2025-07-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Räknas (ensamstående)babbe män även som ensamstående män? Där har du ditt svar isf.

Ensamkommande afghaner är ju en grupp.. Sen är ju kanske inte enbart "antalet hushåll" det enda relevanta mätetalet på hur bidragen fördelas.. Kan t.ex. tänka mig att BELOPP/KOSTNAD per hushåll också är relevant mått, inte bara antalet bidragstagare...
Citera
2025-07-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Att ensamstående män och inte invandrarfamiljer får mest bidrag kommer nog som en överraskning för många flashbackare. Ändå visar statistiken det. År ut och år in. Det är Rickard Andersson-typerna som sumprunkar SD och drömmer om att skjuta ihjäl invandrare som får mest bidrag, inte Fatima från Somalia och hennes fem ungar.

Varför är det så tyst om detta? Är det nu Flashback börjar tycka synd om "bidragsparasiter" som har det svårt pga autism och fan och hans gamla moster och som "inte kan jobba"?
Oväntade statistiken: Ensamstående män får mest bidrag
Förra året fick 10 500 hushåll i Jönköpings län ekonomiskt bistånd, varav 40 procent utgjordes av ensamstående män utan barn. Det visar siffror från socialtjänsten i Jönköping.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ovantade-statistiken-ensamstaende-man-far-mest-bidrag
Detta är det vanligaste hushållet som får bidrag
Det vanligaste hushållet som får ekonomsikt bistånd i Sverige är ensamstående man utan barn – förra året rörde det sig om 41 procent av alla hushåll

Https://www.dn.se/ekonomi/detta-ar-det-vanligaste-hushallet-som-far-bidrag/
Lista: Här får man mest bidrag i Sundsvall – vanligast bland ensamma män i Njurunda och Nacksta
Den typiske socialbidragstagaren i Sundsvall är en arbetslös, ensamstående man född i Sverige, som lever på 3 700–3 900 kronor i månaden.

Och han bor i Njurunda eller Nacksta.

https://www.st.nu/artikel/lista-har-far-man-mest-bidrag-i-sundsvall-vanligast-bland-ensamma-man-i-njurunda-och-nacksta
Fast Rikard Andersson fick inte bidrag... Wopsi
Citera
2025-07-29, 00:23
Medlem
Stämmer helt med min erfarenhet. Vet bra många fler (svenska, eftersom det tydligen är så viktigt) män än kvinnor som går/gått på soc.
Citera
2025-07-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Menade att jag har mer kostnader och klarar mig, vilket tydligen inte inceln gör.

Jupp så är det nog. Konstigt att man som ensamstående inte kan rodda en bra ekonomi utan bidrag.
Citera
2025-07-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är inte det en följd av att en stor del av massinvandringen var ensamstående "barn" som nu väl har vuxit upp och blivit ensamstående män?

Du menar dom som skulle bli en "vinst i framtiden"?
Citera
2025-07-29, 00:32
Medlem
Citat:
jaha? Har du några källor? Och vad har du förklaring till att ensamstående kvinnor inte tycks bidragsparasitera lika mycket som män?

Det har sannolikt sin grund i en mängd olika orsaker. Män är oftare hemlösa, de är oftare alkohol / narkotikaberoende. Sedan är det lite snävt att bara kolla på vem som är bidragsparasit, iom att kvinnor använder mer offentliga resurser överlag när man jämför mot män. Vem använder sjukvården mest? Vilka sjukskrivs mest? Också relevanta faktorer att räkna med kan jag tycka.
Citera
2025-07-29, 00:34
Medlem
Widtfamnes avatar
Citat:
Varför är det så tyst om detta?

Att den fattigaste gruppen i samhället utgörs av ensamstående män är ingen nyhet, men det var tyst om detta även när narrativet var att "kvinnor tjänar mindre än män".

Ställ frågan i feministforumet.
Citera
2025-07-29, 00:37
Medlem
Eftersom invandrar är så extremt överrepresenterad arbetslösa så kan statistiken inte stämma över huvud taget! SVT kan säkert hitta något halmstrå som inte gäller rent för allmänheten.
Citera
2025-07-29, 00:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Kvinnor och babbar får mest bidrag i Sverige och andra välfärdsländer. Detta är fakta.
Citera
2025-07-29, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Det har sannolikt sin grund i en mängd olika orsaker. Män är oftare hemlösa, de är oftare alkohol / narkotikaberoende. Sedan är det lite snävt att bara kolla på vem som är bidragsparasit, iom att kvinnor använder mer offentliga resurser överlag när man jämför mot män. Vem använder sjukvården mest? Vilka sjukskrivs mest? Också relevanta faktorer att räkna med kan jag tycka.

Fast sjukskriven blir man ju bara om man är sjuk samt om man har ett arbete att gå till. Jag tycker mest det låter som om du försöker hitta bortförklaringar till att det är så många män som är bidragsparasiter. Det är uppenbarligen inte de somaliska mammorna som är samhällets mest tärande...
Citera
2025-07-29, 01:15
Medlem
Citat:
Fast sjukskriven blir man ju bara om man är sjuk samt om man har ett arbete att gå till. Jag tycker mest det låter som om du försöker hitta bortförklaringar till att det är så många män som är bidragsparasiter. Det är uppenbarligen inte de somaliska mammorna som är samhällets mest tärande...

Jo tjena att se på helheten är verkligen att hitta bortförklaringar
Citera
2025-07-29, 01:22
Medlem
Citat:
Att ensamstående män och inte invandrarfamiljer får mest bidrag kommer nog som en överraskning för många flashbackare. Ändå visar statistiken det. År ut och år in. Det är Rickard Andersson-typerna som sumprunkar SD och drömmer om att skjuta ihjäl invandrare som får mest bidrag, inte Fatima från Somalia och hennes fem ungar
Handlar det om ekonomiskt bistånd (socialbidrag) eller bidrag överlag. Det sägs i inslaget att 40% av hushållen som fick ekonomiskt bistånd var män utan barn (hur fördelas resterande 60%?) men att
kvinnor istället får barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsstöd. Det är väl bidrag?

Vidare sägs att en anledning är att män jobbar i konjunkturkänsliga branscher(!), men då har man väl a-kassa om man förlorar jobbet och inte ekonomiskt bistånd?

Jag är svensk ensamstående man utan barn, och det enda bidrag jag fått är studiebidrag. Men det torde det vara fler kvinnor som får eftersom det är en majoritet kvinnor på universitet och högskolor.
Luddig artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in