2025-07-20, 14:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Inflationen i USA Juni 2025

0.00%
https://usafacts.org/answers/what-is-the-current-inflation-rate/country/united-states/
Citera
2025-07-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Du har ju inte ens begripit att jag kunnat använda ditt Northvoltexempel EMOT dina påståenden flera gånger...
Det där ätt ju något HELT ANNAT. De flesta småföretagsstartare har inte så mycket pengar till att börja med, så om de konkar med personlig borgen på banklån, har de flesta inte pengar att starta igen...
Där har du RÅTT!!!
Well. Nästan. Det finns inte så många intressanta alternativ att välja på som du påstår det finns begränsningar.

((Själv använde jag den fördröjningen av betalning, lånade dem gratis och tjäna på börsen.))
Ja. Man kan som du anlita revisor, som begriper, för själv begriper du inte ens moms och tror på att Trump är bra för fattiga!!!
så det är ett under att du kan driva företag utan att gå i konkurs... Eller har du gjort det?
fler har blivit egna förtagare, genom fler blir förtagare växer även idéer och kreativitet fram, som utvecklas till framgångsrika företag som spotify osv det är alltså ingen slump sverige är ett framgångsrikt företags land, det är via Trump tänk vi nått dit vi är idag.

Vi har ett system där folk får prova vara företagare, du får göra exakt vad du vill, även lagligt vara tjänsteledig för att prova på o sedan rätt att återgå till arbete ifall det inte fungera, eller om du är arbetslös, får du chansen o prova, funkar det inte åter rätt till a-kassan.

Trump har säkert förstått hur vi i sverige gör för att lyckas mot alla odds.
Nu kopiera han, det hänger på att folk ska våga vara egna, via detta kan man spöa en helvärld via sitt företag, bygga snabbaste bilarna, starta musik via en app, tetra pak, Ikea osv, detta just för sverige förspråkar o gynna företagare, detta går inte o göra på något annat sätt

Trump SABOTERAR det ju genom att:
/FÖRDYRA många inhemska produktioner genom tullar - och dollarsänkning - även för importerade råmatriel, delar och utrustning.
/MINSKA EFTERFRÅGAN bland den stora massan, eftersom mycket blir dyrare så de får inte råd...
Citera
2025-07-20, 14:53
Medlem
Citat:

/FÖRDYRA många inhemska produktioner genom tullar - och dollarsänkning - även för importerade råmatriel, delar och utrustning.
/MINSKA EFTERFRÅGAN bland den stora massan, eftersom mycket blir dyrare så de får inte råd...
Äsch vad ointelligent du är, sänkt dollar ger även ökad handel, det ser du nu när svenska kronan stärks sjunker även handeln.

Du har ingen koll märker jag hur det fungerar.
Citera
2025-07-20, 15:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Äsch vad ointelligent du är, sänkt dollar ger även ökad handel, det ser du nu när svenska kronan stärks sjunker även handeln.

När donalds lägger tull, så får amerikanen betala denna fördyring.
Det är så enkelt att det är komiskt.

Och sen verkar du inte veta om att alla affärer sker inte med dollar mellan USA och kund/säljare.
Och på på tal om ointelligens då.
Citera
2025-07-20, 16:19
Medlem
Citat:
Citat:

Ja, usaproducerade varor kostar mindre vid export av att dollarn går ner, MEN:
/de kostar MER p g a importtullar på råmatriel, delar och utrustning till produktionen
/som köps för mer dollars då dollarn går ner
/och de kostar MER p g a att andra länder höjer tullar mot usa för att idiotTrump gör det, dillande om orättvisor!

/och som jag skrev minskar den INHEMSKA marknaden av orsaken jag skrev tidigare. Trump verkar vilja ha ENBART inhemsk...
Senast redigerad av Lunkan531 2025-07-20 kl. 16:22.
Citera
2025-07-20, 20:36
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
https://usafacts.org/answers/what-is-the-current-inflation-rate/country/united-states/

Exakt. Så, inflationen landar på 0,00 % för månaden (MoM) och 2,3 % på årsbasis.

Var är den enorma inflationen efter tullarna du och andra ylat om ?
Citera
2025-07-20, 21:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Exakt. Så, inflationen landar på 0,00 % för månaden (MoM) och 2,3 % på årsbasis.

Ledsen, du får titta igen, för jag gav dig ingen frankfurtserver, utan fakta som berättar du ljuger.
Citera
2025-07-21, 09:03
Medlem
Citat:

/de kostar MER p g a importtullar på råmatriel, delar och utrustning till produktionen
/och de kostar MER p g a att andra länder höjer tullar mot usa för att idiotTrump gör det, dillande om orättvisor!

/och som jag skrev minskar den INHEMSKA marknaden av orsaken jag skrev tidigare. Trump verkar vilja ha ENBART inhemsk...
Otroligt låg intelligent person.

Det är den färdiga produkten som har högsta värde, fungerar exakt det samma för mig allt jag tillverkar o säljer, det ger största avkastningen. Varav jag även ska rikta in mig enbart på tillverkningen.

Vi ser nu att läkemedelstillverkare nu hotar EU om flytt till Usa om man inte får bättre villkor. ett resultat efter Trump. Menas dom flyttar inte för dom kommer tjäna mindre utan tjäna mer.
Citera
2025-07-21, 10:35
Medlem
Citat:
Citat:

Otroligt låg intelligent person.

Det är den färdiga produkten som har högsta värde, fungerar exakt det samma för mig allt jag tillverkar o säljer, det ger största avkastningen. Varav jag även ska rikta in mig enbart på tillverkningen.

Igen typiskt er Trumpidioter att hävda att det är vi som begriper, som skulle vara de korkade

SÅKLART kostar slutprodukten mer än delarna den görs av
men det har ju inte ett dugg med det jag skrev om varför Trumps agerande gör usaproducerade varor mycket dyrare än de varor amerikanerna kunde köpa före Trump började ställa till det, vilket jag förklarade varför - och som du begrep noll av...

Citat:
Vi ser nu att läkemedelstillverkare nu hotar EU om flytt till Usa om man inte får bättre villkor. ett resultat efter Trump. Menas dom flyttar inte för dom kommer tjäna mindre utan tjäna mer.
TRUMP har ju pratat om 200 % importtull TILL USA på läkemedel. Det är ju Trump som bestämmer om, inte EU. Eller vad pratar du om?
Citera
2025-07-21, 11:06
Medlem
Citat:

Igen typiskt er Trumpidioter att hävda att det är vi som begriper, som skulle vara de korkade

SÅKLART kostar slutprodukten mer än delarna den görs av
men det har ju inte ett dugg med det jag skrev om varför Trumps agerande gör usaproducerade varor mycket dyrare än de varor amerikanerna kunde köpa före Trump började ställa till det, vilket jag förklarade varför - och som du begrep noll av...

TRUMP har ju pratat om 200 % importtull TILL USA på läkemedel. Det är ju Trump som bestämmer om, inte EU. Eller vad pratar du om?
Äsch du vet själv man lägger på mer än 100% från tillverkningskostnaden till försäljningspriset, det ser du vid rea, det är inte så man ger bort grejerna utan vinst även om man mer än halverat priset, man har vinst ändå.

Försäljnings vinsten är alltså mycket större än själva produktions kostnaden.
Citera
2025-07-21, 11:07
Medlem
Citat:
Va? Säger vilken källa då? Ljugkanalen Truth Social?
Den här säger en höjning till 2,7 % inflation i juni
https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi
Citat:
Inflationen p g a Trumps idiottullide har knappt börjat eftersom om de importörer, som inte var korkade, bunkrade innan tullkriget började och de lagren räcker ett tag...
Citera
2025-07-21, 13:31
Medlem
Nu kommer ett annat problem in för Trump. Biffkött har blivit 10% dyrare sedan han tillträdde. Detta trots att USA numera är en netto-importör. Problemet är att klimatförändringarna gjort det oerhört dyrt för producenterna. Den utbredda torkan har gjort spannmål och sådant som nötkreaturen äter väldigt mycket dyrare.

För all del Trump. Fortsätt importera utländskt kött i allt större mängd

Samtidigt som vi ser hur priser kryper uppåt pga tullarna då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in