2025-07-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vatikanens kyrka borde kallas ’catacumbae” i stället för catholicus , betydlig mer passande eftersom Vatikanen ligger på en hednisk begravningsplats där demon gudinnan Vatika härskar, de mörka krafter denna kyrkas ledning är i symbios med speglad i just namnet för denna kyrkas högsäte - Vatikanen

Tänkvärt inlägg. Låt mig bara korrigera och understryka en del relevanta detaljer.

För det första kallas inte Vatikanens kyrka "catholicus". Den kallas Peterskyrkan.

Du har dock rätt i att den byggdes ovan en äldre romersk/etruskisk begravningsplats utanför Rom. På en kulle som kallades Vatikanen och där Nero anlade en cirkus omkring år 40 e.Kr.

Rester av den begravningsplatsen - där alltså aposteln Petrus är begravd - har återupptäckts genom arkeologiska utgrävningar under Peterskyrkan och kan besökas.

Här är en virtuell genomgång tillgänglig:

https://www.museivaticani.va/content...-virtuale.html
Citera
2025-07-24, 21:45
Medlem
En presentation av Vatikanens Nekropolis (de dödas stad) under Peterskyrkan via YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=HdqkEokbhCQ
Citera
2025-07-25, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Tänkvärt inlägg. Låt mig bara korrigera och understryka en del relevanta detaljer.

För det första kallas inte Vatikanens kyrka "catholicus". Den kallas Peterskyrkan.

Du har dock rätt i att den byggdes ovan en äldre romersk/etruskisk begravningsplats utanför Rom.

Rester av den begravningsplatsen - där alltså aposteln Petrus är begravd -
Vatikanens katakomber, de hedniskas/otrognas begravningsplats.
Ja Peters-kyrkan är också passande namn istället för katolska-kyrkan.

Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall.”
- Bibeln.
Citera
2025-07-25, 20:33
Medlem
Citat:
Vatikanens katakomber, de hedniskas/otrognas begravningsplats.
Ja Peters-kyrkan är också passande namn istället för katolska-kyrkan.

Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall.”
- Bibeln.

Jesus ord till Petrus, vilka du citerar (Matt 16:23) är fyllda av djup och mystik. Det säger jag eftersom han alldeles precis innan förkunnar att:

- "du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka.."(Matt 16:18)

Hur som helst, den begravningsplats som har återupptäckts under Peterskyrkan, och där aposteln Petrus är begravd, var inte en katakomb. Det tekniska namnet är nekropolis, vilket är en begravningsform som var vanlig i den antika världen.

YouTubern Manuel Bravo har producerat en oerhört intressant rekonstruktion av hur Peterskyrkan byggdes. Jag rekommenderar den varmt:

https://www.youtube.com/watch?v=FPr0vVVD5VM&t=37s
Citera
2025-07-26, 03:03
Medlem
Citat:
Jesus ord till Petrus, vilka du citerar (Matt 16:23) är fyllda av djup och mystik. Det säger jag eftersom han alldeles precis innan förkunnar att:

- "du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka.."(Matt 16:18)

Hur som helst, den begravningsplats som har återupptäckts under Peterskyrkan, och där aposteln Petrus är begravd, var inte en katakomb. Det tekniska namnet är nekropolis, vilket är en begravningsform som var vanlig i den antika världen.

YouTubern Manuel Bravo har producerat en oerhört intressant rekonstruktion av hur Peterskyrkan byggdes. Jag rekommenderar den varmt:

https://www.youtube.com/watch?v=FPr0vVVD5VM&t=37s
Ja de dödas stad/dödens stad(necropolis) är passande för Vatikanen .
Det Jesus säger till Simon-Peter reflekterar dualitet som är vår verklighet, spelet mellan två sidor som vi dagligen lever med. Genom Peters konvertering till satan och mörker/död så ser vi den andra vägen till - sanning, Gud och ljus, den riktiga kyrkan som inte är av människan en fysisk byggnad eller stat.
Citera
2025-07-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ja de dödas stad/dödens stad(necropolis) är passande för Vatikanen .
Det Jesus säger till Simon-Peter reflekterar dualitet som är vår verklighet, spelet mellan två sidor som vi dagligen lever med. Genom Peters konvertering till satan och mörker/död så ser vi den andra vägen till - sanning, Gud och ljus, den riktiga kyrkan som inte är av människan en fysisk byggnad eller stat.

Lugn nu. Petrus konverterade inte till Satan. Han avrättades för sin tro på Jesus Kristus på Neros cirkus på 60-talet efter Kristus.

Vi har hittat hans grav. Det står en basilika ovanför hans grav. Det är den vackraste kyrkan i världen.

Det är Peterskyrkan i Rom.
Citera
2025-07-26, 10:48
Medlem
Citat:
Lugn nu. Petrus konverterade inte till Satan. Han avrättades för sin tro på Jesus Kristus på Neros cirkus på 60-talet efter Kristus.

Vi har hittat hans grav. Det står en basilika ovanför hans grav. Det är den vackraste kyrkan i världen.

Det är Peterskyrkan i Rom.
Sakta i backarna nu, ”vackraste kyrkan” sådana ytligheter och falsk ljus vänder tom Petrusbrevet sig emot -

Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, 4*utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande. Det är mycket dyrbart i Guds ögon.”

Faktiskt finns där inget stöd i Bibeln att Simon-Peter befunnit sig i Rom, det är snarare att den hedniska katolska kyrkan symboliskt använder sig av Peter som grundare för att han tyckte sig veta bättre än Jesus.
Citera
2025-07-26, 14:22
Medlem
Citat:
Sakta i backarna nu, ”vackraste kyrkan” sådana ytligheter och falsk ljus vänder tom Petrusbrevet sig emot -

Er prydnad skall inte vara något yttre: konstfulla håruppsättningar, påhängda guldsmycken eller fina kläder, 4*utan hjärtats dolda människa med den oförgängliga skönheten hos en mild och stilla ande. Det är mycket dyrbart i Guds ögon.”

Faktiskt finns där inget stöd i Bibeln att Simon-Peter befunnit sig i Rom, det är snarare att den hedniska katolska kyrkan symboliskt använder sig av Peter som grundare för att han tyckte sig veta bättre än Jesus.

Alltså, just det där, att protestanter vänder sig emot vackra kyrkor. Guld och rökelse. Skönhet.

Det kan jag inte förstå.

Lyssna, om du bjuder hem en tjej, nån som du älskar, visst gör du ditt hem så vackert du kan? Eller hur? Har jag fel?

Varför skulle vi inte göra detsamma för Gud?

Vi älskar honom.
Citera
2025-07-26, 14:42
Medlem
Citat:
Alltså, just det där, att protestanter vänder sig emot vackra kyrkor. Guld och rökelse. Skönhet.

Det kan jag inte förstå.

Lyssna, om du bjuder hem en tjej, nån som du älskar, visst gör du ditt hem så vackert du kan? Eller hur? Har jag fel?

Varför skulle vi inte göra detsamma för Gud?

Vi älskar honom.
Nej, en gång i tiden när jag vart singel sysslade jag inte med att göra mitt hem ”vackert” med guld och rökelser.
Citera
2025-07-26, 14:45
Medlem
Citat:
Nej, en gång i tiden när jag vart singel sysslade jag inte med att göra mitt hem ”vackert” med guld och rökelser.

Min vän, du har aldrig träffat tjejer.

Säger du till mig att du aldrig har gjort ditt hem så vackert du kan för en tjej?
Citera
2025-07-26, 15:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Min vän, du har aldrig träffat tjejer.

Säger du till mig att du aldrig har gjort ditt hem så vackert du kan för en tjej?
Jag har heller inte gjort mitt hem vackert för att imponera på tillfälliga kvinnliga bekantskaper.
Citera
2025-07-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har heller inte gjort mitt hem vackert för att imponera på tillfälliga kvinnliga bekantskaper.

Du är gift?

Hur fann du din fru?

Vi är nu i en tråd som handlar om Maria.

Jag lämnar till dig att knyta ihop säcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in