2025-07-15, 14:27
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Allmän fråga:

Får sommarpratarna hjälp med att skriva manus? Tycker att lyssnar man noga verkar de flesta läsa innantill och det de läser upp har lite liknande struktur, dramaturgin är densamma. Nästan mallat så som jag uppfattar det.
Citera
2025-07-15, 14:44
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Allmän fråga:

Får sommarpratarna hjälp med att skriva manus? Tycker att lyssnar man noga verkar de flesta läsa innantill och det de läser upp har lite liknande struktur, dramaturgin är densamma. Nästan mallat så som jag uppfattar det.
Ja, så gott som alla blir tilldelade en producent som hjälper till med manusskrivandet. Om du går in och kikar på avsnittssidorna på sverigesradio så står det vem som är producent.

I vissa fall har sommarpratarna önskemål om producenter. Klas Eriksson frågade t.ex. Alex Schulman om han kunde hjälpa till med att producera hans sommarprat.
Senast redigerad av peterZiipen 2025-07-15 kl. 14:54.
Citera
2025-07-15, 14:51
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ja, så gott som alla blir tilldelade en producent som hjälper till med manusskrivandet. Om du går in och kikar på avsnittssidorna på sverigesradio så står det vem som är producent.

I vissa fall har sommarpratarna önskemål om producenter. Klas Eriksson frågade t.ex. Alex Schulman om han kunde hjälpa till med att producerat hans sommarprat.

Tack för info! Brukar nog inte lyssna så aktivt, men hos af Sillén var det så tydligt och då började jag fundera på just den biten, hur man skapar sommarprataravsnitten.
Citera
2025-07-15, 15:04
Medlem
Robin Nazari
Vissa av sommarpratarna som man inte ens kände till överraskar. Robin Nazari är en av dem, att lyssna på hans sommarprat är som att lyssna på arabisk poesi med inslag från förorten.

Bra musik också, trodde aldrig att jag skulle säga detta men vissa av de kurdiska låtarna är väldigt vackra, ”Farangiposh” till exempel finns nu med på min Spotify-lista, någon som vet vad den handlar om?

4 av 5 i betyg.
Citera
2025-07-15, 17:22
Medlem
Sommarpratet som Edward af Sillén hade var superbra. Han verkar vara en glad och trevlig person. Synd bara att han lät Helena Bergström sabotera "En underbar jävla jul". Jag är säker på att Edwards manus var tillräckligt bra.
Citera
2025-07-15, 20:08
Medlem
Majsmannen2s avatar
Dagens prat med Ida var ju bara ett ända stort kladd.

Lät mer som en predikan i kyrkan än ett avkopplande sommarprat.
Citera
2025-07-15, 22:29
Medlem
JimMorrisoffs avatar
Edward af sillén kunde ha varit en 4.5 i betyg, men jag tycker sista kvarten tappar lite momentum. Det var synd. Därför blir nog mitt betyg 3.8

Helt klart fortfarande lyssningsvärt.

Eva Röse, får en 3:a
Det var helt okej, men det var lite mycket tillrättalagt vissa gånger måste jag säga. Jag gillar verkligen Eva Röse i allmänhet, så hade hoppats på mer.
Citera
2025-07-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Fruktansvärt dåligt! Klarar inte av henne som skådis heller. Pompös och inte trovärdig.
Citera
2025-07-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Håller med. Lyssnade ”direkt” på radion och kom in lite sent och visste inte vem som pratade; tänkte för en stund att det kanske var Kristi Brud som mässade.🫤

Och de gnikande gnolande fiolerna blev svårt tröttsamma i längden, inte direkt något som höjde stämningen.

Iofs säkert viktigt det hon tog upp, värdet av mindre import och närodlat etc,
men när hon tex nämnde om hur regioner/kommuner ofta har tecknat avtal med matjättar som uteslutande importerar så utvecklade hon inte det, hade varit intressantare än att höra om hennes mormor.
Men det kanske var en för het potatis?

2,3 av 5
Citera
2025-07-16, 13:48
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Bitte Hammargren.

Balanserat. Mest om MENA så klart, inte mitt favoritämne, men hon gör det ändå så att det är OK att lyssna på. Hade hon undvikit MENA, hade hon kunnat varit en av de bästa pratarna.

Citera
2025-07-16, 14:57
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
I dag onsdag 16 juli.

FN-tjänstemannen Hans Grundberg. MENA igen. Mina tankar vandrade och örona slutade lyssna.

Hans Grundberg är så klart en redig och rejäl svensk karl och hans berättelse intressant och hans arbete viktigt men jag är förmodligen fel målgrupp.
Citera
2025-07-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
I dag onsdag 16 juli.

FN-tjänstemannen Hans Grundberg. MENA igen. Mina tankar vandrade och örona slutade lyssna.

Hans Grundberg är så klart en redig och rejäl svensk karl och hans berättelse intressant och hans arbete viktigt men jag är förmodligen fel målgrupp.
Orkade lyssna med det var det torraste jag någonsin hört, skulle vara sexigare att höra en revisor läsa siffror från ett excelblad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in