2025-07-29, 01:17
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag tänker fortfarande på detta mord rätt så ofta.

Det är så väldigt mystiskt. Paret. Klänningen. Det bokade mötet. Det brutala våldet gentemot LB. Mobilen som bara användes för mordet.

Jag vill ha svar!

Hade glömt det där fallet men minns att jag läste om det för ett antal år sen när jag läste mycket om olösta kriminalfall. Ett av de mer otäcka och kusliga fallen man hört om. Det är så utstuderat ändå saknas något tydligt motiv. Svårbegripligt. Jag undrade då om det inte på något sätt ledde tillbaka till pojkvännens förmögna familj men polisen verkar ju inte inne på det spåret. Obehagligt.
Citera
2025-07-29, 01:45
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hade glömt det där fallet men minns att jag läste om det för ett antal år sen när jag läste mycket om olösta kriminalfall. Ett av de mer otäcka och kusliga fallen man hört om. Det är så utstuderat ändå saknas något tydligt motiv. Svårbegripligt. Jag undrade då om det inte på något sätt ledde tillbaka till pojkvännens förmögna familj men polisen verkar ju inte inne på det spåret. Obehagligt.

Det perfekta mordet. Polisen vet ju ungefär lika mycket nu som de gjorde när det hände.

En så utstuderad plan för att mörda en mäklare? Det är så obehagligt. Hennes huvud var också nästan skiljt från kroppen.

Samtidigt har mördarparet ändå dragit uppmärksamhet till sig genom sin klädsel och hur "öppet" man ändå valde att genomföra mordet, inte alltför sent på dagen och i ett område där många potentiella vittnen finns.

Pojkvännen är den enda logiska misstänkta. Men han har hela tiden samarbetat med polisen. Misstankarna mot honom har snarare försvagats under åren som gått.

Ett mord jag verkligen hoppas att de klarar upp.
Senast redigerad av -GG 2025-07-29 kl. 02:08.
Citera
2025-07-31, 00:38
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag tänker fortfarande på detta mord rätt så ofta.

Det är så väldigt mystiskt. Paret. Klänningen. Det bokade mötet. Det brutala våldet gentemot LB. Mobilen som bara användes för mordet.

Jag vill ha svar!

Intressant. Ej hört talas om.
Kvinna på plats och "personligt" modus operandi.
Beställningsmord av partner till någon BO haft affär med?
En affär borde lämnat spår i BOs mobil, dator et c men inte nödvändigtvis om hon var medveten av sig. Då bör affären varit någon hon haft möjlighet att träffa och kommunicera med ändå.
Mobilen paret ringde från inhandlades månader innan. Lång planering av mordet i förväg eller personer där "burn mobiler" var vardagsmat?
Man tycks ha rekat vid huset innan (flyktvägen till bilen bakom huset via ett trasigt staket) - att inte bilen fångats på CCTV någonstans...Kanske mindre utbyggt 08.
Polisen måste nystat i den teorin...
Citera
2025-08-16, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leitmotif
Dubbelmordet i Brattås

Dubbelmordet i Eskilstuna 2005 som nästan inte fick någon rapportering i media alls:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=565271

Det vore även intressant att få veta vem/vilka som ligger bakom mordet i Kalamark (är övertygad om att Kaj Linna är oskyldig), samt likheterna med dubbelmordet i Långared.

Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Kalamark, vore spännande.

Kalamark borde det fan göras en film av, oavsett om det klaras upp eller ej.

Har vi tur kan det även vara kopplat till Brattås och att en lösning av Brattås nystar upp både Kalamark och Långared en gång för alla.
Citera
2025-08-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Mordet på 11-årige Johan Asplund vore önskvärt att göra en sista satsning på. Var ligger kroppen och den främste misstänkte lever ju fortfarande varvid det borde ges en sista chans innan det är för sent. Föräldrarna förtjänar att få veta efter så lång tid.
Tror inte mördaren vill tillbringa sina sista år i häkten och rättegångar så han håller nog tyst. Och tror knappast han kommer skriva ett erkännande som överlämnas när han är död, han vill nog att anhöriga ska fortsätta kunna intala sig att han faktiskt var oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
Yasmine 9 år 1985. Är omständigheterna kring mordet korrekt beskrivna av GW i hans bok?

Jag hittar ingenting via normala Google-sökningar.

DNA från gm verkar finnas. Hur svårt kan det vara?
Det finns ju en del som tyder på att Yasmine lever, att hon förts till pappans hemland Pakistan. Det är åtminstone vad Leif GW tror och jag såg en doku som var inne på det spåret också.
Citera
2025-08-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine

Det finns ju en del som tyder på att Yasmine lever, att hon förts till pappans hemland Pakistan. Det är åtminstone vad Leif GW tror och jag såg en doku som var inne på det spåret också.
Minns nu vilken doku det var. Det var Dan Josefssons doku om morden som Quick erkänt. Det finns också i hans bok.
Citera
2025-10-22, 01:57
Avslutad
Olösta mordfall, mördarens riktiga identitet och, om det går, att det blir polisiärt uppklarat och om mördaren är vid liv, fälls:

1. The Zodiac Killer
2. Catrine da Costa
3. Malin Olsson

Bubblare 1: Jack the Ripper (vem det egentligen var)
Bubblare 2: The Black Dahlia (samma här då mördaren knappast är vid liv)

Försvunna människor, vad som egentligen hände, vem eller vilka som är skyldiga om det inte var självförvållat och om någon av dom är vid liv, fälls:

1. Madeleine McCann
2. Lars Mittank
3. Maura Murray

Bubblare 1: Helena Andersson
Bubblare 2: Brianna Maitland
Bubblare 3: Richey Edwards (mest intresserad om han tog livet av sig eller bara ville försvinna och starta ett nytt liv)
Bubblare 4: Malaysia Airlines Flight 370 (exakt vad som egentligen hände)
Citera
2025-10-22, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNeedForAUsername

Försvunna människor, vad som egentligen hände, vem eller vilka som är skyldiga om det inte var självförvållat och om någon av dom är vid liv, fälls:

1. Madeleine McCann
2. Lars Mittank
3. Maura Murray

En till försvunnen är ju den svenske pojken Johan Asplund.
Citera
2025-10-22, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
Yasmine 9 år 1985. Är omständigheterna kring mordet korrekt beskrivna av GW i hans bok?

Jag hittar ingenting via normala Google-sökningar.

DNA från gm verkar finnas. Hur svårt kan det vara?
Nu har jag inte björnkoll på allt Leif GW har skrivit eller uttalat sig om, men någon antydde här att det han sagt om "Yasmine 1985" var fiktion. Min följdfråga: är det isåfall en fiktionalisering av Jasminas försvinnande från Sävsjö 1997? (och flyttad ett dussin år bakåt i tiden för att få större kreativt svängrum med detta olösta fall)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jasmina_Jasharaj

Jasmina-fallet är en av de stlrsta polisutredningarna någonsin i Sverige om ett försvunnet och kanske mördat barn.
Citera
2025-10-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nu har jag inte björnkoll på allt Leif GW har skrivit eller uttalat sig om, men någon antydde här att det han sagt om "Yasmine 1985" var fiktion. Min följdfråga: är det isåfall en fiktionalisering av Jasminas försvinnande från Sävsjö 1997? (och flyttad ett dussin år bakåt i tiden för att få större kreativt svängrum med detta olösta fall)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jasmina_Jasharaj

Jasmina-fallet är en av de stlrsta polisutredningarna någonsin i Sverige om ett försvunnet och kanske mördat barn.

Just Jasmina tycker jag man ska pressa Eklund lite hårdare om. Han fanns i trakterna vid tiden för hennes försvinnande men det har aldrig gått att bevisa.
Citera
2026-01-19, 19:10
Medlem
Vore väldigt läckert om Fryshusmordet 1994 klarades upp med DNA-släktforskning.
Citera
2026-04-16, 06:55
Medlem
(FB) Det misstänkta hedersmordet på makarna Ebrahim och Bafreen Fatah (Eskilstuna, 1986)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in