2025-07-23, 10:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det är lite lustigt. Ena dagen är Ryssland helt inkapabelt att ta en meter mark från ett urfattigt grannland. Andra dagen måste vi gå med i NATO och lägga handratals miljarder på att rusta försvaret i hela EU med amerikanska vapen för att stå emot ett eventuellt anfall från Ryssland.
Citera
2025-07-23, 10:50
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Den dagen Kiev skulle riskera att falla kan bli dagen då Väst blandar sig in på allvar.
Citera
2025-07-23, 11:19
Medlem
De demonstrationer vi ser nu i Kiev är sunda, de protesterar mot att demokratin försvagas. I mina ögon innebär det att Zelensky måste arbeta mer för att stärka demokratin i Ukraina.

Jag kan inte se att Ukraina den vägen skulle ge upp sin demokrati och frihet till moskvastaten.

Hur får ni ihop detta med att Kiev skulle falla? I mina ögon verkar ukrainarna vara ännu mer motiverade att slåss mot moskvastaten än någonsin tidigare. Alla vet också att det är moskvastaten som är urtypen för korruption, det är vad moskvastaten är mästare på. Ingen som vill ha den skiten.
Citera
2025-07-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Den ryska armén vinner slag efter slag. Ukrainas östfront är i praktiken sönderfallen, och efter det misslyckade ukrainska anfallet mot Kursk har även norra fronten öppnats upp.

I själva verket håller ryska styrkor snabbt på att ta kontroll över Sumy-regionen, där Ukraina saknar tillräckliga försvarsstyrkor.

Om Sumy faller är det inte långt kvar till Kyiv, eftersom avståndet är mycket kort. I krig innebär en kollaps på en front ofta att fienden snabbt kan avancera till nästa.

De Patriot-missiler som väst skickat till Ukraina har blivit ineffektiva mot Rysslands uppgraderade version av Shahed-drönare.

Även om sannolikheten är låg, visar nederlaget i Sumy att det inte är omöjligt att Ryssland faktiskt kan inta Kyiv.

Personligen tror jag att hjärtat av Ukraina — Kyiv — löper större risk att falla i ryska händer än Odesa.

Om grisarnas huvudstad faller till Ryssland, är det då en symbolisk händelse liknande när Nazitysklands huvudstad Berlin föll?

Ryssland kontrollerar en mindre del av Ukraina idag än för 3 år sedan. Så Risken att de snart når Kiev är ganska liten.
Citera
2025-07-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Som jag förstått, öppnade Ryssland upp en front i Sumy för att sträcka ut Ukrainas redan utsträckta försvarslinje.
Inte för att avancera mot Kyiv från nordöst, utan för att tunna ut Ukrainas försvar i öst då Ukraina behöver flytta resurser därifrån upp till Sumy.

Varför har de isf inte avancerat i öst?
Citera
2025-07-23, 11:58
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Den dagen Kiev skulle riskera att falla kan bli dagen då Väst blandar sig in på allvar.

Varför gör inte Kristersson det innan det riskerar att falla? Verkar ologiskt att vänta..
Några fler Stridsbåt 90 eller ytterligare några Archer 2026 räcker förmodligen inte.
Senast redigerad av Africagonzo 2025-07-23 kl. 12:00.
Citera
2025-07-23, 12:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Nej, då ryssland är inte intresserad av Kiev. Då hade man tagit det från dag ett.

Rest-ukraina blir en neutral lydstat till Ryssland. Det är det enda tänkbara slutet.

Vi får väl se när "ukraina" får nog och vänder sig mot sina "herrar".
Citera
2025-07-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Tre år för att besegra ett u-land.... Verkar inte gå så bra för Ryssland....
Ja du, vad kan det bero på?

Militärt & finansiellt stöd — konkreta bidrag till Ukraina
Enligt analys från Kiel Institute hade sammanlagt 40 länder fram till november 2022 lovat minst 108 miljarder euro i militärt, finansiellt och humanitärt stöd till Ukraina.

Castellum.AI listar 29 länder som just nu levererar direkt militärt stöd (vapen eller utrustning) till Ukraina, inklusive USA, stora västeuropeiska stater samt Kanada, Australien och flera andra.

Jag tror inte någon har finansierat Ryssland.
Citera
2025-07-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej, då ryssland är inte intresserad av Kiev. Då hade man tagit det från dag ett.

Rest-ukraina blir en neutral lydstat till Ryssland. Det är det enda tänkbara slutet.

Vi får väl se när "ukraina" får nog och vänder sig mot sina "herrar".
Hahahahahaha
Tre dagar var det väl? Tills man fick slut på däck och bränsle, och fick stryk av civila med påkar.
Citera
2025-07-23, 12:34
Medlem
Jag tror vi närmar oss ett genombrott. Igår kom ut nyheter om att Ryssland gör i ordning 160000 drönare! Ukraina har redan flyttat sina ministerier västerut.
Citera
2025-07-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja du, vad kan det bero på?

Militärt & finansiellt stöd — konkreta bidrag till Ukraina
Enligt analys från Kiel Institute hade sammanlagt 40 länder fram till november 2022 lovat minst 108 miljarder euro i militärt, finansiellt och humanitärt stöd till Ukraina.

Castellum.AI listar 29 länder som just nu levererar direkt militärt stöd (vapen eller utrustning) till Ukraina, inklusive USA, stora västeuropeiska stater samt Kanada, Australien och flera andra.

Jag tror inte någon har finansierat Ryssland.

Fortfarande verkar det inte ha gått varken bra eller fort? Eller är du av annan åsikt?
Citera
2025-07-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Fortfarande verkar det inte ha gått varken bra eller fort? Eller är du av annan åsikt?
Så länge väst pumpar in pengar och vapen i Ukraina lär det nog bli svårt att få slut på konflikten. Att få parterna att sätta sig vid ett förhandlingsbord verkar inte vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in