2025-07-27, 19:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Mitt för slag är en konkret modell o lösning

Ditt förslag är väldigt flummigt. Jag hade inte ens begripit att du beskrev en lösning. Förstod som allmänt resonemang o synpunkter

Vad är din lösning att få långtidssjuka o unga sjukpensionärer aktiverade och göra delaktiga i vårt samhälle?

Inte bara rättigheter och privilegier gäller här men även skyldigheter och motprestationer!

Här kan man alltså gå i väggen eller ha kräkfobi, ufo-fobi, sol-fobi,idrotts-fobi, skol-fobi o framförallt jobb-fobi mellan 18-67 o därefter får man garantipension.

Det är väl inte mitt fel att du inte kan läsa.

Jag har skrivit ungefär som du, att man arbetar med det man kan och när man kan, men i ditt fall så får man inga pengar annars, i mitt fall får man lite extra om man jobbar.
Citera
2025-07-27, 19:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azox
Förmodligen media som hittat henne pga nyhetstorka då hon är väldigt aktiv på tiktok med hennes diverse diagnoser.

Pröva googla rektalprolaps ska ni se hur trevligt det ser ut och föreställ er ett liv med det. Hennes var tydligen 15cm.

Jag tror det också. De kollar runt social media.

Ja, precis, det är hemskt, jag önskar inget att bli sjuk på det här sättet, men alla tuffa skribenter skulle ju naturligtvis skaffat sig ett knegarjobb med hennes diagnoser, sedan investerat och sedan bli miljonärer som de flesta här är. Med tarmen hängande utanför. För de är så tuffa så.
Citera
2025-07-27, 19:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Frågan jag har är:

Varför vill man vara i rampljuset pga detta?

För att man inte är feg och för att det hjälper människor med liknande problem.

Kallas för att ta ansvar, civilkurage, empati.
Citera
2025-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Detta stämmer inte.
Man behöver absolut inte vara sjukskriven för att få sjukersättning.

Läkarintygen för de båda är också helt olika typer av intyg.

Jaha, hur förklarar du att det ska finnas en medicinsk orsak för att få sjukersättning? Detta är någonting som bedöms av en läkare.

Sedan så bedömer Försäkringskassan förmågan att arbeta på ett annat sätt för yngre personer. Den som är sjuk kan bli frisk.

Sjukersättning resten av arbetslivet (sjukpension)

Citat:
Gör så här för att ansöka
1. Skaffa ett läkarutlåtande

2. Ansök

3. Vänta på information från oss

Det låter verkligen som att det gäller en sjukskrivning för att få livstids sjukersättning.
Citera
2025-07-27, 20:09
Avstängd
Vilken blufferska. Hon är en hypokondriker av värsta sorten. Träffat många sådana här och de följer nästan alla samma mall. Någon riktig läkare borde sanera hennes diagnoser.

Hon har givetvis intalat sig själv att hon är sjukare än hon är. Läkaren som har gett henne sjupenning vid 32 års åldern ska givetvis ställas mot väggen. Det krävs oerhört mycket för att få ett sådant, mer eller mindre att det inte finns en chans att jobba pga av sin sjuklighet. Denna dag lider av en fobi som hon förstorat, detta behandlas mha KBT och mediciner. Att hon fullgjort detta och redan gett upp finner jag som icke-troligt.

Att som knappt fyllda 30 år anses som oförmågan att arbeta för obestämd framtid pga fobier förstår att vem som helst att det är en ren och skär lögn. Folk som bryter nacken och blir grönsaker, där har du de som kvalar in för detta....
Senast redigerad av R1D2 2025-07-27 kl. 20:12.
Citera
2025-07-27, 20:16
Medlem
Allt det här får mig att må illa, men jag behöver inte bli förtidspensionär. En del människor har ingen skam i kroppen. Att hennes kille stödjer det här visar ju bara att han inte är bättre.
Citera
2025-07-27, 20:28
Medlem
Trams!
Ännu en svag person som kostar oss pengar.
Hade hon bott i Tjetjenien så hade hon varit frisk.
Citera
2025-07-27, 20:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demented
” Sedan dess har diagnoserna blivit fler. Utöver emetofobi, som är rädsla för att kräkas, så har Stephanie bland annat social fobi, paniksyndrom, ocd och agorafobi.”

Är man såpass livsoduglig bör man hamna under tvångsvård. Då ska ni se att det går över…
Sen undrar jag över de som klistrat på henne de här diagnoserna. Den delen av sjukvården bör granskas, särskilt om alla diagnoser är satta av en och samma kvacksalvare.

Samhället ska alltså bära kostnaden för en fullt fysiskt frisk person under hela hennes liv. Låter det rimligt? Som sagt inspärrad med tung medicinering eller ut i friska luften.

Hon är inte fysiskt frisk.

Dessutom idag med stillasittande jobb är det lättare att få jobb med fysisk än psykisk sjukdom.

Så du tror det är bluff? Du tror inte att det finns mentalsjukdomar och att man lider av dem?

Jag hade iofs inte sjukpension när jag var som mest sjuk i ångestsjukdomar. Kan säga att det är extremt psykiskt smärtsamt, men även uttröttande fysiskt och psykiskt att t ex ha OCD som hon har. Jag har själv haft det. Varenda sak man gör, måste passa med extremt komplexa regler som man satt upp i hjärnan. En yttepytteregel jag hade medan ja pluggade litteratur var att jag inte klarade att låta blicken gå mellan en bokstav och dess bihang, t ex fick inte låta blicken gå mellan stapeln på ett i och pricken. Jag visste att det inte skadade någon om jag gjorde fel, men känslan var att jag halshögg i:et och den känslomässiga reaktionen var som om jag begått mord. Läste ändå 2000 sidor i veckan. Det var utmattande. Man kan inte bara sluta. I sjukdomens funktion ingår att man får en extremt jobbig ångest som upptar hela ens tänkande om man inte gör rätt.

Jag stod i kö för terapi tre gånger, i flera år, för att aldrig komma fram. Terapin går ut på att man arbetar med problemen med stöd, och utsätter sig, på lagom nivå. Efter många test med mediciner hittade jag en jag blev frisk av. Så fort jag blev bättre kunde jag göra självterapi på resten. Jag är en som är lyckligt lottad.

Visst, hade kunnat jobba, men hur hade resultatet sett ut? Och hur länge hade jag orkat? Och då har jag beskrivit ett litet symptom i en stor symptombild och bara en av de sjukdomarna jag hade.

Man svälter hellre ihjäl än "slutar med sina dumheter".

Jag hoppas att jag kan ge en liten insikt i hur hennes liv kan vara. Ni får gärna attackera mig.

Emetofobi är en slags OCD men med lite extra symptom. Det handlar inte om att kräkas mycket, det handlar om att man inte kan sluta att tänka på det.

Jag vet inte varför du tror att mentala sjukdomar är inbillning. De fanns ju innan man kunde få pengar och vara hemma. Varför tror du folk hittade på dem förr när de inte fick något för det och dessutom ansågs som extremt skamligt?
Citera
2025-07-27, 20:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Om man är beviljad vissa ersättningar, tex just förtidspension är man berättigad till bostadstillägg, alltså samma som bostadsbidrag, så några 8000 som du svamlar om är med största sannolikhet helt fel.

Tror man får 11 000 efter skatt i själva pensionen. Eftersom hon är sambo men i två lägenheter så räknas det troligen som att han ska hjälpa att betala hennes hyra. Hade de varit gifta så måste han ju inte ha lön för att hon ska få bostadstillägg. Det är inget man bara får. Det behovsprövas.
Citera
2025-07-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl inte mitt fel att du inte kan läsa.

Jag har skrivit ungefär som du, att man arbetar med det man kan och när man kan, men i ditt fall så får man inga pengar annars, i mitt fall får man lite extra om man jobbar.
Varför skulle sjukpensionärer som gör lite nytta några timmar ibland få ÄNNU mer pengar? Tanken är ju att de skulle göra nån sorts motprestation för de medel de redan får.
Citera
2025-07-27, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funky-monkey
Ofta är man väl rädd för andras spya. Har också emerofobi men ändå jobbar jag med folk som riskerar att kräkas!

Det är väl lite så med min spindelfobi. Tycker spindlar är vidriga. Men detta som folk kallar fobi, är den mildaste sorten. Har man diagnosbar fobi så räcker det inte med att vara rädd för något när spindeln väl är där. Det måste vara så allvarligt att jag tänker på spindlar hela tiden och undviker alla ställen där det kan finnas spindlar. Det måste påverka hela ens liv. Om du har äkta emetofobi så är det klart jobbigt, men tycker du bara det är otäckt när det väl händer att någon kräks, då är det inte en diagnosbar fobi.

Lite som med folk som tror de vet vad depression är. De tänker på en regnig dag då de satt och tyckte synd om sig själva, grät lite och åt choklad, och de tror att det är samma som sjukdomen depression.

Men då ska jag vara bättre än dig! Jag har bott i två olika hus där det kryllat av kärrspindlar och jag var ändå så duktig och bodde där. Förtjänar en applåd!
Citera
2025-07-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror man får 11 000 efter skatt i själva pensionen. Eftersom hon är sambo men i två lägenheter så räknas det troligen som att han ska hjälpa att betala hennes hyra. Hade de varit gifta så måste han ju inte ha lön för att hon ska få bostadstillägg. Det är inget man bara får. Det behovsprövas.
Det låter snarare som ett upplägg för att hon ska få just bostadstillägg (två lägenheter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in