Citat:
Ursprungligen postat av
Sorgensvart
Via sociala medier tillägnar vi oss en annan typ av språk. Korta meningar och förkortningar med inslag av ”dålig” svenska. Budskapen ska inte broderas ut, varpå nyanser i språket faller bort. Dessutom läser vi mindre och tillägnar oss därmed inte ett lika ordrikt språk. Att lyssna på böcker är inte detsamma som att läsa dem. Vi ser inte orden på pränt, vilket jag tror leder till att vissa av dem mer sällan kommer till användning. Vi blir matade med orden via ljudböcker, istället för att tillägna oss dem via skrift. Idag är vi ”matade” med alltför mycket, vilket jag tror gör oss intellektuellt fattigare på sikt.
Ja, orsaken till det är antagligen för att språk en primär komponent i tänkandet, nedgraderas språket, nedgraderas också tänkandet med det. Detta orsakar en kaskad utav ofördelaktiga effekter.
Försämring i kapacitet uttrycka sig, vilket orsakar att andra inte förstår vad man menar, det orsakar missförstånd och konflikter. Logisk kapacitet tar en ordentlig smäll, man förlorar kapacitet att effektivt göra antaganden och slutsatser. Det blir svårare att läsa längre resonemang och därmed svårare att erhålla extern kunskap och förståelse. Kreativitet försämras, vilket orsakar att man blir sämre på att anpassa sig efter oförutsägbara problem genom problemlösning.
Nedgradering i språkkapacitet är en uppgradering i ignorans.
Jag är osäker på om detta är vad Einstein faktiskt har uttryckt, men:
Citat:
“I fear the day that technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots."― Albert Einstein