2025-07-24, 14:10
Medlem
Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att anmäla ett förslag till EU-kommissionen om ändring i djurskyddsförordningen för att göra det möjligt att använda virtuella elstängsel.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/steg-tas-mot-att-tillata-anvandning-av-virtuella-elstangsel/

Bonden skall alltså inte behöva lämna soffan när det är dags att flytta korna, utan hen kan ligga kvar och göra det med mobilen

Beteendeforskare och Jordbruksverket är kritiska, men Landsbygdsminister Peter Kullgren ser inga som helst problem att ge kossorna elstötar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-testas-virtuella-stangsel-for-kossor

https://www.svd.se/a/W0P45d/forskare-klara-risker-med-virtuella-stangsel
Citera
2025-07-24, 14:57
Medlem
Min spontana tanke är att ett elhalsband skulle kunna göras på ett väldigt djurvänligt sätt. Så som jag har förstått att de funkar idag så ger de en relativt kraftig stöt ganska plötsligt. Men man skulle ju kunna göra så att det sker mer gradvis. Så att när de börjar närma sig gränsen får de väldigt milda stötar, och så blir de kraftigare om de fortsätter.
Citera
2025-07-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Min spontana tanke är att ett elhalsband skulle kunna göras på ett väldigt djurvänligt sätt. Så som jag har förstått att de funkar idag så ger de en relativt kraftig stöt ganska plötsligt. Men man skulle ju kunna göra så att det sker mer gradvis. Så att när de börjar närma sig gränsen får de väldigt milda stötar, och så blir de kraftigare om de fortsätter.
Som jag förstått får de en ljudsignal som varning först. Sen är det ju inte för att flytta djur som ts säger utan ersätter stängsel.
Citera
2025-07-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Som jag förstått får de en ljudsignal som varning först. Sen är det ju inte för att flytta djur som ts säger utan ersätter stängsel.
Min första tanke var att förslaget är helt horribelt, men jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Är det värre än vanliga elstängsel?
Citera
2025-07-24, 16:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Min första tanke var att förslaget är helt horribelt, men jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Är det värre än vanliga elstängsel?
Halsbanden piper först och varnar, när djuren väl fått sig en stöt första gången så lär de sig det rätt snabbt att backa när det piper.
https://www.youtube.com/watch?v=_2XGMg0K7fc

Det är ju godkänt i England och betydligt fler länder utan särskilda protester, så förmodligen är det mildare än faktiska elstängsel.
Citera
2025-07-24, 17:32
Medlem
Citat:
Jag är inte heller helt insatt. Men jag tror det är samma sak. Efter första stöten har de lärt sig. Fördelen är väl att man slipper själva stängslet och sparar arbete. Dessutom kan det väl vara bra för allmänheten att slippa stängslet när det inte är betessäsong.
Citera
2025-07-24, 17:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur lätt är systemet att hacka och störa ut?
Citera
2025-07-24, 18:12
Medlem
bithaxs avatar
Så detta ska vara tillåtet.
Men samtidigt får man inte lämna en katt ensamen utan tillsyn minst 2 gånger om dagen.

Är de inte lite hycklande? Så fort det är industrijordbruket och scan som vill göra något sattyg då ska man fixa lagen åt dem med en gång.

Men en vanlig medborgare har massor av skyldigheter men inga rättigheter så klart.
Citera
2025-07-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Jag är inte heller helt insatt. Men jag tror det är samma sak. Efter första stöten har de lärt sig. Fördelen är väl att man slipper själva stängslet och sparar arbete. Dessutom kan det väl vara bra för allmänheten att slippa stängslet när det inte är betessäsong.

Elstängsel måste de ha ändå för att skydda mot rovdjur!
Citera
2025-07-25, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Dem kan man bara utrota så är det problemet löst. Regeringen vill trycka ned vargstammen också.
Citera
2025-07-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Så detta ska vara tillåtet.
Men samtidigt får man inte lämna en katt ensamen utan tillsyn minst 2 gånger om dagen.

Är de inte lite hycklande? Så fort det är industrijordbruket och scan som vill göra något sattyg då ska man fixa lagen åt dem med en gång.

Men en vanlig medborgare har massor av skyldigheter men inga rättigheter så klart.
Kan garantera att jordbruket har en mängd regler att följa. Även jordbrukets djur ska ha tillsyn. Ser ingen skillnad på det här och "vanligt" elstängsel. Gamla tiders taggtråd var värre. För många år sedan såg jag en släktings ko bli skadad sen en lös hund hetsat henne genom stängslet.
Citera
2025-07-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Då försvinner väl hela syftet? Antar att det gäller nöt som inte är så attraktivt för rovdjur och i trakter rovdjur är ovanliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in