2025-07-26, 21:18
Medlem
rovmuns avatar
Tänkte på det här med olika kryphål man snubblat över genom åren har själv främst inom IT och telefoni, men egentligen vad som helst. Sånt man utnyttjade tills nån kom på det och täppte igen luckan. Tänkte det kunde va kul att höra andras historier. Mina är från 90-00 talet.

Jag kan börja med några exempel:

Minns att vissa företag hade telefoner där man bara kunde lyfta luren så ringde det automatiskt upp en telefonist, men knapparna funkade inte annars. Men. om man väntade tills dom hade ringt upp nån så kunde man trycka R och koppla in tredjepartssamtal, och helt plötsligt kunde man ringa vart man ville. Hade ett ställe där vi oftast gjord detta men en dag var telefonen bortplockad. Kanske tills räkningen kom.

Ett annat exempel: kommunen hade telefoner där man bara fick ringa lokalsamtal. Ville man ringa mobil eller utomlands var man tvungen att ringa växeln och be om en öppen linje. Det var bara vissa telefoner som hade rättighet till det, typ chefernas. Men det gick att kringgå genom att låtsas vara nån chef som skulle beställa saker eller liknande man sa bara hej, det är Lars från ekonomi, jag behöver ringa ett snabbt samtal till en leverantör och vips så fick man en öppen linje. Då ringde man t.ex. Comviq kontakt, laddade på, och tog emot samtal och fick 25 öre i minuten för varje samtal man tog emot. Tror detta spred sig för en dag gick det inte längre pga nya rutiner även om man var chef.

På butiken
På vissa butiker kunde man tex byta prislapp på olika saker säg att det fanns en vissa sak som det fan flera olika versioner av då kunde man sätta de billiga prislappen på den dyra saker utan att det blev misstänkt särskilt om kartongerna var lika. Om någon kom på så kunde man alltid skylla på att det blivit fel. Var långt innan strekodernas tid eller i alla fall då de scannades i kassan då slutade detta att fungera.

När det gick att koppla på sig på olika telefonledningar och skåp så satt man och ringde 071 nummer kostade väl 4-10 kr per minut. Försvann när kopparnätet stängdes även om man själv slutade innan det.

Det fanns ibland tävlingar man rösta på oftast var dessa dåligt gjorda så tex antingen kunde du rensa cookies, byta mail etc och rösta på någon av dina vänner eller någon som inte skulle vinna , ut utrusades en hel del med olika script som Automatiserade detta. Nu är det svårare men går väl fortfarande.

Lägger tråden här då jag tänker att det handlar om att på ett eller annat sätt spara eller tjäna pengar men om fel så får moderatorn gärna flytta.

Så vad har ni för såna här små ”life hacks” som funkade tills dom stängdes ner?
Senast redigerad av rovmun 2025-07-26 kl. 21:22.
Citera
2025-07-26, 21:28
Medlem
Brukade panta oöppnade burkar i en butik nära skolan, kom på att man inte behövde släppa burken, bara att koden blev skannad, så kunde man bara byta ut den mot en annan burk några gånger och vips så hade man pantkvitto som kunde betala en läsk eller två.
Citera
2025-07-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Tänkte på det här med olika kryphål man snubblat över genom åren har själv främst inom IT och telefoni, men egentligen vad som helst. Sånt man utnyttjade tills nån kom på det och täppte igen luckan. Tänkte det kunde va kul att höra andras historier. Mina är från 90-00 talet.

Jag kan börja med några exempel:

Minns att vissa företag hade telefoner där man bara kunde lyfta luren så ringde det automatiskt upp en telefonist, men knapparna funkade inte annars. Men. om man väntade tills dom hade ringt upp nån så kunde man trycka R och koppla in tredjepartssamtal, och helt plötsligt kunde man ringa vart man ville. Hade ett ställe där vi oftast gjord detta men en dag var telefonen bortplockad. Kanske tills räkningen kom.

Ett annat exempel: kommunen hade telefoner där man bara fick ringa lokalsamtal. Ville man ringa mobil eller utomlands var man tvungen att ringa växeln och be om en öppen linje. Det var bara vissa telefoner som hade rättighet till det, typ chefernas. Men det gick att kringgå genom att låtsas vara nån chef som skulle beställa saker eller liknande man sa bara hej, det är Lars från ekonomi, jag behöver ringa ett snabbt samtal till en leverantör och vips så fick man en öppen linje. Då ringde man t.ex. Comviq kontakt, laddade på, och tog emot samtal och fick 25 öre i minuten för varje samtal man tog emot. Tror detta spred sig för en dag gick det inte längre pga nya rutiner även om man var chef.

På butiken
På vissa butiker kunde man tex byta prislapp på olika saker säg att det fanns en vissa sak som det fan flera olika versioner av då kunde man sätta de billiga prislappen på den dyra saker utan att det blev misstänkt särskilt om kartongerna var lika. Om någon kom på så kunde man alltid skylla på att det blivit fel. Var långt innan strekodernas tid eller i alla fall då de scannades i kassan då slutade detta att fungera.

När det gick att koppla på sig på olika telefonledningar och skåp så satt man och ringde 071 nummer kostade väl 4-10 kr per minut. Försvann när kopparnätet stängdes även om man själv slutade innan det.

Det fanns ibland tävlingar man rösta på oftast var dessa dåligt gjorda så tex antingen kunde du rensa cookies, byta mail etc och rösta på någon av dina vänner eller någon som inte skulle vinna , ut utrusades en hel del med olika script som Automatiserade detta. Nu är det svårare men går väl fortfarande.

Lägger tråden här då jag tänker att det handlar om att på ett eller annat sätt spara eller tjäna pengar men om fel så får moderatorn gärna flytta.

Så vad har ni för såna här små ”life hacks” som funkade tills dom stängdes ner?
Du borde läsa den fantastiska "Bedrägerihandboken" av legendariske Kevin Mitnick. https://www.bokus.com/bok/9789163607...nYD8_zpLKaBW_3
Citera
2025-07-26, 21:48
Medlem
Bone Collectors avatar
Ringa gratis på det gamla analoga telefonnätet var kul.
Var bara att byta ut kontakten på en telefon mot krokodilklämmor, sen var det bara att leta efter olåsta serviceluckor utomhus.
Kunde även avlyssnat folk på detta sätt om jag hade velat, men jag gjorde aldrig det.

Det säger ju att nätet ska vara helt nedlagt nästa år, och jag är ganska säker på att det redan är släckt här i Stockholm.
Ändå lite sugen på att testa om detta fortfarande funkar. Undrar om det går att använda nätet trots att det inte längre finns några abonnenter på det.

Ett annat kul telefonknep var för telefoner som saknade knappsats, för att de bara skulle kunna ta emot samtal.
Det är inte själva knapptrycket som gör så att en viss siffra registreras. Knapptrycket skapar en ton, och det är det ljudet som uppfattas som en siffra av telenätet.
Då behövde man bara en s.k tone dialer, en liten batteridriven dosa med knappsats och högtalare som gör samma ljud för knapparna.
Bara att hålla upp dosan mot mikrofonen på telefonen så kunde du slå numret med dosan istället.
Citera
2025-07-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ringa gratis på det gamla analoga telefonnätet var kul.
I ett stycke i boken så berättar Mitnick hur han står i en telefonkiosk och kopplar sig runt jorden, och får höra sig själv med sekunders fördröjning.
Citera
2025-07-26, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Brukade panta oöppnade burkar i en butik nära skolan, kom på att man inte behövde släppa burken, bara att koden blev skannad, så kunde man bara byta ut den mot en annan burk några gånger och vips så hade man pantkvitto som kunde betala en läsk eller två.
Funkar detta idag
Citera
2025-07-26, 22:28
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visningstuben
Funkar detta idag

Nej det har dom fixat för längesen tyvärr haha.
Citera
2025-07-26, 22:30
Medlem
Brukade använda låtsasmynt (som 10 o 5or) från skolan i tuggummimaskiner i centrum. Det funkade tills fröken började misstänka att tio-kronorna saknades så det blev en intervention med hela klassen.
Citera
2025-07-26, 22:38
Medlem
DenverAirports avatar
Tidigare bestämdes schablonbeskattningen på kapitalförsäkringar enbart på innehavet vid årsskiftet. Så det vara bara att ta ut pengarna innan och flytta tillbaka dem efter årsskiftet så var sparandet skattefritt.
Citera
2025-07-26, 22:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Ducka tv-licensen, den möjligheten försvann i.o.m. införandet av public service-avgiften via deklarationen.
Citera
2025-07-26, 22:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag anmälde aldrig aktieaffärer fram till 1999 eller 2000.

Jag kunde lyfta soc och spara a-kassekorten tills jag fick arbete. Men det var max till tidigt 90-tal.
Citera
2025-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Tidigare bestämdes schablonbeskattningen på kapitalförsäkringar enbart på innehavet vid årsskiftet. Så det vara bara att ta ut pengarna innan och flytta tillbaka dem efter årsskiftet så var sparandet skattefritt.
Riktigt så har det väl aldrig fungerat. Man tittar på kvartal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in