2025-07-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Här håller jag med dig.

Och jag tror de själva fattade hur viktig Daisley var som deras hemliga låtskrivarvapen. De ville bara inte erkänna det.

Och jo. Det märks redan på No More Tears skivan med ganska ifrågasättbara alster som Mr. Tinkertrain och Zombie Stomp att det börjar bli lite väl skämmigt.

Jag fattar inte riktigt varför NMT har så hög status. Jag tyckte att Ozzy tappade charmen när han släppte den skivan. Det blev för mycket kött-och-potatis-rock för mig. Visst jag kan gilla sånt också. Jag gillar ZZ Top, Chrome Division, AC/DC och 5FDP men dessa band är ju ärliga. De ska låta som de gör. De dummar inte ner sig.

Ozzy behövde sina fyndiga texter och smart låtskrivande, för han var ju ganska endimensionell. Han var extremt bra på att göra en enda grej. När gitarristen var en bluesrockare (Wylde) och texterna handlade om zombies och Hellraisers, då blev Ozzy en i mängden.

Jag lyssnar på ett par låtar från Ozzmosis fortfarande men för mig är den sista riktiga Ozzy-skivan NRFTW.
Citera
2025-07-27, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag fattar inte riktigt varför NMT har så hög status. Jag tyckte att Ozzy tappade charmen när han släppte den skivan. Det blev för mycket kött-och-potatis-rock för mig. Visst jag kan gilla sånt också. Jag gillar ZZ Top, Chrome Division, AC/DC och 5FDP men dessa band är ju ärliga. De ska låta som de gör. De dummar inte ner sig.

Ozzy behövde sina fyndiga texter och smart låtskrivande, för han var ju ganska endimensionell. Han var extremt bra på att göra en enda grej. När gitarristen var en bluesrockare (Wylde) och texterna handlade om zombies och Hellraisers, då blev Ozzy en i mängden.

Jag lyssnar på ett par låtar från Ozzmosis fortfarande men för mig är den sista riktiga Ozzy-skivan NRFTW.

Ozzy själv älskade No More Tears skivan. Jag begriper heller inte riktigt varför. Men jag tycker själv den har sina behållningar så sett.

Det finns höjdpunkter på nästan alla fullängdare han släppte egentligen solo såväl som i Sabbath (jag gillar faktiskt Dear Father på 13 som annars är en skiva jag tycker är ganska torr). Kanske bara Black Rain och Scream som inte har något som sticker ut egentligen.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-27 kl. 09:59.
Citera
2025-07-27, 09:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
E de bekräftat han hade dödshjälp?

Njae snarare tvärtom ifall det stämmer att helikopterambulansens personal arbetade med att försöka rädda honom i två timmar.
Citera
2025-07-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ozzy själv älskade No More Tears skivan. Jag begriper heller inte riktigt varför. Men jag tycker själv den har sina behållningar så sett.

Den har ju sina poänger och det är kul att minnas en mindre ängslig tid, innan PK-maffian förstörde allt roligt. OZZY kom undan med många smaklösa grejer och inledningslåten (som handlar om en predatory pedophile och inget annat) hade ju aldrig tillåtits idag. Den hade inte ens nått fram till studion.

Det är ju inte en seriös låt. Det är bara ett läskigt tema liksom. Jag tror inte för ett ögonblick att Ozzy och hans crew hade några seriösa tankar om ämnet.

Herr Julgran? Va? Ok ha ha ... det kunde ha funkat, om någon tänkt till i fem minuter. Låtordningen är fö konstig. Mr Tinkertrain borde ha hamnat långt bak eller i mitten. En ganska udda öppningslåt

På 90-talet var det trendigt att skriva om pedofiler och Mötley Crüe, Megadeth, Dio och Motörhead gjorde också låtar om pedofiler. Inget fel i det iofs. Family tree av Megadeth funkar fortfarande.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-07-27 kl. 10:07.
Citera
2025-07-27, 11:00
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Thank you Ozzy, här är en fin tribut till en före detta hårdrockslegend

https://www.youtube.com/watch?v=-rSNGEsYHFo
Citera
2025-07-27, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den har ju sina poänger och det är kul att minnas en mindre ängslig tid, innan PK-maffian förstörde allt roligt. OZZY kom undan med många smaklösa grejer och inledningslåten (som handlar om en predatory pedophile och inget annat) hade ju aldrig tillåtits idag. Den hade inte ens nått fram till studion.

Det är ju inte en seriös låt. Det är bara ett läskigt tema liksom. Jag tror inte för ett ögonblick att Ozzy och hans crew hade några seriösa tankar om ämnet.

Herr Julgran? Va? Ok ha ha ... det kunde ha funkat, om någon tänkt till i fem minuter. Låtordningen är fö konstig. Mr Tinkertrain borde ha hamnat långt bak eller i mitten. En ganska udda öppningslåt

På 90-talet var det trendigt att skriva om pedofiler och Mötley Crüe, Megadeth, Dio och Motörhead gjorde också låtar om pedofiler. Inget fel i det iofs. Family tree av Megadeth funkar fortfarande.

Grejen med No More Tears är ju också ballad-inflationen. Typ fyra stycken eller något sånt. Varför?

Jag gillar Fire in the Sky på No Rest skivan dock. Långvarige live-keyboardisten John Sinclair står som medskrivare till en del av låtarna på No Rest. På det enda andra studio-albumet han är med på var han sedan tydligen inte med och skrev någonting.
Citera
2025-07-27, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Thank you Ozzy, här är en fin tribut till en före detta hårdrockslegend

https://www.youtube.com/watch?v=-rSNGEsYHFo

Bill McClintock är en klockren mashup kanal.

Sabbath Toxic Sabbath är hysterisk. Tror nog fan jag dog i några sekunder av hur mycket jag garvade första gången jag såg den.

https://www.youtube.com/watch?v=s97E0y023Jw&list=RDs97E0y023Jw&start_radio =1

Förresten minns ni när Robban var med i Roxette ett tag?

https://www.youtube.com/watch?v=uP4ahw07Xqc&list=RDuP4ahw07Xqc&start_radio =1

Icke heller att förglömma när Slayer och Wham möttes. För det ville tydligen Internet skulle ske.

https://www.youtube.com/watch?v=JjKqeyb1IL4&list=RDJjKqeyb1IL4&start_radio =1
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-27 kl. 15:13.
Citera
2025-07-27, 15:32
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Citat:
Bill McClintock är en klockren mashup kanal.

Sabbath Toxic Sabbath är hysterisk. Tror nog fan jag dog i några sekunder av hur mycket jag garvade första gången jag såg den.

https://www.youtube.com/watch?v=s97E0y023Jw&list=RDs97E0y023Jw&start_radio =1

Förresten minns ni när Robban var med i Roxette ett tag?

https://www.youtube.com/watch?v=uP4ahw07Xqc&list=RDuP4ahw07Xqc&start_radio =1

Icke heller att förglömma när Slayer och Wham möttes. För det ville tydligen Internet skulle ske.

https://www.youtube.com/watch?v=JjKqeyb1IL4&list=RDJjKqeyb1IL4&start_radio =1

Jag har prenunumerat flera år på Bill McClintock, jag tycker att han är helt fantastik, så många Ozzy mashups av Ozzy som han har skapat och vilka grymma kommentarer han får jämt efter varje video.

https://www.youtube.com/watch?v=yayq3W-Mayk

Bob Marley och Billy Idol är en av mina favoriter Fint av Bill att hedra Ozzy....
Citera
2025-07-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Då minns du galet. Jag var hårdrockare 1975 och Black Sabbath var t o m knappt ett band i mängden, dom hade väldigt smal musik som inte föll alla på läppen. Jag tycker att du kan försöka hitta försäljningssiffror från de åren och jämföra vad som hände när Dio tog över. Ozzy var inte en av de största sångarna, han hade en speciell röst och sångstil men jämfört med t ex Dio och Gillan var han medioker.

Det finns en sanning i det du är inne på.

Black Sabbath blev stora under sin "hey-day", men var fortfarande så pass "farligt" för vanliga människor att det betraktades som smal musik.

Black Sabbath blev större och större med tiden när populärkulturen kom att anamma den musik som blivit inspirerade av bandet. Då fick de sitt erkännande.

På 1960talet sågs Sabbath som farlig och annorlunda i de flesta kretsar, men de klarade trots det av att fylla stora stadiums när åren rullade på.

Min första kontakt med Black Sabbath var 1998 när jag var 12 år gammal. Jag hade tidigare lyssnat på bl.a. Marilyn Manson och jag gillade rocknroll utan att förstå det.

När jag hörde introt och upptakt till "Iron Man" kände jag att det var något i musiken som var mer intressant än allt jag tidigare hört.

Jag kom att tappa interesset efter något år just för att jag är pretentiös.

När mina vänner och bekanta som inte var lika musikintresserade som mig började lyssna på Sabbath sökte jag mig vidare mot garage och proto-metall.

I mitt sökande upptäckte jag mycket bra musik, ofta smal och svår. När det inte var mer att upptäcka blickade jag framåt mot modern stoner-rock och doom, typ Electric Wizard och Reverend Bizarre.

Nu som medelålders man kan man konkludera att mycket av musiken jag gillar har inspirerat Black Sabbath eller tagit inspiration av dom.

Just nu lyssnar jag mycket på Church of Misery- Citys of flame.

Ozzys gärning är stor - Vila i frid
Citera
2025-07-27, 23:35
Medlem
Hade han inte det skönt med en farbror när han var ung? Han gav mig i alla fall mod att komma ut för min far i mina tonår (med efterföljande storstryk)
Citera
2025-07-28, 06:29
Avslutad
Livets gång, döden väntar oss alla. Kanske heller inte helt oväntat, han var väl sliten som alla andra stjärnor. Dock tycker jag själv att 76 kanske inte är någon ålder!
Citera
2025-07-28, 19:46
Medlem
Det är lustigt hur man omvärderar sina idoler när de dör.
När Ozzy levde, associerade jag honom med Sharon, som jag inte tål. Allting luktade cirkusdynga och skivorna efter Ozzmosis sket jag i, för spektaklet Ozzy/The Osbournes tråkade ut mig.

Nu blev jag nyfiken och upptäckte att Scream och Down to earth är mycket bättre än jag trodde och musiken är helt och bitvis riktigt intressant.

Jag ska ge Patient nr 9 en chans också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in