Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Då minns du galet. Jag var hårdrockare 1975 och Black Sabbath var t o m knappt ett band i mängden, dom hade väldigt smal musik som inte föll alla på läppen. Jag tycker att du kan försöka hitta försäljningssiffror från de åren och jämföra vad som hände när Dio tog över. Ozzy var inte en av de största sångarna, han hade en speciell röst och sångstil men jämfört med t ex Dio och Gillan var han medioker.
Det finns en sanning i det du är inne på.
Black Sabbath blev stora under sin "hey-day", men var fortfarande så pass "farligt" för vanliga människor att det betraktades som smal musik.
Black Sabbath blev större och större med tiden när populärkulturen kom att anamma den musik som blivit inspirerade av bandet. Då fick de sitt erkännande.
På 1960talet sågs Sabbath som farlig och annorlunda i de flesta kretsar, men de klarade trots det av att fylla stora stadiums när åren rullade på.
Min första kontakt med Black Sabbath var 1998 när jag var 12 år gammal. Jag hade tidigare lyssnat på bl.a. Marilyn Manson och jag gillade rocknroll utan att förstå det.
När jag hörde introt och upptakt till "Iron Man" kände jag att det var något i musiken som var mer intressant än allt jag tidigare hört.
Jag kom att tappa interesset efter något år just för att jag är pretentiös.
När mina vänner och bekanta som inte var lika musikintresserade som mig började lyssna på Sabbath sökte jag mig vidare mot garage och proto-metall.
I mitt sökande upptäckte jag mycket bra musik, ofta smal och svår. När det inte var mer att upptäcka blickade jag framåt mot modern stoner-rock och doom, typ Electric Wizard och Reverend Bizarre.
Nu som medelålders man kan man konkludera att mycket av musiken jag gillar har inspirerat Black Sabbath eller tagit inspiration av dom.
Just nu lyssnar jag mycket på Church of Misery- Citys of flame.
Ozzys gärning är stor - Vila i frid