2025-07-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg forsøker meg på en nøktern og objektiv gjennomgang av kryptosporet.

Vi vet følgende om dette, etter det VG skrev i artikkelen "De ukjente kryptosporene" 25. mai 2021.

28.06.2018: Opprettelse av ohg@mail.com. Opprettelse av pasted.co-dokument med en BTC-adresse og en XMR-adresse. Passord: ANNE.
07.07.2018: Opprettelse av kontoer hos KuCoin og Binance
09.07.2018: Opprettelse av konto hos Huobi
10.07.2018: 1 DASH (ca. 250 USD) veksles til BTC via Huobi og overføres til BTC-adressen 1DAgYnXt3Fxerww7RacF1AdUT3Z8FGFjxa

I tillegg vet vi at det tidligere var blitt anskaffet et sim-kort fra Telia, der abonnementet aldri var blitt aktivert. Nummeret ble kun brukt i opprettelsen av kryptorigget, sammen med Golf-passet som var blitt kjøpt på det mørke nettet. Det har også vært antydet at den som hadde sim-kortet, kan ha hatt flere slike fra den samme serien med kontantabonnementer fra Telia. Ingen av dem er registrert brukt i forbindelse med kryptorigget.

Politiet mente at bruken av passordet ANNE sammen med opprettelsen av det kryptorigget som siden ble brukt i forsvinningssaken, tyder på at det sommeren 2018 ble lagt planer for å utføre en kriminell handling mot AE.

Sitat fra artikkelen over:
– Det er veldig mye som tyder på at disse kontoene, både pasted-kontoen og kommunikasjons- og løsepengekontoene, er opprettet med det formål å begå en straffbar handling mot Anne-Elisabeth Hagen, sier Hanssen.
Sett i denne konteksten, er det lett å være enig med påtalelederen. Det virker veldig sannsynlig. Men jeg tenker at isolert sett, betyr ikke det nødvendigvis at opprettelsen av kryptorigget var ment til å brukes på den måten det ble brukt.

Svaret på dette er vanskelig å gi uten at man vet når trusselbrevet ble skrevet, og printet ut.
Media har på et tidspunkt hevdet at politiet vet "alt" om dette trusselbrevet. Men sannheten er vel heller at de vet alt om utstyret og papiret som ble brukt. Ikke selve brevet, annet enn at det naturligvis er skrevet i forbindelse med forbrytelsen mot AE.

Det er naturligvis flere detaljer i dette, men har her skissert opp det jeg anser som det viktigste.
Hvis noen kommer på noe jeg har glemt, prøv gjerne å se det i kontekst av denne analysen.

Jeg spurte ChatGPT om Moneros utbredelse tilbake i 2018/19. Estimat blant nordmenn 5-13k, 4-11k. Vil anta i hovedsak fra tre grupper: entusiaster/nerder, kriminelle, spekulanter/tradere. Om vi tror de som rigget krypto schemet var nordmenn er det altså ikke uendelig med personer det kan dreie seg om.
Citera
2025-07-28, 00:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B7Q7
Jeg spurte ChatGPT om Moneros utbredelse tilbake i 2018/19. Estimat blant nordmenn 5-13k, 4-11k. Vil anta i hovedsak fra tre grupper: entusiaster/nerder, kriminelle, spekulanter/tradere. Om vi tror de som rigget krypto schemet var nordmenn er det altså ikke uendelig med personer det kan dreie seg om.

Kanskje du også kunne spurt den om hvilke personer i Norge som hadde vært mest lønnsom og praktisk å kidnappe mot løsepenger i Norge i samme tidsrom. Evt. en rangering av sannsynlige ofre for en slik forbrytelse. Man bør uansett være litt realistisk. Vi vet at RU kjente til Monero, og vi vet at han både kjenner halv- og helkriminelle personer, og vi vet at han hadde disse møtene med TH. Tror man bør ta slikt med i beregningen for å snevre inn antallet kandidater. Man kan vel regne med at et flertall av dem som er kriminelle og benytter valutaen, driver med kjøp og salg av ulovlige varer, og/eller hvitvasking av inntekter fra kriminell virksomhet.

ChatGPT har jeg forøvrig litt blandede erfaringer med. Jeg har ved minst to anledninger avslørt den i løgn, noe jeg synes var fascinerende og morsomt. Vi snakker da om spørsmål som har såkalte fasitsvar, men som kanskje ikke er like enkle å besvare for en som ikke har spesialiserte kunnskaper. Spørsmålene mine handlet forøvrig ikke om denne saken, eller om kriminalitet i det hele tatt. Men svarene fantes tilgjengelig på nett, hvis man hadde hu til å lete etter dem.
Citera
2025-07-28, 04:49
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Tiden vil vise.

Tiden har allerede vist. Politiet var ikke interessert i Irenes tips. Det faller inn under andre tips der folk sier at de har sett Anne i levende live. Derfor de aldri gikk ut med noen etterlysning. Anne ble drept i Sloraveien 4 på Fjellhamar, og drapsmetoden var kvelning, mener politiet. Rettsmedisinske Fag (tidligere Rettsmedisinsk Institutt) støtter politiet i denne teorien basert på tekniske spor som vi ennå ikke har fått vite hva er.
Vi må se på hvor det såkalte Ås-sporet stammer fra for å se at det bare er tull.
TH ble arrestert 28 april, og slapp ut av varetekt 8 mai 2020. Når TH blir arrestert, så får hans forsvarsadvokat tilgang til hele saken, og der dukker det opp at en Irene har ringt og fortalt om en bil uten sotede vinduer, og en uskadd Anne i. Holden har ikke hatt tilgang til dette materialet tidligere siden hans rolle bare var bistandsadvokat.
Det Holden gjør er å ta tak i dette for å bruke det som villedning. Det vil jo passe perfekt inn i å motstride at hun ble drept i Sloraveien 4, som han var veldig motstander av at politiet hadde som hypotese. Holden prøvde å påvirke/presse politiet til å endre hypotese, men uten hell. Og så dukker dette tipset opp. Han kontakter Irene og Åsted Norge, og muligens har TH kommet med et innskudd her for å få laget dette programmet. Utrolig hva som går an hvis man legger litt penger på bordet.
Vi ser jo også at dette er en sak primært for TV2, siden VG og NRK driter i disse såkalte Ås-vitnene og en rød BMW. Hvorfor skulle man frakte en kidnappet person i en bil det finnes bare ti av i Norge, og på toppen av det hele med usotede vinduer. Bare her faller observasjonen fra Irene i grus.
Citera
2025-07-28, 04:58
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
De etterlyste i lang tid personen som går på videoen uten å vite hvilken jakke vedkommende bar.
Så mottok de et tips om hvilken jakke det kunne være. Deretter gikk de på ny ut med en etterlysning...

De etterlyste han i juni 2020, rett etter at TH hadde sluppet ut av varetekt. Til sammenlikning etterlyste de Futurum-folkene 10 januar 2019, samme dag som Fjellhamar-saken kom ut i media for første gang.
Man kan selvsagt si at kameraene ved Futurum blir sjekket før mange andre kameraer, men de har nok visst om denne hettemannen langt tidligere.
Citera
2025-07-28, 07:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
De etterlyste han i juni 2020, rett etter at TH hadde sluppet ut av varetekt. Til sammenlikning etterlyste de Futurum-folkene 10 januar 2019, samme dag som Fjellhamar-saken kom ut i media for første gang.
Man kan selvsagt si at kameraene ved Futurum blir sjekket før mange andre kameraer, men de har nok visst om denne hettemannen langt tidligere.

De har nok fanget ham opp ganske tidlig. Videoprosjektet var vel noe av det første som ble satt i gang. Jeg tipper de har hatt ham på blokka fra før de endret hypotese. Mulig de har lagt inn videoen som en av "bevisene" i fengslingsbegjæringen, men fått tommel ned fordi det ikke lar seg bevise svart på hvitt at TH var ute av kontoret i samme tidsrom. Det var jo alibiet som fikk ham løslatt. Han kan naturligvis ikke ha vært to steder på samme tid, og da har nok vitnemål trumfet videoopptak som ikke med sikkerhet kan identifisere ham.

Så spørs det jo da, om mannen bak ham er medvirkende, og om vedkommende kan identifiseres. Jeg synes likheten mellom ham og "Telefonmannen" er slående nok til at man burde ettergå det. Jeg vil også tro at de som fant Hettemannen i disse famøse 6000 timene med opptak, også har forstand nok til å vurdere denne likheten. Kanskje likevel på sin plass å sende et tips, mulig de har glemt dette underveis.
Citera
2025-07-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth

Det spiller i og for seg ingen rolle. Det var først når de etterlyste personen det ble tilført saken opplysninger som gjør at politiet nå vet med sikkerhet at dette er TH.
Senast redigerad av Kokadu 2025-07-28 kl. 11:11. Anledning: Rette
Citera
2025-07-28, 11:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det spiller i og for seg ingen rolle. Det var først når de etterlyste personen det ble tilført saken opplysninger som gjør at politiet nå vet med sikkerhet at dette er TH.

Den "sikkerheten" teller ikke når de ikke har nok til å hekte ham. Altså - hvis de kan bevise at det er TH, så har de ham. Men det er fem år og noen uker siden videoen ble lansert. De venter kanskje på at såkalt kunstig intelligens skal bli så flink at den kan bevise det. Tror de bør belage seg på å vente lenge i såfall.
Citera
2025-07-28, 12:22
Medlem
Citat:
Den "sikkerheten" teller ikke når de ikke har nok til å hekte ham. Altså - hvis de kan bevise at det er TH, så har de ham. Men det er fem år og noen uker siden videoen ble lansert. De venter kanskje på at såkalt kunstig intelligens skal bli så flink at den kan bevise det. Tror de bør belage seg på å vente lenge i såfall.

Det er, slik saken nå står, skrevet i sten at det finnes beviser som med styrke taler for THs uskyld. Dette medfører ikke riktighet.

For at dette ikke skal stå skrevet i sten når politiet med flere vet at TH er hettemannen kommer jeg til å repetere at slik er det inntil jeg selv ikke lengre ser verdien i å gjøre det. For offeret i dette.
Citera
2025-07-28, 17:33
Medlem
Citat:
For at dette ikke skal stå skrevet i sten når politiet med flere vet at TH er hettemannen kommer jeg til å repetere at slik er det inntil jeg selv ikke lengre ser verdien i å gjøre det. For offeret i dette.

Synd ingen journalister brukte noen minutter på å ettergå opplysningene som kom da hettemannen ble sjekket ut. En sak som avslørte politiets verste strategi noen sinne, ved å offentlig lyve om det sterkeste beviset mot GM, ville blitt en god kandidat til Skup-prisen.

Hva er poenget med å gjenta at TH er hettemannen, uten at du har noen opplysninger som støtter det du påstår? Selv "Flat Earthers" kommer med argumenter som støtter teorien sin. De gjentar ikke bare "jorden er flat", "jorden er flat", "jorden er flat" i det uendelige.
Citera
2025-07-28, 18:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Synd ingen journalister brukte noen minutter på å ettergå opplysningene som kom da hettemannen ble sjekket ut. En sak som avslørte politiets verste strategi noen sinne, ved å offentlig lyve om det sterkeste beviset mot GM, ville blitt en god kandidat til Skup-prisen.

Hva er poenget med å gjenta at TH er hettemannen, uten at du har noen opplysninger som støtter det du påstår? Selv "Flat Earthers" kommer med argumenter som støtter teorien sin. De gjentar ikke bare "jorden er flat", "jorden er flat", "jorden er flat" i det uendelige.

Det kan vel tenkes at Avhørt vil ta tak i dette. Uansett hva man måtte mene om Hettemannen, er det ganske åpenbart at politiet har hatt sterke mistanker om at dette var TH. Men de overspilte dette som de selv kanskje mente var et ess, til tross for at de antageligvis bommet grovt på jussen. Det kan se ut som at videoen ble sluppet for å overbevise folk som kjenner TH. Men det virket ikke, fordi det ikke hadde noen rettslig slagkraft.

En grei sammenligning kan være Bertheussen-saken. Der hadde de opptak av en person "in flagranti", og mobilbevegelser som svarte til personens bevegelser. Uten disse støttebevisene hadde videoen vært lite verd, for de kunne ikke bevist at det var Bertheussen selv.

Det har vært flere her i tråden som har hevdet at politiet "aldri lyver" - spesielt i samband med utsjekkingen av Hettemannen. Det er beviselig feil. Politiet går gjerne langt i å glatte over egne feil. Nylig kunne man lese at henleggelser av alvorlige bedragerisaker blir "sminket" for å dekke over kapasitetsmangel. Politiet bløffer gjerne når de har sjansen, og blir sjelden irettesatt offentlig.
Vi vet jo bl.a. hvordan de behandler varslere.
Citera
2025-07-28, 19:09
Medlem
Citat:
Det kan vel tenkes at Avhørt vil ta tak i dette. Uansett hva man måtte mene om Hettemannen, er det ganske åpenbart at politiet har hatt sterke mistanker om at dette var TH. Men de overspilte dette som de selv kanskje mente var et ess, til tross for at de antageligvis bommet grovt på jussen. Det kan se ut som at videoen ble sluppet for å overbevise folk som kjenner TH. Men det virket ikke, fordi det ikke hadde noen rettslig slagkraft.

En grei sammenligning kan være Bertheussen-saken. Der hadde de opptak av en person "in flagranti", og mobilbevegelser som svarte til personens bevegelser. Uten disse støttebevisene hadde videoen vært lite verd, for de kunne ikke bevist at det var Bertheussen selv.

Det har vært flere her i tråden som har hevdet at politiet "aldri lyver" - spesielt i samband med utsjekkingen av Hettemannen. Det er beviselig feil. Politiet går gjerne langt i å glatte over egne feil. Nylig kunne man lese at henleggelser av alvorlige bedragerisaker blir "sminket" for å dekke over kapasitetsmangel. Politiet bløffer gjerne når de har sjansen, og blir sjelden irettesatt offentlig.
Vi vet jo bl.a. hvordan de behandler varslere.

Jeg er enig i at politiet nok hadde mistanker om at det kunne være TH. Men da blir det jo litt dumt å påstå at det er en annen uskyldig mann i 60-årene, som har blitt sjekket ut av saken. Synes du ikke det?
Citera
2025-07-28, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg er enig i at politiet nok hadde mistanker om at det kunne være TH. Men da blir det jo litt dumt å påstå at det er en annen uskyldig mann i 60-årene, som har blitt sjekket ut av saken. Synes du ikke det?
TH har pottetett alibi mens Hettemannen er ute og går. Det er etter kl 11:00 det finnes små hull i alibiet hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in