2025-07-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
All forskning visar på att personer som handlar på kredit handlar för mer pengar än vad de annars hade gjort med ett vanligt debitkort. Du går således back med att ha kreditkort.
Om man har noll koll på ekonomi, ja
Citera
2025-07-26, 22:59
Medlem
flukkes avatar
Citat:
All forskning visar på att personer som handlar på kredit handlar för mer pengar än vad de annars hade gjort med ett vanligt debitkort. Du går således back med att ha kreditkort.

I genomsnitt ja, men såklart inte alla kreditkortsinnehavare.
Jag är en ganska snål jäkel och vägrar betala 240:- för ett vanligt bankkort när jag kan ha flera kreditkort gratis och dessutom få flera tusen i bonus per år.

Man är dessutom bättre skyddad vid köp över nätet, resor osv med konsumentkreditlagen om man betalar med ett kreditkort.

Betalar såklart fakturan direkt så bolagen får inga extra pengar av mig.
Citera
2025-07-26, 23:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Om man har noll koll på ekonomi, ja

Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Jag är en ganska snål jäkel och vägrar betala 240:- för ett vanligt bankkort när jag kan ha flera kreditkort gratis och dessutom få flera tusen i bonus per år.

Man är dessutom bättre skyddad vid köp över nätet, resor osv med konsumentkreditlagen om man betalar med ett kreditkort.

Ni är såklart undantagen.
Citera
2025-07-26, 23:03
Medlem
Citat:

Exakt det är faran med det.

Men många skaffar kreditkort pågrund av fel anledningar. Dom ser det som microlån och lösningar på en dålig ekonomi man har.

Och jag tror generellt sätt att fler har dåligt ekonomiskt tänk än bra ekonomiskt tänk.

Så självklart är det många som kör sig i botten med kreditkort.

Men det gäller all typ av lån. En del kan ju inte ens säga nej till de där blancolån erbjudande man får hemskickade.

Men har du ekonomi för det. Så självklart är kredit bra. Men lägg dig på en mänsklig limit. Kör 10,15,25,50 på korten som högst.

Och ha hellre 2 med lägre belopp i början och använd bara ett.
Citera
2025-07-26, 23:05
Medlem
Flodsvins avatar
Tar alla affärer osv kreditkort?

Vet inte om jag litar på mig själv nog för att ha kreditkort, tror jag hade mått riktigt dåligt om jag spenderade mer än jag kunde betala.
Kan man sätta någon spärr på sitt kort så man inte kan använda när man når en viss mängd kredlt?
Citera
2025-07-26, 23:07
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Ännu en bra grej med kreditkort är att du vet exakt vad utgifterna nästa månad blir, så fort man får lönen betalar man fakturorna och investerar resten av pengarna.
Citera
2025-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodsvin
Jag har just nu ett debitkort, jag betalar med kortet, talet på mitt konto blir lägre. Jag kan hänga med i detta.
Nu sneglar jag på ett kreditkort pga fördelar jag kan få med det specifika kortet, men vet ärligt talat inte om jag fattar hur det funkar.
Jag tror jag fattar grundprincipen: jag handlar med kortet, inga pengar dras från mitt konto, slutet på månaden kommer en räknkng, jag betalar. Om det är så enkelt hänger även jag med i detta.
Men sen står det grejer om ränta? Om mitt kort har säg 20% ränta och jag handlar för 25000kr på en månad, blir min faktura då 30000kr? Eller är det bara om jag inte betalar räkningen i tid? Om det är det första av detta verkar kreditkort ju otroligt mycket sämre.
Och brukar kreditkort ha något sätt man kan sätta en gräns på hur mycket jag kan spendera? Är rätt orolig för att handla mer än jag har råd med när inte jag löpande kan se pengarna försvinna från mitt konto.
Är min grunduppfattning om hur kreditkort funkar rätt? Är det svårt att hålla koll på hur mycket man faktiskt spenderar när man har kreditkort?
Tacksam för svar.

Glömde svara på det du faktiskt frågade om.

Många kreditkort har 30-60dagars räntefri betalning.

Missar du de så börjar räntan ticka och det är årsränta så har du 20% ränta och 20000kr i skuld betalar du 333,33kr i ränta per månad.

Dessa får du ju göra ränte avdrag på.

Men det är dyyyyrrt lån och ska undvikas.
Citera
2025-07-26, 23:16
Medlem
Citat:
Tar alla affärer osv kreditkort?

Vet inte om jag litar på mig själv nog för att ha kreditkort, tror jag hade mått riktigt dåligt om jag spenderade mer än jag kunde betala.
Kan man sätta någon spärr på sitt kort så man inte kan använda när man når en viss mängd kredlt?

Håller du dig till eurocard/visa så ja skulle jag säga.

Du har självklart en limit på de flesta kort. Och dom kan bli maxade. En del har högre och endel mindre.

Vanligt knep av bolagen är att de ”gratis” höjer din limit och därmed hoppas att du inte klarar att betala.

Men vinsten är självklart avgifterna kortfilmarna tar av butiken för dina köp. Det är så dom finansierar dina förmåner.
Citera
2025-07-26, 23:20
Medlem
Flodsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu

Vanligt knep av bolagen är att de ”gratis” höjer din limit och därmed hoppas att du inte klarar att betala.

Men vinsten är självklart avgifterna kortfilmarna tar av butiken för dina köp. Det är så dom finansierar dina förmåner.

Kan man neka att de höjer gränsen?
Varför ska affären betala avgifter till kortutgivaren?
Citera
2025-07-26, 23:24
Medlem
Citat:

Vi betalar avgifter för att kunna ta emot kort samt vi betalar % avgifter per köp. Men vi betalar samma avgift för kreditkort som debit så det spelar ingenroll.

Dock betalar man lite olika beroende på vad det är för kort typ. Där Amex/dinners ligger på topp.

Delvis så måste man teckna ett avtal till för ens kunna ta emot dessa 2 kreditkort + att dom har en mycket högre avgift per köp. (6%) medans visa osv ligger på 0.5-1,5% per köp.

Men som konsument är det ing t du behöver vara oroligför med Amex funkar definitivt inte överallt.
Citera
2025-07-26, 23:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Man brukar kunna välja sin kreditgräns.

Och kortbetalning, särskilt med kredit, är ju en service kortutgivaren gör butiken, självklart mot en kostnad. Back in the days hade större butiker egna kort, NK t ex, vilket ju innebar en kostnad (och kreditrisk), därför övergick man de större kortföretagen, som ju naturligtvis tar betalt för den tjänst de utför. Som all outsorucing.
Är dessa ekonomiska grundfakta verkligen nyheter för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vi betalar avgifter för att kunna ta emot kort samt vi betalar % avgifter per köp. Men vi betalar samma avgift för kreditkort som debit så det spelar ingenroll.

Dock betalar man lite olika beroende på vad det är för kort typ. Där Amex/dinners ligger på topp.

Delvis så måste man teckna ett avtal till för ens kunna ta emot dessa 2 kreditkort + att dom har en mycket högre avgift per köp. (6%) medans visa osv ligger på 0.5-1,5% per köp.

Men som konsument är det ing t du behöver vara oroligför med Amex funkar definitivt inte överallt.
Varför kallar du Diner's Club för Dinners hela tiden? Det äldsta betalkortet förtjänar mer respekt än så.
https://www.dinersclub.com/
Senast redigerad av mikaels 2025-07-26 kl. 23:27.
Citera
2025-07-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Man brukar kunna välja sin kreditgräns.

Och kortbetalning, särskilt med kredit, är ju en service kortutgivaren gör butiken, självklart mot en kostnad. Back in the days hade större butiker egna kort, NK t ex, vilket ju innebar en kostnad (och kreditrisk), därför övergick man de större kortföretagen, som ju naturligtvis tar betalt för den tjänst de utför. Som all outsorucing.
Är dessa ekonomiska grundfakta verkligen nyheter för dig?

Varför kallar du Diner's Club för Dinners hela tiden? Det äldsta betalkortet förtjänar mer respekt än så.
https://www.dinersclub.com/

Helt rätt stavningen är inte det bästa.

Dock bland de få korten man aldrig ser längre.

Men har inte så många utländska truckers runt omkring mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in