2025-07-27, 06:13
Medlem
I slutet på 80-talet tankade vi mopparna gratis på nötterna genom att stampa på slangen till munstycket så det bildades ett sug. Slutade fungera när slangarna från pumpen blev styvare.
Citera
2025-07-27, 07:22
Medlem
Olivoljetorsks avatar
På 90-talet kunde man ringa gratis från telefonerna på gatan genom att man tryckte nåt nummer och sen visslade högt in i luren.
Citera
2025-07-27, 07:45
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlem
Var formellt medlem i studentkåren flera år efter jag slutat studera, och fick ca 70% rabatt på annars svindyra flygbiljetter.

Ffa kunde man köpa enkelbiljetter med bra pris vilket inte var möjligt annars. ISIC-kort kunde man enkelt köpa på skumma ställen utomlands.

Höga ombokingsavgifter kom man runt genom att gå in på obskyra resebyråer och bestämt hävda att man köpt en biljett med gratis ombokning och vägra betala avgiften. De brydde sig inte utan sa att man skulle få betala avgiften vid incheckning istället.

Flygbolagets incheckningspersonal orkade aldrig krångla med det såklart.
Citera
2025-07-27, 08:03
Medlem
Skorzenys avatar
För när de sålde mellanöl i vanliga mataffärer så fanns det en lag att de inte fick sälja efter kl 20 samt på söndagar.
Butikspersonalen la då en vit pressning över mellanölen.
Jag brukade krypa in under presseningen och satt där under presseningen och drack mellanöl.
Citera
2025-07-27, 08:05
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Jag spelade World of Warcraft gratis som liten. Blizzard hade ett betalsystem som inte drog pengarna förrän flera dagar senare. Man kunde spela sålänge man reggade ett betalkort. Allt man behövde var ett nummer som såg ut som ett betalkortsnummer och det fanns en hemsida som la upp tusentals såna nummer. En tid senare efter att köpet nekats så la man bara in ett nytt nummer och fortsatte spela. Ibland tog det dock några försök att hitta "korrekt" kortnummer.

Jag misstänker att detta var en jätteblunder som drabbade flera företag än Blizzard som måste gått miste om miljontals dollar under denna period.

Detta måste pågått i minst 2-3 år från 2005/06. Mitt största internetbedrägeri (hittills).

Om ni annars skulle betalat så gjorde de en förlust, annars var det de förlorade bara en minimal kostnad för den extra serverkapacitet som behövdes.

Film- och TV-kanaler sköter i om inbitna fuskare tittar gratis. Är alternativet att de inte tittar alls så är det ingen mening att lägga stora resurser på att stävja fusket.

Det gäller bara att göra det så krångligt att gratistitta att den breda massan betalar. Eller att skrämma massan med skyhöga böter. Gärna med tidningsartiklar om arbetslöse Göran som stäms på 3 miljoner som Göran aldrig kan betala ändå.
Citera
2025-07-27, 08:19
Medlem
ItsWednesdays avatar
Innan SJ-biljetterna blev personliga fanns det folk som lade ut sina biljetter på tradera. Jag saknar mina 1-kronors resor
Citera
2025-07-27, 08:47
Medlem
Dille24s avatar
Det var fri surf via GPRS en kort tid för att folk skulle kunna använda WAP kring millennieskiftet. Det utnyttjade jag och mina kompisar för att få flatrate och kunna vara uppkopplade dygnet runt (istället för modem med minuttaxa). Visst det gick i 28.8 kbps en bra dag. Men det var ändå gratis och obegränsat
Citera
2025-07-27, 08:48
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
När jag som liten sysslade med detta så började maskinerna pipa hysteriskt när man dragit tillbaka backen ett par gånger. Det gällde även 4-kronors flaskorna. Som jag minns det hann det bli rätt många hundralappar, men till sist fick jag och mina kompisar inte längre panta i någon affär i hela stan.
Stämmer 😁 Vi tog pendeln runt till olika ställen haha vilka tider!
Citera
2025-07-27, 08:48
Medlem
I denna tråd: 99% folk som inte vet skillnaden på ett kryphål och småbrottslighet. Ett kryphål är något man kan göra utan att bryta mot reglerna pga brister i reglerna.
Citera
2025-07-27, 08:50
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Brukade panta oöppnade burkar i en butik nära skolan, kom på att man inte behövde släppa burken, bara att koden blev skannad, så kunde man bara byta ut den mot en annan burk några gånger och vips så hade man pantkvitto som kunde betala en läsk eller två.

Känner igen detta. Jag ställde (förvisso tomma) glasflaskor på bandet till backarna, och så fort den var inläst tog vi tag i den igen innan den hade försvunnit helt, och ställde den på bandet på nytt. Körde denna några gånger på Vivo för en och annan patron, samt en dosa hockeypulver i den lokala tobaksaffären, utan att bli påkommen.

/AI
Citera
2025-07-27, 09:22
Medlem
När kabeltv kom med TV1000 kopplade jag förbi ett typ filter så att alla hyrsgäster fick gratis kabel. Det tog dock slut någon moraltant ar uppe sent och såg Tusen och en natt med Ylva Maria Thompson.
Citera
2025-07-27, 09:25
Medlem
Fram tills bara nån månad sedan så gick det att få gratis ”amazon prime” leverans varje gång.
Detta genom att man hade ett utgånget kreditkort inlagt hos Amazon.
Men man betalade sakerna på faktura.

När man gjorde sin beställning klicka man att man ville prova amazon prime och därmed få gratis expressleverans.

Beställningen gick igenom och direkt efter blev amazon prime inaktiverat igen eftersom dem kom först då kom på att kreditkortet inte längre var giltigt.

Gjorde säkert 15 beställningar på detta sätt utspritt över 2 år.

Numer så verkar dem ha kommit på denna miss och inser att kreditkortet är ogiltigt direkt och frågar om man vill ha avgiften på faktura istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in