2025-07-23, 15:02
Medlem
67arigGubbes avatar
Jag betalade en faktura var förfallodatum passerat med 1v då jag fick den när jag va utomlands. Betalade så fort jag kom hem och såg brevet.

Idag fick jag en påminnelsefaktura, med totala avgiften + påminnelseavgift.

Betalade skiten också.

Men nu undrar jag, är inte företaget skyldig mig pengar nu? Kan jag med laglig rätt skicka ett kravbrev om nån månad att de ska betala min överbetalning plus några 100% ränta och massa hittepå avgifter? Vore gött att jävlas med dom.
Citera
2025-07-23, 15:07
Medlem
sebastian66s avatar
Det är ju mest troligt att räkningen har gått om varandra på något sätt.
Det kanske är så att inkassobolaget skickade räkningen dagen innan du hade betalat.
Normalt sett som borde företaget vara skyldig dig pengar.
Kan det handla om 160 eller 200 spänn så kanske man bara kan skita i detta.
Jag tänker på att det tar massa tid att lägga ner en massa arbete på som kanske är meningslöst.
Det blir kopplad till flera olika avdelningar innan du kommer att få betalt.
Citera
2025-07-23, 15:10
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är ju mest troligt att räkningen har gått om varandra på något sätt.
Det kanske är så att inkassobolaget skickade räkningen dagen innan du hade betalat.
Normalt sett som borde företaget vara skyldig dig pengar.
Kan det handla om 160 eller 200 spänn så kanske man bara kan skita i detta.
Jag tänker på att det tar massa tid att lägga ner en massa arbete på som kanske är meningslöst.
Det blir kopplad till flera olika avdelningar innan du kommer att få betalt.

Parasiterna vinner alltid alltså! Fybövelen! Inte ett lugn efter semestern.
Citera
2025-07-23, 15:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag betalade en faktura var förfallodatum passerat med 1v då jag fick den när jag va utomlands. Betalade så fort jag kom hem och såg brevet.

Då är det sannolikt överspelat och bara att gå vidare.

Citat:

Betalade skiten också.

Förmodligen utskickad innan du betalat in räkningen. Men varför i hela helvete betalade du den då du redan betalt?

Du borde kontaktat företaget och sagt att du redan betalt. Då skulle de sannolikt se i sitt system att det stämmer. Då säger de ganska säkert att du kan slänga påminnelsen och så stryks det.

Citat:
Men nu undrar jag, är inte företaget skyldig mig pengar nu? Kan jag med laglig rätt skicka ett kravbrev om nån månad att de ska betala min överbetalning plus några 100% ränta och massa hittepå avgifter? Vore gött att jävlas med dom.

Sannolikt så borde du kunna få pengarna tillbaka. Men varför inte bara kontakta dem och säga att de kan dra bort nästa månads faktura.

Varför du skulle kunna skicka kravbrev till dem om en månad där du kräver ränta och lägga på massa påhittade belopp begriper jag inte. Det låter tramsigt. Så fungerar det naturligtvis inte.

Bara kontakta dem så reder de förmodligen ut det enkelt.
Citera
2025-07-23, 15:12
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Då är det sannolikt överspelat och bara att gå vidare.

Förmodligen utskickad innan du betalat in räkningen. Men varför i hela helvete betalade du den då du redan betalt?

Du borde kontaktat företaget och sagt att du redan betalt. Då skulle de sannolikt se i sitt system att det stämmer. Då säger de ganska säkert att du kan slänga påminnelsen och så stryks det.

Sannolikt så borde du kunna få pengarna tillbaka. Men varför inte bara kontakta dem och säga att de kan dra bort nästa månads faktura.

Varför du skulle kunna skicka kravbrev till dem om en månad där du kräver ränta och lägga på massa påhittade belopp begriper jag inte. Det låter tramsigt. Så fungerar det naturligtvis inte.

Bara kontakta dem så reder de förmodligen ut det enkelt.

Dom gör ju så? Dröjsmålsränta, påminnelseavgift o allt va de kan vara!
Citera
2025-07-23, 15:16
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:

Betalade skiten också.

Jag betalar det mesta via autogiro idag, men på den tiden jag fick räkningar i brevlådan hände samma sak även här ibland. Då räckte det med att bara betala den första räkningen och sedan ringa upp företaget när påminnelsefaktura inkl avgifter kom och iom det skrev dom av alla avgifter när dom sett att räkningen betalats.

Dom flesta gångerna ringde jag aldrig ens upp, dom såg sen att den första räkningen betalats och sedan var allt klart. Det kostar väl för mycket för dom att bjäbba om en räkning som redan är betald för att försöka få in någon påminnelseavgift.

Så du skall kunna få tillbaks det du betalade på den andra räkningen men dom kanske eventuellt ändå behåller påminnelseavgiften. Dom kommer bortse helt från ev krav på 100% ränta, mm, mm från din sida. Men testa och se vad som händer!
Citera
2025-07-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ja, för att du inte sköter dig och betalar enligt avtal?
Citera
2025-07-23, 15:20
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Ja, för att du inte sköter dig och betalar enligt avtal?

Förväntade mig inte att datumet skulle vara på bara 1 vecka, att betala alltså.
Citera
2025-07-23, 15:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Ja men det är för att du inte betalar enligt överenskommelse. Du bryter avtalet så självklart tar de ut påminnelseavgift. Det kan du också göra när någon bryter ett avtal med dig där de ska betala dig senast ett visst datum. Har du med i avtalet att du kan ta en förseningsavgift så kan du ta ut det.

Men det är högst oklart vad du ens pratar om. Du har betalat in en avgift två gånger. De har väl aldrig hävdat att du ska göra det? Det har du gjort av egen maskin.

Då får du höra av dig och säga som det är och då fixar det sig normalt med en enkel lösning. Var dock beredd på att den du kontaktar kommer undra varför du betalade två gånger. Vi kan hoppas på att det är en trevlig person som håller tyst med att dumförklara dig.

Om du kontaktar företaget och de då ställer till problem med din dubbelbetalning så kan du starta tråd (eller återkomma till den här) och ta det därifrån.

Jag har aldrig hört talas om att ett företag har gjort som du har gjort.
Citera
2025-07-23, 15:44
Medlem
Du kan skicka kravbrev ja. I det ska en skälig tidsfrist för betalning anges. Om de inte betalar kan du begära dröjsmålsränta för tiden efter att betalningsfristen löpt ut. Dröjsmålsräntan du får ta ut är max riksbankens referensränta plus 8 procentenheter, vilket blir 11% idag.

Det är ju för övrigt inte deras fel att du är en jävla klant.
Citera
2025-07-23, 16:25
Medlem
Du skulle bara betalt den första fakturan så klart. Oftast så händer inget ting efter det, men om man är orolig så kontaktar man dem.

Du måste vara ganska ung eller levt under en sten för att inte förstå detta.

Antagligen kommer de bara kreditera beloppet på nästa faktura om du betalat in för mkt om det är något löpande.
Citera
2025-07-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Du skulle bara betalt den första fakturan så klart. Oftast så händer inget ting efter det, men om man är orolig så kontaktar man dem.

Du måste vara ganska ung eller levt under en sten för att inte förstå detta.

Antagligen kommer de bara kreditera beloppet på nästa faktura om du betalat in för mkt om det är något löpande.
Detta, plus att det på påminnelser brukar stå något i stil med "om du har betalat originalfakturan de närmaste dagarna kan du bortse från denna faktura"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in