2025-07-27, 08:27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Räntan appliceras på det belopp du lånar efter förfallodagen, så om du varje gång betalar hela beloppet på räkningen så betalar du ingen ränta.

Kredikort har en kreditgräns som varierar efter din kreditvärdighet och korttyp.

Alla kreditkort som jag känner till kommer med en app, där du kan se alla dina korttransaktioner, hur mycket kredit du har utnyttjat och hur mycket kredit du har kvar.

Inget hindrar att man betalar tidigare heller, iaf inte på t ex. Norwegiankortet. Det är alltid samma OCR-nummer så man kan en göra en extra inbetalning om man skulle börja närma sig kreditgränsen efter ett större inköp.
Citera
2025-07-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast det är defintivt skillnad på vanligt debitkort och extra dyrt kreditkort som bankerna lurar på dumsvensken
.
Att ni förhandlat fram nåt specialavtal är en sak men kortutgivarna har oftast räknat på det och har istället höjt utpriset på debitkort redan från början för att täcka för de extra dyra kreditkorten och räknar ett genomsnitt från åren innan på antalet kreditkortsköp och belopp om de kan så att butiken ändå får betala ett högre pris än de skulle gjort från början.

Det är stora kedjor som oftast kan förhandla ner lite.

utomlands brukar de inte ta kreditkort alls på många ställen och vissa tar inte turisters extra dyra kort utan skickar kunden till närmaste bankomat eller har minsta kortköp på 10 till 50 euro om man inte har riktiga pengar med sig.

I usa får man rabatt på bensinen om man betalar kontant.
Inte alla är lika lydiga bankslavar som svensken.

Var är "utomlands" där de inte tar kort? Afrika eller?
Citera
2025-07-27, 09:31
Medlem
Gå inte in i lånefällan. Den dagen du har utnyttjat hela din kredit så är det fest på kontoret.
Citera
2025-07-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodsvin
Jag har just nu ett debitkort, jag betalar med kortet, talet på mitt konto blir lägre. Jag kan hänga med i detta.
Nu sneglar jag på ett kreditkort pga fördelar jag kan få med det specifika kortet, men vet ärligt talat inte om jag fattar hur det funkar.
Jag tror jag fattar grundprincipen: jag handlar med kortet, inga pengar dras från mitt konto, slutet på månaden kommer en räknkng, jag betalar. Om det är så enkelt hänger även jag med i detta.
Men sen står det grejer om ränta? Om mitt kort har säg 20% ränta och jag handlar för 25000kr på en månad, blir min faktura då 30000kr? Eller är det bara om jag inte betalar räkningen i tid? Om det är det första av detta verkar kreditkort ju otroligt mycket sämre.
Och brukar kreditkort ha något sätt man kan sätta en gräns på hur mycket jag kan spendera? Är rätt orolig för att handla mer än jag har råd med när inte jag löpande kan se pengarna försvinna från mitt konto.
Är min grunduppfattning om hur kreditkort funkar rätt? Är det svårt att hålla koll på hur mycket man faktiskt spenderar när man har kreditkort?
Tacksam för svar.
Ett tips är att om du har en beviljad kredit på 10 000 men vill köpa något för 20 000 så kan du sätta in pengar i förväg på kortet. Det är bara att betala räkningen i förväg. Det är alltid samma OCR-nummer. Alternativt kan du ändra beloppet på fakturan så att du betalar in lite extra och har ett positivt saldot. Du kan således använda kreditkortet som ett debetkort som du har haft tidigare.

Istället för att betala fakturan 1 gång i månaden så kan du betala in lite oftare så minskar kanske risken att du inte har pengar till fakturan.
Citera
2025-07-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Glömde svara på det du faktiskt frågade om.

Många kreditkort har 30-60dagars räntefri betalning.

Missar du de så börjar räntan ticka och det är årsränta så har du 20% ränta och 20000kr i skuld betalar du 333,33kr i ränta per månad.

Dessa får du ju göra ränte avdrag på.

Men det är dyyyyrrt lån och ska undvikas.
I år får du bara dra av halva räntan.
Nästa år inget avdrag av kreditkortsränta.
Citera
2025-07-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
I år får du bara dra av halva räntan.
Nästa år inget avdrag av kreditkortsränta.

Helt rätt bra upplyst! Ännu en anledning att ej låna pengar på kreditkort.
Citera
2025-07-27, 10:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
All forskning visar på att personer som handlar på kredit handlar för mer pengar än vad de annars hade gjort med ett vanligt debitkort. Du går således back med att ha kreditkort.
Jag har kreditkort på INGO där jag tankar min bil.
Inte katten kör jag mer bil bara för jag tankar med deras kreditkort som jag alltid betalar varje månad.

Förklara nu hur jag går back med det kreditkortet. Visa nu på forskningsrapport som stärker ditt påstående för detta.
Citera
2025-07-27, 10:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Läs på lite. Allt är fel
Användaren du citerar bedriver ett privat korståg mot betalkort, kreditkort, Swish, självscanningskassor och allt annat som underlättar handeln, samt mot alla butiker som inte är ICA. Det är helt meningslöst att försöka diskutera med honom.
Citera
2025-07-27, 10:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har kreditkort på INGO där jag tankar min bil.
Inte katten kör jag mer bil bara för jag tankar med deras kreditkort som jag alltid betalar varje månad.

Förklara nu hur jag går back med det kreditkortet. Visa nu på forskningsrapport som stärker ditt påstående för detta.
Det är klart det generellt handlas mer ifall kreditkortet ser till att man alltid har likviditet. Men att man skulle "gå back" på det håller jag inte med om. Har man koll på ekonomin i övrigt är given likviditet en bra grej, har man inte koll kan det vara en väg till överkonsumtion.

Om kreditkort är bra eller dåligt beror inte på kortet utan mer på individen.
Citera
2025-07-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Var är "utomlands" där de inte tar kort? Afrika eller?

Du har nog aldrig haft råd att åka runt i europa ser jag men väldigt många ställen i tillexempel spanien,italien,tyskland,österrike,slovakien osv.

andra tar ej dyra kreditkort eller har minsta kortköp på 10 till 50 euro för de dårar som inte har varit vid bankomaten.
Citera
2025-07-27, 11:03
Medlem
Bluebeast72s avatar
Som att låna av en lånehaj, i början är det fine, betalar u inom oftast 3 månader,fine.

Men sedan sätter lånehajen indrivare på ig som skruvar åt tummarna allt mer ju längre tiden går. Vänstar du mer än ca 9 mån blir lånehajen aggresiv i sin räntesättning o indrivarna kommer allt oftare. typ
Citera
2025-07-27, 11:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du har nog aldrig haft råd att åka runt i europa ser jag men väldigt många ställen i tillexempel spanien,italien,tyskland,österrike,slovakien osv.

andra tar ej dyra kreditkort eller har minsta kortköp på 10 till 50 euro för de dårar som inte har varit vid bankomaten.
I Spanien, Italien, Frankrike och även numera Tyskland och Österrike fungerar kort ungefär som här, minsta strandbar tar kort, tom strandförsäljarna. Grönsakshandlarn runt hörnet, bagaren, slaktaren och naturligtvis den stora mataffären.
Och som jag visade i min länk tidigare har inte EU differentierad prissättning, utan en transaktion med ett VISA eller MC kostar detsamma för butiken oavsett om det är debit eller credit.

Argumentera med fakta istället för känslor. Känslor som dessutom i just ditt fall är decennier gamla. Den diskussion du för var en issue för trettio år sedan, och har sen dess lösts, som min länk också visade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in