2025-07-19, 15:28
Medlem
Saffron67s avatar
Hört från åländska källor att mamman (S*v) är en riktig hönsmamma som vaktat hårt på sina söner.
Citera
2025-07-19, 18:06
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edjard
Åland verkar farligt

lol, i jämförelse med Sverige eller? roflcopter på den.
Citera
2025-07-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Så det är utlänningar även denna gång som är gärningsmän? Trots detta utpekas dom som svenskar....
Stod ju svenska medborgare. De yngre var födda i Sverige. Och bara en som var misstänkt gärningsman.
Citera
2025-07-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Snyggt.

Är det i stäket?
Citera
2025-07-20, 18:57
Medlem
Yes, Stäket.
Citera
2025-07-20, 20:32
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffron67
Hört från åländska källor att mamman (S*v) är en riktig hönsmamma som vaktat hårt på sina söner.
Vad var speciellt med sönerna? Förutom att de aldrig lämnat föräldrahemmet.
Citera
2025-07-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Tror inte det är något fel på kompetensen på den ålänska ambulanspersonalen.
Däremot kan jag väl eventuellt köpa man har mindre erfarenhet av behandla skador orsakade av grova våldsbrott än på större orter. Jag menar, om jag vet jag kommer bli skjuten och får välja var det sker så kommer jag ju välja ett ställe där ambulanspersonalen behandlar skottskador varje vecka och inte en gång var 10:e år. Men nu går vi helt OT.

Ambulans kanske (men skulle tro att den är god), men minst en akutläkare på ön har stor vana att plocka ut kulor ur diverse Adidasriddare i Sverige…
Citera
2025-07-21, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Det förklarar ju semestervalet antar jag. Man får väl inte äga hus/stuga på Åland utan anknytning dit på något sätt?

Stuga/sommarstuga, nja/nej/beror på, hus, jo det får du om du skriver dig där. Lägenhet kan vem som helst köpa.
Citera
2025-07-21, 11:08
Medlem
Saffron67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vad var speciellt med sönerna? Förutom att de aldrig lämnat föräldrahemmet.

Psykisk ohälsa, svårt att klara allehanda uppgifter, aldrig stått på egna ben..
Citera
2025-07-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffron67
Psykisk ohälsa, svårt att klara allehanda uppgifter, aldrig stått på egna ben..

Det verkar vara den äldre brodern som dräpt den yngre och gett sig på föräldrarna.

Någon som kommit ut ur garderoben vid middagsbordet och så har det inte tagits emot så väl kanske.
Citera
2025-07-21, 17:05
Avstängd
"Ålandspolisen misstänker nu att knivhuggningen i Lumparland var mord"

"Enligt polisen kan gärningen anses ha begåtts på ett synnerligen rått och grymt sätt och att brottet som helhet kan anses grovt utifrån den information man fått hittills under förundersökningen.

Polisen misstänker att de två andra personerna på något sätt försökt förhindra knivdådet mot den avlidna genom att gå emellan och att de i anslutning till detta blivit knivskurna. I förhållande till de två andra personerna kvarstår misstanken om försök till dråp."

https://yle.fi/a/7-10081455

Om han skulle dömas för mord, så kanske han kan få sitta så länge om 8 år
Citera
2025-07-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Stuga/sommarstuga, nja/nej/beror på, hus, jo det får du om du skriver dig där. Lägenhet kan vem som helst köpa.
Åländsk hembygdsrätt ger dig rätt att köpa, arrendera eller på annat sätt besitta mark på Åland utan att behöva ansöka om tillstånd för varje enskilt förvärv.

För att få åländsk hembygdsrätt krävs i regel finskt medborgarskap och minst fem års oavbruten bosättning på Åland.

Landskapsregeringen beviljar undantag från kravet på hembygdsrätt (jordförvärvstillstånd) för att äga fast egendom på Åland.
Ansökan om jordförvärvstillstånd kan beviljas om du har för avsikt att bosätta dig på Åland.

Det är svårt att bli Finne. (eller det tar fem år innan du får köpa ett permanent boende)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in