2025-07-24, 22:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag och mina tjejvänner satt och diskuterade detta. En av dom har nyligen förlovat sig och hon berättade att dom delade på kostnaden för ringarna. Hon hävdade att hon inte alls tyckte det var något fel i det. Men det verkade på henne som att hon kanske ljög.

Ska mannen betala för förlovningsringen eller tycker ni annat? Hur har ni gjort i era förhållanden?

Jag är singel men jag ser inte fram emot dagen då min framtida man eventuellt skulle komma hem och säga att vi ska dela på kostnaden för ringen….

Känner man sig inte oromantisk som man då? Att man krossar en kvinnas drömmar när man gör så?
Citera
2025-07-24, 22:54
Medlem
franges avatar
Då kanske du inte ser något fel med att sluta jobba, och bli hemmafru för resten av livet?

Eller - vill du bara ha russinen ur kakan när det kommer till det där med jämställdhet?
Citera
2025-07-24, 22:59
Medlem
Jämställda Sverige med feministisk kultur. Här har du resultatet. Det spelar ingen roll längre.

Det där är bara förlegade machosistiska normer , en riktigt man gör inte si eller så blablabla, bara för att flintskalliga gubben Gunnar/Abdulla ska kunna känna sig bättre och ha något manipulationsmedel gentemot ungtuppar.
Citera
2025-07-24, 22:59
Avslutad
Tycker personligen att den som friar står för förlovningsringarna, sen när det väl vankas bröllop delas kostnaden.
Citera
2025-07-24, 23:00
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag och mina tjejvänner satt och diskuterade detta. En av dom har nyligen förlovat sig och hon berättade att dom delade på kostnaden för ringarna. Hon hävdade att hon inte alls tyckte det var något fel i det. Men det verkade på henne som att hon kanske ljög.

Ska mannen betala för förlovningsringen eller tycker ni annat? Hur har ni gjort i era förhållanden?

Jag är singel men jag ser inte fram emot dagen då min framtida man eventuellt skulle komma hem och säga att vi ska dela på kostnaden för ringen….

Känner man sig inte oromantisk som man då? Att man krossar en kvinnas drömmar när man gör så?
Det är kutym att mannen köper kvinnans ring och kvinnan köper mannens, vid eventuell brytning av förlovning lämnas respektive ringar tillbaka.
Citera
2025-07-24, 23:01
Avslutad
Citat:

Beror väl på vem som friar, "normalt" utan att trampa några feminister på tårna är det såklart mannens jobb och denne som står för notan. Det vore konstigt om någon fria och samtidigt kommer med en sådan parentes eller förfrågan om de vill betala sin del kontant eller delbetala med klarna.

Däremot är det tradition att kvinnan med familj betalar/köper mannens vigselring.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-07-24 kl. 23:09.
Citera
2025-07-24, 23:05
Medlem
Drettans avatar
Den som hittade på förlovningen
Citera
2025-07-24, 23:07
Medlem
Citat:

Dela. Väx upp.
Citera
2025-07-24, 23:08
Medlem
de som är feminister och betett sig om feminister får också vara med och betala hälften såklart.

riktiga feminina kvinnor som är normala och inte hjärntvättade av södertörns eller kth hjärntvättarskolor har en man som ej är feminist vet redan att det är mannen som betalar och det är inget konstigt.
Citera
2025-07-24, 23:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Jag är singel ....

... jo, det finns kanske en anledning till det?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Då kanske du inte ser något fel med att sluta jobba, och bli hemmafru för resten av livet?

Eller - vill du bara ha russinen ur kakan när det kommer till det där med jämställdhet?

Eftersom hon vill vara lite traditionell så kör hon på det. Så hennes pappa kommer betala bröllopet.

Eller hur SoulOfSophia?
Citera
2025-07-24, 23:18
Medlem
Ajogens avatar
mannen, men förlovningsring är föråldrat nu när kvinnor får jobba
Citera
2025-07-24, 23:21
Medlem
Citat:

Du vill ha. inte ge.

Hur känns jämställdhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in