskap:
Jonathan Grahn silver på 10000m - nia på 1500m på JVM i Cali 2022 samt guld på 3000m och silver på 5000m på JEM i Jerusalem 2023
Leo Zikovic silver i kula - nia i kula på JVM i Cali 2022 och nia i kula på JEM i Jerusalem 2023.
Engla Nilsson silver i höjd – 14:e i höjd på JVM i Lima 2024 och femma i höjd på JEM i Israel 2023
Melwin Lycke Holm brons i höjd – guld i höjd på JEM i Jerusalem 2023
Nora Lindahl brons på 200m – guld på 200m på JEM i Israel 2023 och 16:e på 200m på JVM i Cali 2022

Om man gör motsvarande för medaljörerna på U23-EM Esbo 2023:
Gabriel Wallmark silver i tresteg – guld i tresteg på JVM i Nairobi 2021 och guld på JEM i Tallinn 2021
Maja Åskag silver i tresteg och tresteg i längd – guld i tresteg och guld i längd på JVM i Nairobi 2021, guld i tresteg och guld i längd på JEM i Tallinn 2021, guld i tresteg på EYOF i Baku 2019 samt nia i tresteg på U18-EM i Györ 2018
Samuel Pihlström brons på 1500m – ej deltagit på tidigare mästerskap
Oskar Edlund brons på 400mh – diskad i finalen på 400mh på JVM i Nairobi 2021 (men var först i mål), silver på 400mh på JEM i Tallinn 2021 och guld på 400mh på EYOF i Baku 2019

7. Begränsningen till bara 12 friidrottare i EYOF kan i alla fall inte motiveras med att man har haft för dåliga resultat på ungdoms- och juniornivåerna.

8. Utifrån allt detta så tycker jag SOK skulle vara lite mera givmilda med att ta ut friidrottare till OS.
Bra analys. Ett tillägg dock. Storbritannien deltar sen tidigare inte alls. Oklart varför, men vi lär väl se deras unga stjärnor på U20EM istället.
Senaste gången EYOF hölls, 2023, tog inte friidrotten så många medaljer. Endast en, ett brons på 3000 av Söderlund-Larsson. Förklaringen. Jo, de flesta av våra bästa deltog istället på U20EM som Trulsson, Ottfalk, Sahlqvist, Hallberg Hossein och Roth. Och med den svenska inställningen blev det ingen dubblering. Förmodligen fick det klena resultatet SOK att agera mot SFIF och få dem att se till att sjuttonåringarna valde EYOF istället. Bara märkligt, som jag tjatat om, att SFIF då inte ställde krav på ökat deltagande på EYOF. Finns ingen anledning att inte ta med alla som klarat kvalgränserna.
Det skall för övrigt bli intressant att se hur många ”underåriga” som övriga länder deltar med på U2OEM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in