2025-07-23, 19:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du menar att du litar på han som totalsågade "forskningen" av dilettanterna Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkola? Du måste skämta!
Vad är det som gör dem till dilettanter?
2025-07-23, 19:11
Avslutad
Citat:
Du menar att du litar på han som totalsågade "forskningen" av dilettanterna Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkola? Du måste skämta!

Vad yrar du om? Anders Helander har, för femtielfte gången, inte totalsågat deras arbete. Det är din tolkning av journalistens tolkning av vad Anders sagt. Läs citaten av Anders så ser du själv. Men du vill inte se sanningen. Det är ditt stora problem.
2025-07-23, 19:13
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är det som gör dem till dilettanter?

Bland annat att den bygger på en halmdocka. Man bygger inte seriös forskning på en halmdocka. Från Abstract:

Citat:
Moreover, the claim that the individual PEth values could be used as the “true indicator” of a specific amount of alcohol consumption is erroneous.

Detta är en ren lögn, det är ytterst välvilligt som man kan kalla det för halmdocka. Vare sig forskare, läkare, eller Transportstyrelsen har påstått detta. Bara dilettanter skulle försöka falsifiera sin egen lögn/halmdocka och kalla detta för forskning.

Sen har Anders Helander totalsågat slutsaterna så antagandena/modellen är helt enkelt inte korrekta. "forskningen" har vad jag förstår heller inte genomgått peer review. Den borde aldrig ha publicerats i det usla skick den är i.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5253199&
Senast redigerad av fakbab 2025-07-23 kl. 19:19.
2025-07-23, 19:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Bland annat att den bygger på en halmdocka. Man bygger inte seriös forskning på en halmdocka. Från Abstract:

Detta är en ren lögn, det är ytterst välvilligt som man kan kalla det för halmdocka. Vare sig forskare, läkare, eller Transportstyrelsen har påstått detta. Bara dilettanter skulle försöka falsifiera sin egen lögn/halmdocka och kalla detta för forskning.

Sen har Anders Helander totalsågat slutsaterna så antagandena/modellen är helt enkelt inte korrekta.
Du hade kunna länka till studien/artikeln så vi kan verifiera vad de bygger det påståendet på.
2025-07-23, 19:20
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du hade kunna länka till studien/artikeln så vi kan verifiera vad de bygger det påståendet på.

Jag lade till en länk. Det finns ingen källa angiven för det påståendet, som alltså är taget rakt ur luften.

Lögnen/halmdockan i rapporten.

Citat:
Also, the current tendencies to enforce the individual PEth values as the “true indicator” of alcohol consumption are erroneous.

Detta är rent nonsens. PEth är i första hand ett kvalitativt mått, inte kvantitativt vad gäller hur mycket och när man druckit. Detta vet alla som har gjort sin research och det har Transportstyrelsen men tydligen inte dilettanterna.

I abstract blev detta flum till "the claim", utan att refererera till vem/vilka som sagt detta. Extremt oseriöst!

Längre ner i rapporten

Citat:
The current tendencies to enforce the individual PEth values as the “true indicator” of alcohol consumption with a fixed limit value are erroneous and detrimental to the mental health of the population. This disaster could potentially have been avoided if clinical experiments were conducted on higher blood alcohol concentrations.

Här kallar man lögnen/halmdockan dessutom för disaster. Det är dillettanternas "forskning" som är disaster.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-23 kl. 19:31.
2025-07-23, 19:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag lade till en länk. Det finns ingen källa angiven för det påståendet, som alltså är taget rakt ur luften.

Lögnen/halmdockan i rapporten.

Detta är rent nonsens. PEth är i första hand ett kvalitativt mått, inte kvantitativt vad gäller hur mycket och när man druckit. Detta vet alla som har gjort sin research och det har Transportstyrelsen men tydligen inte dilettanterna.
Rakt ur luften? Jag sitter i skrivandes stund och läser igenom studien.

Conclusions
For the record, one should note that the legal limit to drive a car in Sweden is 0.2 0
/00 so only a
fool will drink anything if needing to drive a car. We show herein without a doubt that once our
“standard female” person (70 kg) drinks around three to four British pints of beer (British pints0.57 l, 5 vol-% alc.) corresponding four to five “Euro pints” (0.5 l) or, alternatively, 6-8 standard glasses of wine on a single consumption event, the threshold PEth value of 0.3 µmol L-1 (210ng mL-1 or µg L-1) is exceeded (Fig. 8). In other words, even a bottle of wine or equivalent can result in PEth values exceeding the threshold value and after a bottle and half practically everybody is over the limit. Naturally, a “standard male” (70 kg) reaches the threshold value when drinking a bit more

Han visar det tydligt i metod-delen av studien.

Krävs bara en kväll där du dricker ca 1 1/2 flaska vin för att överstiga TS gränsvärde.
2025-07-23, 19:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag delar din bedömning om att det mesta i denna tråd, den utpekade tråden och alla fakta som den hänvisar till visar på felaktig information. Den tycks bygga på den pinsamt undermåliga "forskningen" som Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkola gjorde, som försökte motbevisa sin egen halmdocka (eller grova missförstånd om vad PEth är) och som har totalsågats av expertis på området.
Du kan inte ens hålla ordning på kronologin.
Den här tråden och all kritik som du uppenbarligen inte förstår kom före den artikeln (som jag dessutom inte läst). Du och hjorten16 är verkligen helt oförmögna att förstå och hänga med i tråden.
2025-07-23, 19:34
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Rakt ur luften? Jag sitter i skrivandes stund och läser igenom studien.

Conclusions
For the record, one should note that the legal limit to drive a car in Sweden is 0.2 0
/00 so only a
fool will drink anything if needing to drive a car. We show herein without a doubt that once our
“standard female” person (70 kg) drinks around three to four British pints of beer (British pints0.57 l, 5 vol-% alc.) corresponding four to five “Euro pints” (0.5 l) or, alternatively, 6-8 standard glasses of wine on a single consumption event, the threshold PEth value of 0.3 µmol L-1 (210ng mL-1 or µg L-1) is exceeded (Fig. 8). In other words, even a bottle of wine or equivalent can result in PEth values exceeding the threshold value and after a bottle and half practically everybody is over the limit. Naturally, a “standard male” (70 kg) reaches the threshold value when drinking a bit more

Han visar det tydligt i metod-delen av studien.

Krävs bara en kväll där du dricker ca 1 1/2 flaska vin för att överstiga TS gränsvärde.

Metoddelen? Det du citerar från är i Conclusions, dilettanternas egna slutsatser alltså. Det står inget om detta "claim", vem/vilka som skulle ha hävdat detta. Är du inte läskunnig?
Senast redigerad av fakbab 2025-07-23 kl. 19:36.
2025-07-23, 19:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Metoddelen? Det du citerar från är i Conclusions, dilettanternas egna slutsatser alltså.
Jag kan inte citera hela metod delen, det bryter mot reglerna.
Du får ju läsa studien, vilket du ej gjort.

Du har ännu inte visat hur 0,3 peth tydligt visar att man utgör en trafikfara.
2025-07-23, 19:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Jag kan inte citera hela metod delen, det bryter mot reglerna.
Du får ju läsa studien, vilket du ej gjort.

Klart jag har läst den, det gick åt rätt mycket popcorn dessutom. Dessutom hävdar du att du citerade från metoddelen, trots att du missade att klippa bort ordet Conclusions från kapitel 6. Conclusions som du kopierade texten från. Fett fail.

Hör av dig när du läst klart. Kanske kan du då tala om vem/vilka som hävdat detta "claim"?
Senast redigerad av fakbab 2025-07-23 kl. 19:43.
2025-07-23, 19:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Klart jag har läst den, det gick åt rätt mycket popcorn dessutom. Dessutom hävdar du ett du citerade från metoddelen, trots att du missade att klippa bort ordet conclusions från kapitel 6. Conclusions som du kopierade texten från. Fett fail.
??
Popcorn?

Nej du har inte läst den, isåfall: förklara vad som är fel med metoden.

Jag missade inte att klippa bort, den ska vara där så man vet vad jag citerar.
Du är ju totalt illitterat om forskning ser jag.
2025-07-23, 19:45
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
??
Popcorn?

Nej du har inte läst den, isåfall: förklara vad som är fel med metoden.

Jag missade inte att klippa bort, den ska vara där så man vet vad jag citerar.
Du är ju totalt illitterat om forskning ser jag.

Du försöker nu flytta fokus från lögnen/halmdockan som "forskningen" vill falsifiera, för du hittar inte i rapporten annat än att detta är taget ur luften.

Vad gäller metoden så har Anders Helander sågat resultatet.

https://yle.fi/a/7-10079618#:~:text=Anders%20Helander%20är%20kemist%2 0och,mätmetod%20som%20används%20i%20dag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in