• 1
  • 2
2025-07-23, 19:06
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...landfestivalen

EKSJÖ. Bara dagar före Borderlandfestivalen slog polisen till och hittade narkotika hos en festivalbesökare.

Personen greps och är nu misstänkt för narkotikabrott.

– Det rörde sig om cannabis och amfetamin, säger kommunpolis Mikael Sjöbrink.

Kommer inte vistas på festivalområdet

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...len-borderland

EKSJÖ. Den mystiska festivalen Borderland är i full gång.

När Aftonbladet besöker platsen blir vi stoppade vid entrén – samtidigt vill deltagarna lyfta en annan bild om en frizon för kreativitet och gemenskap.

– Här samlas vi kring gemenskap, värderingar och principer, säger deltagaren Sigurd.

Någon som besökt denna hemliga festival och kan berätta mer?
Citera
2025-07-23, 21:23
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...landfestivalen

EKSJÖ. Bara dagar före Borderlandfestivalen slog polisen till och hittade narkotika hos en festivalbesökare.

Personen greps och är nu misstänkt för narkotikabrott.

– Det rörde sig om cannabis och amfetamin, säger kommunpolis Mikael Sjöbrink.

Kommer inte vistas på festivalområdet

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...len-borderland

EKSJÖ. Den mystiska festivalen Borderland är i full gång.

När Aftonbladet besöker platsen blir vi stoppade vid entrén – samtidigt vill deltagarna lyfta en annan bild om en frizon för kreativitet och gemenskap.

– Här samlas vi kring gemenskap, värderingar och principer, säger deltagaren Sigurd.

Någon som besökt denna hemliga festival och kan berätta mer?

Tantrasex och knark bland vänstertomtar och miljöpartister på skogsfest.

Näspiercing, svamp och veganer
Citera
2025-07-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3055
Så jävla löjligt en festivalbesökare? Välkommen polisstaten...
En tjackis som torskar är det väl ingen som sörjer direkt.

För övrigt säger ju polisen uttryckligen att de inte kommer att vara på festivalen överhuvudtaget trots rapporter om droger, i princip en fristad alltså? Har svensk polis blivit drogliberal?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Knarkande, med andra ord.
Den frihet som det talas om vid denna festival är mer av sexuell karaktär än just knark vad jag hört, även om droger också har sin plats i alla liberala fristäder.

Ett år irrade en naken hippie bort sig och råkade av misstag krascha ett bröllop i pingstkyrkan som är granne med festivalplatsen. Hippien trodde bröllopet var en del av festivalen.

Knarklangare lär väl för övrigt inte ha så mycket att hämta på en festival där pengar är förbjudna. Enbart gåvor tillåts.

Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Ja isåfall så menar jag tidigare festivaler
Citera
2025-07-23, 23:05
Medlem
Min fråga kring en festival som denna är, borde man inte söka om tillstånd och att då en sjuhelvetes massa regler och punkter då bör uppfyllas?

Om man inte har tillstånd för festival så borde all form av ordningstörning på kvälls/nattetid stävjas av rättsväsendet väl?

Har svårt att sätta fingret på hur detta är upplagt och om man har rätt till att hålla liknande tillställningar utan tillstånd.
Citera
2025-07-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munkafan
Min fråga kring en festival som denna är, borde man inte söka om tillstånd och att då en sjuhelvetes massa regler och punkter då bör uppfyllas?

Om man inte har tillstånd för festival så borde all form av ordningstörning på kvälls/nattetid stävjas av rättsväsendet väl?

Har svårt att sätta fingret på hur detta är upplagt och om man har rätt till att hålla liknande tillställningar utan tillstånd.
Det är en privat tillställning på privat mark ute i skogen. Enda som kan störas är väl någon kyrka i närheten, men jag tvivlar på att de har så många nattmässor mitt i sommaren.

Organisationen bakom festivalen fixar möjligtvis bajamajor men ingenting annat. Det är helt och hållet deltagarna som gör festivalen till det den är.

Den/de deltagare som vill ha en musikscen får alltså själva ta med sig allt ljud, ljus, scen, dekor osv. samt bygga upp det själv. Om ingen deltagare bygger en musikscen så har festivalen alltså ingen musikscen.
Ljudet kommer således sannolikt inte vara i närheten av lika stort som du tänker dig när du tänker på festival.

Festivalen är mer att liknas vid att 4000 pers som alla bjuder in till sin privata hemmafest men samlat på ett ställe.
Citera
2025-07-24, 00:25
Medlem
SegPandas avatar
I stället för att lägga resurser på trevligt folk som har festival ute i skogen så borde kanske snuten rikta in sig mot alla blattar som står vid varje trappuppgång och torg för att sälja droger samtidigt som de skräpar ner och förstör stadsbilden men även Sveriges anseende?
Citera
2025-07-24, 01:25
Medlem
StoreSvartes avatar
Härligt med en hippiefestival i Sverige. Som vanligt sysslar kukpolisen med massa jävla idioti.
Citera
2025-07-24, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
I stället för att lägga resurser på trevligt folk som har festival ute i skogen…
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Å nej, en till som luktat på en blomma. oh vey!
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Som vanligt sysslar kukpolisen med massa jävla idioti.
Är det ingen som läser vare sig artikeln eller tråden? Polisen låter ju festivalen vara. De går inte in på området överhuvudtaget, så tillvida ingen anmälan om brott inkommer. Och de lär ju knappast prioritera knark om någon anmäler våld eller sexualbrott.

Det är en person som har åkt dit för narkotikabrott, men det var i en nykterhetskontroll på väg till festivalen.
H*n hade gjort lite mer än bara luktat på blommor, 155g amfetamin och 110g cannabis talar för att det handlar om en storpundare.
Denna typ av tillställningar tenderar att vara mycket trevligare utan en massa tjackpundare, finns andra som kan rigga.

De över 99% av deltagare som håller sig nyktra i trafiken har alltså ingenting att frukta av polisen. Är väl bara någon med ett väldigt utbrett missbruk som kör påverkad när det är känt sedan innan att polisen kommer ha extra nykterhetskontroller på väg in och ut från festivalen.
Citera
2025-07-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det är en privat tillställning på privat mark ute i skogen. Enda som kan störas är väl någon kyrka i närheten, men jag tvivlar på att de har så många nattmässor mitt i sommaren.

Organisationen bakom festivalen fixar möjligtvis bajamajor men ingenting annat. Det är helt och hållet deltagarna som gör festivalen till det den är.

Den/de deltagare som vill ha en musikscen får alltså själva ta med sig allt ljud, ljus, scen, dekor osv. samt bygga upp det själv. Om ingen deltagare bygger en musikscen så har festivalen alltså ingen musikscen.
Ljudet kommer således sannolikt inte vara i närheten av lika stort som du tänker dig när du tänker på festival.

Festivalen är mer att liknas vid att 4000 pers som alla bjuder in till sin privata hemmafest men samlat på ett ställe.

Läste i en annan tråd att dunket från musiken som pågick fram till sent på morgonen kändes mer än en kilometer bort. Så min misstanke är att det är kraftiga ljudsystem likvärdigt med de på en festival.

Måste väl ändå finnas regler för större folksamlingar oavsett om det är privata evenemang. Handlar ju någonstans om säkerhet för både allmänhet och deltagare som måste kunna garanteras.
Citera
2025-07-24, 09:29
Medlem
Citat:

Privat tillställning har andra regler och får inte ha ett vinstintresse. Därav så understryker deltagarna att man inte har pengar eller försäljare där utan enbart gåvor.

Också därför du måste vara medlem och ansöka om att få delta.

Smart av dom.
Citera
2025-07-24, 09:46
Medlem
Citat:
Läste i en annan tråd att dunket från musiken som pågick fram till sent på morgonen kändes mer än en kilometer bort. Så min misstanke är att det är kraftiga ljudsystem likvärdigt med de på en festival.

Måste väl ändå finnas regler för större folksamlingar oavsett om det är privata evenemang. Handlar ju någonstans om säkerhet för både allmänhet och deltagare som måste kunna garanteras.
Över en kilometer? Det är verkligen ingenting i sammanhanget. Dunket kändes längre än så när jag satt hemma på mitt pojkrum och lyssnade med stängda dörrar och fönster. Det var dessutom dagtid i stadsmiljö med mycket biltrafik och annat buller som döljer ljudet. Såklart har den här festivalen mycket större ljud än vad gemene man har hemma men inte som de stora festivalerna.

Och nej det är såklart ingen juridisk skillnad på en privat tillställning utomhus på egen mark för fem personer eller femtusen.

Dessutom vet jag av erfarenhet från då jag anordnade skogsrejv i min ungdom att det är lättare sagt än gjort för polisen att stänga ned en fest med tusentals besökare som inte hörsammar polisens anvisningar.
Hur mycket resurser tycker du att är det rimligt att polisen avsätter för att ett fåtal personer i närområdet blir störda av musiken?
Citera
2025-07-24, 09:49
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Jo man får ju inte mörda folk eller stjäla men röka gräs är ju inget problem
Knarka är alltid olagligt överallt, festival eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in