2025-07-23, 13:06
Medlem
Hvor lang tid tar det fra der hettemann2 blir filmet til åstedet?
Citera
2025-07-23, 13:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvp2020
Hvor lang tid tar det fra der hettemann2 blir filmet til åstedet?

Ca. 10 minutter til fots. Litt avhengig av rutevalg.
Men tipper jo kanskje begge kom i bil, der Hettemann 1 ble sluppet av før Hettemann 2 parkerte.
Som en forklaring på at de kommer gående fra forskjellige steder.
Citera
2025-07-23, 15:34
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke glem at det er TH som sannsynligvis betalte for Futurum-kameraene. Så det er kanskje ikke snakk om teknologi fra øverste hylle. Det koster jo.

Kan det kanskje også tenkes at kameraene på Metrosenteret er sånne 360-graders halvkuler?
De på Futurum er mer klassiske CCTV-kameraer.

Var det ikke i 2017 at det ble satt opp sikkerhetsgjerde og slikt? Mener jeg man fant ut på 1881 historisk. På den tiden kostet det nok flesk hvis man skulle ha 4k kamera istedet for 1080p eller 720p. Mener at han har et kamera som kan kjøres manuelt i forskjellige retninger, uten at jeg er helt sikker, skal se nærmere.
Det på Kjenn skole ser ut til å være eldre. Muligens 480p eller så lite som 360p. Fungerer greit hvis det er lyst ute, og objektet er nært.
Tror de svarte halvkulene ikke kan operere i forskjellige retninger. At den er svart og halvkule, er fordi man ikke skal kunne se i hvilken retning kameraet ser. Samme som at man tar på seg solbriller så kan man ikke se hvor personen ser.
Citera
2025-07-23, 15:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Var det ikke i 2017 at det ble satt opp sikkerhetsgjerde og slikt? Mener jeg man fant ut på 1881 historisk. På den tiden kostet det nok flesk hvis man skulle ha 4k kamera istedet for 1080p eller 720p. Mener at han har et kamera som kan kjøres manuelt i forskjellige retninger, uten at jeg er helt sikker, skal se nærmere.
Det på Kjenn skole ser ut til å være eldre. Muligens 480p eller så lite som 360p. Fungerer greit hvis det er lyst ute, og objektet er nært.
Tror de svarte halvkulene ikke kan operere i forskjellige retninger. At den er svart og halvkule, er fordi man ikke skal kunne se i hvilken retning kameraet ser. Samme som at man tar på seg solbriller så kan man ikke se hvor personen ser.

Aha! Nå lærte jeg noe nytt. Et kamera som villeder! Ser uansett på streetview at kameraet som trolig filmet Hettemann1+2 er et "vanlig" et. Så er det to slike halvkuler på hjørnet vis a vis. Det sto jo i media at man mente Hettemannen gikk i retning av ishallen etter han hadde passert Metrosenteret. Kan være ett av disse kulekameraene fanget ham opp. Det er også et vanlig kamera til i tverrgaten der.

2017 stemmer kanskje med gjerder og kameraer på Futurum. Det kan jo tenkes at Verisure, som da holdt til der, kan ha hatt en finger med i spillet jfr. montering. Det var jo også et datasenter som hadde lokaler der. Men de har siden flyttet ut, mener jeg å huske. Men tenker slike firmaer er opptatt av sikkerhet, så de har kanskje insistert på å få det installert. Hvis da ikke de er en del av TH sin plan, disse kameraene.
Citera
2025-07-23, 16:01
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Aha! Nå lærte jeg noe nytt. Et kamera som villeder! Ser uansett på streetview at kameraet som trolig filmet Hettemann1+2 er et "vanlig" et. Så er det to slike halvkuler på hjørnet vis a vis. Det sto jo i media at man mente Hettemannen gikk i retning av ishallen etter han hadde passert Metrosenteret. Kan være ett av disse kulekameraene fanget ham opp. Det er også et vanlig kamera til i tverrgaten der.

2017 stemmer kanskje med gjerder og kameraer på Futurum. Det kan jo tenkes at Verisure, som da holdt til der, kan ha hatt en finger med i spillet jfr. montering. Det var jo også et datasenter som hadde lokaler der. Men de har siden flyttet ut, mener jeg å huske. Men tenker slike firmaer er opptatt av sikkerhet, så de har kanskje insistert på å få det installert. Hvis da ikke de er en del av TH sin plan, disse kameraene.

Ja, ser på streetview jeg også, hehe, hvis det er her det er:

https://www.google.no/maps/place/Festplassen,+1473+L%C3%B8renskog,+Norge/@59.9275368,10.9617942,3a,37.5y,285.64h,93.56t/data=!3m7!1e1!3m5!1sSJK1MrqL_JyR9gKfT7wQBQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D-3.555782750698995%26panoid %3DSJK1MrqL_JyR9gKfT7wQBQ%26yaw%3D285.635144084349 9!7i16384!8i8192!4m6!3m5!1s0x464164d9b4f301f9:0x79 522e8d04d5a3d8!8m2!3d59.9279125!4d10.96078!16s%2Fg %2F1q5bm4kwn?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcyMC4wIKXMDS oASAFQAw%3D%3D

2 kameraer på hjørnet ja, som man ikke vet i hvilken retning de "ser".

Hm, så Verisure har holdt til der også? I tillegg til ved Futurum. Ja, det er spesielt. Og så den selgeren som var hos Anne klokken 8, og så fikk vi plutselig høre at de dro på Hansken klokken 6. Mye rart.
Ja, et av de kulekameraene har vel fanget han opp, men så får vi som vanlig ikke se alt, bare litt.
Man vet aldri, det kan være en del av THs plan, å kle seg ut og få fanget opp det som skal bli en mistenkelig mann som går hit og dit. Samme som den mannen bak.
Har jo tenkt at rollen til de to utenfor Futurum rett og slett bare er å bli sett på kamera.
Han tynne først kan være Utengen har jeg tenkt, men vanskelig å si.
Senast redigerad av Skaanseth 2025-07-23 kl. 16:03.
Citera
2025-07-23, 17:59
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Aha! Nå lærte jeg noe nytt. Et kamera som villeder! Ser uansett på streetview at kameraet som trolig filmet Hettemann1+2 er et "vanlig" et. Så er det to slike halvkuler på hjørnet vis a vis.

Slik ser det ut fra andre siden.

https://www.google.com/imgres?q=festplassen%20l%C3%B8renskog&imgurl=https %3A%2F%2Fimages.squarespace-cdn.com%2Fcontent%2Fv1%2F63db71370c73dd3d26a78079% 2F16788147 72294-T9CCQZVSTPJASQ66H2EP%2FP1010673.JPG&imgrefurl=http s%3A%2F%2Fwww.ostengen-bergo.no%2Ffestplassen-lorenskog&docid=okRxufmwU6F47M&tbnid=8haHmRbPl2b1J M&vet=12ahUKEwi1ta6MrNOOAxWAklYBHXfQHqIQM3oECBIQAA ..i&w=2500&h=1875&hcb=2&ved=2ahUKEwi1ta6MrNOOAxWAk lYBHXfQHqIQM3oECBIQAA
Citera
2025-07-23, 18:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Slik ser det ut fra andre siden.

https://www.google.com/imgres?q=festplassen%20l%C3%B8renskog&imgurl=https %3A%2F%2Fimages.squarespace-cdn.com%2Fcontent%2Fv1%2F63db71370c73dd3d26a78079% 2F16788147 72294-T9CCQZVSTPJASQ66H2EP%2FP1010673.JPG&imgrefurl=http s%3A%2F%2Fwww.ostengen-bergo.no%2Ffestplassen-lorenskog&docid=okRxufmwU6F47M&tbnid=8haHmRbPl2b1J M&vet=12ahUKEwi1ta6MrNOOAxWAklYBHXfQHqIQM3oECBIQAA ..i&w=2500&h=1875&hcb=2&ved=2ahUKEwi1ta6MrNOOAxWAk lYBHXfQHqIQM3oECBIQAA

Ja, og kameraet som filmet dem er vel rett til venstre for den ene lyktestolpen, lett gjemt bak noen busker.
Citera
2025-07-23, 18:22
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ja, og kameraet som filmet dem er vel rett til venstre for den ene lyktestolpen, lett gjemt bak noen busker.

ja, hvis du trykker en gang til på bildet, så kan du akkurat se kameraet mellom to greiner.
Citera
2025-07-24, 10:52
Medlem
Svartedikets avatar
Jeg forsøker meg på en nøktern og objektiv gjennomgang av kryptosporet.

Vi vet følgende om dette, etter det VG skrev i artikkelen "De ukjente kryptosporene" 25. mai 2021.

28.06.2018: Opprettelse av ohg@mail.com. Opprettelse av pasted.co-dokument med en BTC-adresse og en XMR-adresse. Passord: ANNE.
07.07.2018: Opprettelse av kontoer hos KuCoin og Binance
09.07.2018: Opprettelse av konto hos Huobi
10.07.2018: 1 DASH (ca. 250 USD) veksles til BTC via Huobi og overføres til BTC-adressen 1DAgYnXt3Fxerww7RacF1AdUT3Z8FGFjxa

I tillegg vet vi at det tidligere var blitt anskaffet et sim-kort fra Telia, der abonnementet aldri var blitt aktivert. Nummeret ble kun brukt i opprettelsen av kryptorigget, sammen med Golf-passet som var blitt kjøpt på det mørke nettet. Det har også vært antydet at den som hadde sim-kortet, kan ha hatt flere slike fra den samme serien med kontantabonnementer fra Telia. Ingen av dem er registrert brukt i forbindelse med kryptorigget.

Politiet mente at bruken av passordet ANNE sammen med opprettelsen av det kryptorigget som siden ble brukt i forsvinningssaken, tyder på at det sommeren 2018 ble lagt planer for å utføre en kriminell handling mot AE.

Sitat fra artikkelen over:
– Det er veldig mye som tyder på at disse kontoene, både pasted-kontoen og kommunikasjons- og løsepengekontoene, er opprettet med det formål å begå en straffbar handling mot Anne-Elisabeth Hagen, sier Hanssen.
Sett i denne konteksten, er det lett å være enig med påtalelederen. Det virker veldig sannsynlig. Men jeg tenker at isolert sett, betyr ikke det nødvendigvis at opprettelsen av kryptorigget var ment til å brukes på den måten det ble brukt.

Svaret på dette er vanskelig å gi uten at man vet når trusselbrevet ble skrevet, og printet ut.
Media har på et tidspunkt hevdet at politiet vet "alt" om dette trusselbrevet. Men sannheten er vel heller at de vet alt om utstyret og papiret som ble brukt. Ikke selve brevet, annet enn at det naturligvis er skrevet i forbindelse med forbrytelsen mot AE.

Det er naturligvis flere detaljer i dette, men har her skissert opp det jeg anser som det viktigste.
Hvis noen kommer på noe jeg har glemt, prøv gjerne å se det i kontekst av denne analysen.
Citera
2025-07-24, 14:22
Medlem
Citat:

Vi vet følgende om dette, etter det VG skrev i artikkelen "De ukjente kryptosporene" 25. mai 2021.

28.06.2018: Opprettelse av ohg@mail.com. Opprettelse av pasted.co-dokument med en BTC-adresse og en XMR-adresse. Passord: ANNE.
10.07.2018: 1 DASH (ca. 250 USD) veksles til BTC via Huobi og overføres til BTC-adressen 1DAgYnXt3Fxerww7RacF1AdUT3Z8FGFjxa

I tillegg vet vi at det tidligere var blitt anskaffet et sim-kort fra Telia, der abonnementet aldri var blitt aktivert. Nummeret ble kun brukt i opprettelsen av kryptorigget, sammen med Golf-passet som var blitt kjøpt på det mørke nettet. Det har også vært antydet at den som hadde sim-kortet, kan ha hatt flere slike fra den samme serien med kontantabonnementer fra Telia. Ingen av dem er registrert brukt i forbindelse med kryptorigget.

Politiet mente at bruken av passordet ANNE sammen med opprettelsen av det kryptorigget som siden ble brukt i forsvinningssaken, tyder på at det sommeren 2018 ble lagt planer for å utføre en kriminell handling mot AE.

– Det er veldig mye som tyder på at disse kontoene, både pasted-kontoen og kommunikasjons- og løsepengekontoene, er opprettet med det formål å begå en straffbar handling mot Anne-Elisabeth Hagen, sier Hanssen.
Sett i denne konteksten, er det lett å være enig med påtalelederen. Det virker veldig sannsynlig. Men jeg tenker at isolert sett, betyr ikke det nødvendigvis at opprettelsen av kryptorigget var ment til å brukes på den måten det ble brukt.

Svaret på dette er vanskelig å gi uten at man vet når trusselbrevet ble skrevet, og printet ut.
Media har på et tidspunkt hevdet at politiet vet "alt" om dette trusselbrevet. Men sannheten er vel heller at de vet alt om utstyret og papiret som ble brukt. Ikke selve brevet, annet enn at det naturligvis er skrevet i forbindelse med forbrytelsen mot AE.

Det er naturligvis flere detaljer i dette, men har her skissert opp det jeg anser som det viktigste.
Hvis noen kommer på noe jeg har glemt, prøv gjerne å se det i kontekst av denne analysen.
Printere skriver en nesten usynlig kode som identifiserer printeren.
Vi er ikke kjent med det men politiet kjenner garantert reisen til denne printeren - selvfølgelig ikke siste bruker, men resten ville vært interessant å vite
Citera
2025-07-24, 14:39
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Ja, brevet kan sånn sett være laget dagen før drapet. TH skal ifølge seg selv lest brevet, men politiet finner ingen fingeravtrykk på arkene, bare konvolutten. En av mange logiske brister.

Samme som at han sa at han løp inn i skoene, men så finnes det ikke et eneste skospor der.
Jeg postet et innlegg for 2-3 dager der jeg linket til NRK-videoen og der man kan se at han sitter i de samme skoene som han bruker ellers ute. Jeg screenshottet bilder fra forskjellige situasjoner, og det er samme skoene. Kan jo virke som at han har tatt på seg skoene for anledningen NRK-intervjuet slik at det skal se ut som at han bruker skoene inne hele tiden. Men da skulle det i hvert fall være skospor der. Havhest henviste til sin bibel Lørenskogmysteriet, der det står om THs sko-vaner, men dette er jo basert på hva TH selv har sagt. Men TH er jo tatt i løgn en rekke ganger, så han kan vi ikke stole på. Vi kan heller ikke stole på Havhest siden hun også er tatt i løgn en rekke ganger.

Men tilbake til det med krypto, så sier du at kryptorigget kan ha vært ment til noe annet?
F.eks. til kjøp av en Kalashnikov fra Russland, eller Khat fra Kambodia, fra det mørke nettet?
Det åpner jo i tilfelle opp for andre muligheter.
Senast redigerad av Skaanseth 2025-07-24 kl. 14:50.
Citera
2025-07-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Printere skriver en nesten usynlig kode som identifiserer printeren.
Vi er ikke kjent med det men politiet kjenner garantert reisen til denne printeren - selvfølgelig ikke siste bruker, men resten ville vært interessant å vite

Det finnes printere uten yellow dots, men det er litt pussig at det ikke er kommet ut noe info annet enn at de vet hva slags printer det er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in