2025-07-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Bitte Hammargren.

Balanserat. Mest om MENA så klart, inte mitt favoritämne, men hon gör det ändå så att det är OK att lyssna på. Hade hon undvikit MENA, hade hon kunnat varit en av de bästa pratarna.

Jag har noterat samma sak och också att det är oftast kvinnor som brinner för MENA, jag tror att det är den kvinnliga motsvarigheten till män som hämtar hem fruar från Thailand och bygger på en förakt mot det andra könet, svenska män föraktar svenska kvinnor för att de är för självständiga och svenska kvinnor tycker att svenska män är mesiga.

Tycker att Bitte lyckades prata om ämnet så pass neutralt att det har ett helt ok sommarprat, 3 av 5 i betyg.
Citera
2025-07-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Orkade lyssna med det var det torraste jag någonsin hört, skulle vara sexigare att höra en revisor läsa siffror från ett excelblad.
2 av 5 i betyg.
Citera
2025-07-16, 23:23
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ja, så gott som alla blir tilldelade en producent som hjälper till med manusskrivandet. Om du går in och kikar på avsnittssidorna på sverigesradio så står det vem som är producent.

I vissa fall har sommarpratarna önskemål om producenter. Klas Eriksson frågade t.ex. Alex Schulman om han kunde hjälpa till med att producera hans sommarprat.

Producenterna - utvalda av Bibbi Röddö - gör ju mer än så - de sätter hela formatet för sommarprataren, hur de ska prata, vilka dramaturgiska pauser de ska göra. Och i slutänden låter det alltid exakt precis likadant numera. Tror inte ens man får sommarprata längre utan en utvald producent.

Och allting låter så likadant. Lite cool musik, en suck, och så börjar man mitt i en berättelse. Ofta har man träffat någon random med trasiga skor som gett en själsförändringar, medan man själv lever livet vidare på Södermalm eller i någon annan skithåla. Eller så tjatar man på om någon überklok eller überjävlig gammal släkting.

Mycket suckar, många själfulla pauser, så att all denna PK-klokskap verkligen ska tränga in i de hjon som fortfarande lyssnar på den här skiten.

Som vi alla tvingas betala för. Med undantag för 1 dryg miljon bidragsblattar. De slipper betala för P1 Sommar i Sverige 2025.

Kul ändå förra året när "rebellen" Sigge skulle sommarprata - och exakt samma gamla producentjams kom ut.
Citera
2025-07-16, 23:33
Avstängd
tramsebyxans avatar
Det är lite som den jargongen politikerna körde för några år sedan - typ jag har träffat småföretagaren Abdullah i Gudvetvar i Hälsingland. Men jag då? Jag har träffat enbeningen Aliba, som släpat sig fram över hela Europa på sitt ena ben och nu är hon äntligen i Sverige och kompetensregnar för fullt! Men jag då? Jag har ju träffat kamelryttaren Sabi som nu vill starta kamelfarm i Götet? Och det fick ju Sabi med polare göra också! Hur bra gick det? Kamelfarmar i Götet behövs väl lika mycket som surströmmingsfabriker i Saudi?
Citera
2025-07-17, 10:24
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Robin Nazari
Vissa av sommarpratarna som man inte ens kände till överraskar. Robin Nazari är en av dem, att lyssna på hans sommarprat är som att lyssna på arabisk poesi med inslag från förorten.

Bra musik också, trodde aldrig att jag skulle säga detta men vissa av de kurdiska låtarna är väldigt vackra, ”Farangiposh” till exempel finns nu med på min Spotify-lista, någon som vet vad den handlar om?

4 av 5 i betyg.

Jag blev också positivt överraskad. Klart godkänt framförande. Själv tycker jag dock att han kunde valt att spela annan musik 🙂.
Citera
2025-07-17, 15:56
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Håller med. Lyssnade ”direkt” på radion och kom in lite sent och visste inte vem som pratade; tänkte för en stund att det kanske var Kristi Brud som mässade.🫤

Och de gnikande gnolande fiolerna blev svårt tröttsamma i längden, inte direkt något som höjde stämningen.

Iofs säkert viktigt det hon tog upp, värdet av mindre import och närodlat etc,
men när hon tex nämnde om hur regioner/kommuner ofta har tecknat avtal med matjättar som uteslutande importerar så utvecklade hon inte det, hade varit intressantare än att höra om hennes mormor.
Men det kanske var en för het potatis?

2,3 av 5

Var hon inte lite pretentiös här? En del gillar ju sånt. Jag vet inte vad jag ska säga om hennes sommaravsnitt. Det var annorlunda. Och hon hade rumpan bar i nån film. Allt sammantaget gör det godkänt tycker jag, man måste se till helheten.
Citera
2025-07-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Håller med. Lyssnade ”direkt” på radion och kom in lite sent och visste inte vem som pratade; tänkte för en stund att det kanske var Kristi Brud som mässade.🫤

Och de gnikande gnolande fiolerna blev svårt tröttsamma i längden, inte direkt något som höjde stämningen.

Iofs säkert viktigt det hon tog upp, värdet av mindre import och närodlat etc,
men när hon tex nämnde om hur regioner/kommuner ofta har tecknat avtal med matjättar som uteslutande importerar så utvecklade hon inte det, hade varit intressantare än att höra om hennes mormor.
Men det kanske var en för het potatis?

2,3 av 5

Jag förstår att du som inte kommer från Sverige inte uppskattar traditionell Svensk musik, hade det varit Qanun eller Darbuka i stället för fiol så hade du känt dig som hemma
Citera
2025-07-18, 15:00
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Fre 18 juli. Behaglig röst men lyckades inte hålla min uppmärksamhet. Förmodligen värmen som ställer till det.
Citera
2025-07-18, 15:04
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Var hon inte lite pretentiös här? En del gillar ju sånt. Jag vet inte vad jag ska säga om hennes sommaravsnitt. Det var annorlunda. Och hon hade rumpan bar i nån film. Allt sammantaget gör det godkänt tycker jag, man måste se till helheten.

Du menar om någon visat sin röv i något sammanhang blir dennes sommarprat mer komplett?
Citera
2025-07-18, 15:13
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du menar om någon visat sin röv i något sammanhang blir dennes sommarprat mer komplett?

Ja. Om den är snygg.
Citera
2025-07-21, 10:31
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Yvonne Hirdman. Kvinnokamp. Genus. RFSU. 100 procent ego. Å å å tjejer... Sekler av medvetna orättvisor och medveten diskriminering. Riktig äkta kärlek med en gift man. Kul för Yvonne Hirdman!

Tomas Stenström. Missförstådd småligist. Det är ett missförstånd, han menade inte att göra illa. Förebyggande våld, slå folk på käften. Stirra in i väggen. Köra moped. Slå sig själv för att känna att man lever. Slå sönder saker. Övergiven sommarstuga. Som ägs av nån. Ha, ha, ha, ha, Tomas bara skrattar. Zzzzzzzzzzzz... ljuga för polisen...

Båda var inte bra.
Citera
2025-07-21, 13:52
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Kateryna Kisten. Skådespelerska. Hon har lärt sig svenska bra. Med stark brytning. Mycket om hennes arbete, om inspelningar. Anekdoter.

Zelenskij är en bra talare får vi veta. Spelar Queen-låt, nåt smäktande ukrainskt. Krig och konst sägs hänga nära samman. Konsten är en metod att göra det obegripliga begripligt. Krig, där finns inga känslor, bara kompakt smärta. I krig finns ingen dialog.

Betyg: skådespelare är sig lika, för att syssla med kreativitet är de förvånande lika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in