2025-07-21, 08:44
  #1
Medlem
Jag fick en hjärnblödning för 8 år sedan och fick efter det kroniska smärtanfall som liknar migrän. Jag fick då Oxynorm 5mg i storpack så att jag aldrig behövde tänka på att vara utan. Tog under den perioden allt ifrån 0-4 st i veckan under kanske 4 års tid. När min läkare gick i pension så fick jag en ny läkare som ifrågasatte varför jag fick dessa och hon tyckte att jag skulle sluta med dem trots att hon även påpekade att min dos var låg.

Hon började då skriva ut 28 pack var 10 vecka vilket inte var några problem för mig då det alltid räckte och blev ofta över. Under tiden testade jag en hel uppsjö av migrän medicin som jag tog i första hand men ingenting hjälpte mig.


Efter detta fick jag en ny manlig läkare som ändrade dosen till 14 tabletter som jag måste förnya hela tiden och jag har alltid hållit mig till att förnya med minst 8 veckors mellanrum.

Jag har haft honom i flera år men nu innan semestern sa han helt plötsligt att han inte kommer skriva ut mer utan att jag får testa en migrän medicin som jag läst om och det är någon form av antidepressiva som jag blev helt matt och deprimerad av efter några dagar. Jag förstår verkligen inte vad problemet är när jag har ett fullt fungerande liv med heltidsjobb och familjeliv som inte blir drabbat tack vare den smärtlindring jag fått av 1-2 5mg tabletter i veckan utan att någonsin blivit tolerant eller behövt öka dosen.

Vad gör man i min situation? Min läkare pratade om migrän utredning men han har inte ens skickat den remissen än och hört att det kan ta 3 månader innan man ens får komma till specialisten. Just nu är min läkare på semester och kommer vara det i 5 veckor till. Mina sista tabletter sparar jag på nu och har fått vara borta från jobbet i flera dagar pga detta. Behöver verkligen tips och råd
Citera
2025-07-21, 09:14
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snednin
Jag fick en hjärnblödning för 8 år sedan och fick efter det kroniska smärtanfall som liknar migrän. Jag fick då Oxynorm 5mg i storpack så att jag aldrig behövde tänka på att vara utan. Tog under den perioden allt ifrån 0-4 st i veckan under kanske 4 års tid. När min läkare gick i pension så fick jag en ny läkare som ifrågasatte varför jag fick dessa och hon tyckte att jag skulle sluta med dem trots att hon även påpekade att min dos var låg.

Hon började då skriva ut 28 pack var 10 vecka vilket inte var några problem för mig då det alltid räckte och blev ofta över. Under tiden testade jag en hel uppsjö av migrän medicin som jag tog i första hand men ingenting hjälpte mig.


Efter detta fick jag en ny manlig läkare som ändrade dosen till 14 tabletter som jag måste förnya hela tiden och jag har alltid hållit mig till att förnya med minst 8 veckors mellanrum.

Jag har haft honom i flera år men nu innan semestern sa han helt plötsligt att han inte kommer skriva ut mer utan att jag får testa en migrän medicin som jag läst om och det är någon form av antidepressiva som jag blev helt matt och deprimerad av efter några dagar. Jag förstår verkligen inte vad problemet är när jag har ett fullt fungerande liv med heltidsjobb och familjeliv som inte blir drabbat tack vare den smärtlindring jag fått av 1-2 5mg tabletter i veckan utan att någonsin blivit tolerant eller behövt öka dosen.

Vad gör man i min situation? Min läkare pratade om migrän utredning men han har inte ens skickat den remissen än och hört att det kan ta 3 månader innan man ens får komma till specialisten. Just nu är min läkare på semester och kommer vara det i 5 veckor till. Mina sista tabletter sparar jag på nu och har fått vara borta från jobbet i flera dagar pga detta. Behöver verkligen tips och råd
Läkare är människor de med, du måste hitta ett sätt så att han ser dig och förstår din situation! Som det är nu har han inte greppat att du bara behöver lite kemisk hjälp då och då utan tänker att han har som uppgift att se till att du inte blir beroende av dessa piller!
Du måste också ha en strategi med jobbet då upprepad frånvaro lätt kan blåsa upp till något som är större än vad det egentligen är.
Citera
2025-07-21, 09:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Läkare är människor de med, du måste hitta ett sätt så att han ser dig och förstår din situation! Som det är nu har han inte greppat att du bara behöver lite kemisk hjälp då och då utan tänker att han har som uppgift att se till att du inte blir beroende av dessa piller!
Du måste också ha en strategi med jobbet då upprepad frånvaro lätt kan blåsa upp till något som är större än vad det egentligen är.


Så jag borde vänta tills han är tillbaka från semestern och chansa på att få till ett möte med honom som gör att han ändrar sig?

Han har haft denna inställning redan från första början och enligt vårat senaste samtal så fick jag knappt prata utan han bara avbröt mig och sa det han hade tänkt. Han sa uttryckligen att det förra paketet var det sista (14 tabletter för 8 veckor sedan)

Jag har eget företag så får mest jobba över de dagar jag faktiskt mår bra. Det skapar dock en stor stress för mig att veta att jag inte kommer ha någon hjälp.
Citera
2025-07-21, 10:23
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Läkare är människor de med, du måste hitta ett sätt så att han ser dig och förstår din situation! Som det är nu har han inte greppat att du bara behöver lite kemisk hjälp då och då utan tänker att han har som uppgift att se till att du inte blir beroende av dessa piller!
Du måste också ha en strategi med jobbet då upprepad frånvaro lätt kan blåsa upp till något som är större än vad det egentligen är.

De som drar in sketna 5 mg oxy för någon som har svår smärta är inte människor. I "bästa" fall är de hjärntvättade eller rädda för socialstyrelsen. I värsta fall är de sadister som älskar att patienterna lider.
Citera
2025-07-21, 10:23
  #5
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Läkare är människor de med, du måste hitta ett sätt så att han ser dig och förstår din situation! Som det är nu har han inte greppat att du bara behöver lite kemisk hjälp då och då utan tänker att han har som uppgift att se till att du inte blir beroende av dessa piller!
Du måste också ha en strategi med jobbet då upprepad frånvaro lätt kan blåsa upp till något som är större än vad det egentligen är.

Dom flesta läkare är satans översittare som inte borde jobba med andra människor..

TS: Försök att få prata med en annan mer mänsklig läkare som kan skriva ut din medicin.
Citera
2025-07-21, 10:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snednin
Jag fick en hjärnblödning för 8 år sedan och fick efter det kroniska smärtanfall som liknar migrän. Jag fick då Oxynorm 5mg i storpack så att jag aldrig behövde tänka på att vara utan. Tog under den perioden allt ifrån 0-4 st i veckan under kanske 4 års tid. När min läkare gick i pension så fick jag en ny läkare som ifrågasatte varför jag fick dessa och hon tyckte att jag skulle sluta med dem trots att hon även påpekade att min dos var låg.

Hon började då skriva ut 28 pack var 10 vecka vilket inte var några problem för mig då det alltid räckte och blev ofta över. Under tiden testade jag en hel uppsjö av migrän medicin som jag tog i första hand men ingenting hjälpte mig.


Efter detta fick jag en ny manlig läkare som ändrade dosen till 14 tabletter som jag måste förnya hela tiden och jag har alltid hållit mig till att förnya med minst 8 veckors mellanrum.

Jag har haft honom i flera år men nu innan semestern sa han helt plötsligt att han inte kommer skriva ut mer utan att jag får testa en migrän medicin som jag läst om och det är någon form av antidepressiva som jag blev helt matt och deprimerad av efter några dagar. Jag förstår verkligen inte vad problemet är när jag har ett fullt fungerande liv med heltidsjobb och familjeliv som inte blir drabbat tack vare den smärtlindring jag fått av 1-2 5mg tabletter i veckan utan att någonsin blivit tolerant eller behövt öka dosen.

Vad gör man i min situation? Min läkare pratade om migrän utredning men han har inte ens skickat den remissen än och hört att det kan ta 3 månader innan man ens får komma till specialisten. Just nu är min läkare på semester och kommer vara det i 5 veckor till. Mina sista tabletter sparar jag på nu och har fått vara borta från jobbet i flera dagar pga detta. Behöver verkligen tips och råd
Leta upp en bättre läkare. Det är vanligt numera att läkare tänker mer på samhällsfrågor och sina egna karriärer än patienternas bästa, tyvärr. De saknar integritet.
Citera
2025-07-21, 10:30
  #7
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2025-07-21, 10:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Dom flesta läkare är satans översittare som inte borde jobba med andra människor..

TS: Försök att få prata med en annan mer mänsklig läkare som kan skriva ut din medicin.


Okej men ska man försöka få en annan läkare på samma vårdcentral eller lista om sig på ny vårdcentral? Jag vill inte behöva göra om hela processen och testa alla olika preparat innan jag får hjälp. Eller kan det vara så enkelt att en annan läkare ser över min historik och tycker det är rimligt att skriva ut?
Citera
2025-07-21, 10:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Leta upp en bättre läkare. Det är vanligt numera att läkare tänker mer på samhällsfrågor och sina egna karriärer än patienternas bästa, tyvärr. De saknar integritet.


Okej, tycker du att jag ska leta upp en privat läkare då eller ska man lista om sig på en annan vårdcentral?
Citera
2025-07-21, 10:41
  #10
Medlem
Problemet uppstår när man tar över patienter/receptförnyelser. Det kommer in så oerhört många begäran om förnyelse på narkotikaklassade läkemedel och i många fall så kan man starkt ifrågasätta varför patienten i fråga har zopiklon eller oxynorm på recept sedan flera år. Det är svårt att utröna huruvida patienten faktiskt ska ha dessa läkemedel på distans. Samtidigt uppmanas man vara restriktiv med narkotikaklassade preparat. Det är knappast någon läkare som minskar eller sätter ut läkemedel för att vara "ond". Det handlar snarare om att man inte hinner sätta sig in i respektive patient.

Citat:
Ursprungligen postat av snednin
Okej, tycker du att jag ska leta upp en privat läkare då eller ska man lista om sig på en annan vårdcentral?

Du kan testa en annan vårdcentral men du kanske bör ha en remiss till en smärtmottagning/smärtcentrum om du har en kronisk smärtproblematik som har behövt behandlas med opioider i många år.
__________________
Senast redigerad av MpunktM 2025-07-21 kl. 10:45.
Citera
2025-07-21, 10:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Problemet uppstår när man tar över patienter/receptförnyelser. Det kommer in så oerhört många begäran om förnyelse på narkotikaklassade läkemedel och i många fall så kan man starkt ifrågasätta varför patienten i fråga har zopiklon eller oxynorm på recept sedan flera år. Det är svårt att utröna huruvida patienten faktiskt ska ha dessa läkemedel på distans. Samtidigt uppmanas man vara restriktiv med narkotikaklassade preparat. Det är knappast någon läkare som minskar eller sätter ut läkemedel för att vara "ond". Det handlar snarare om att man inte hinner sätta sig in i respektive patient.



Du kan testa en annan vårdcentral men du kanske bör ha en remiss till en smärtmottagning/smärtcentrum om du har en kronisk smärtproblematik som har behövt behandlas med opioider i många år.


Det kan jag förstå, denna läkare har jag dock haft i säkert 3 år nu med flertalet fysiska möten. Jag vill gärna ha remiss för att få komma till specialist, frågan är bara - är det verkligen meningen att jag ska gå i flera månader utan fungerande smärtlindring under den tiden för att min läkare plötsligt sagt stopp åt samma mängd som han skrivit ut flera år?

Det är där jag inte kan finna förståelse och vet inte vad jag ska ta mig till.
Citera
2025-07-21, 11:01
  #12
Medlem
Amitriptylins avatar
Gå till en annan läkare eller byt vårdcentral.
Be att få remis till smärtkliniken.
Du måste ju såklart förklara hela din situation gällande smärtor och eventuella risker med medicineringen och beroende.
Vanliga allmänläkare på vårdcentralen har ofta begränsade kunskaper gällande opiater.
De tar det säkra före det osäkra, gällande deras roll i det hela.
Dina smärtor är sekundära.

Läkare på smärtkliniken är oftast experter på just smärtlindring och behandling.
De kommer inte ha några problem med att skriva ut mediciner du behöver i rätt omfattning och mängd.
Ett beroende av opiater får man inte helt plötsligt efter 8 års minimal konsumtion.
Det enda du är beroende av är adekvat smärtlindring.

Jag har haft många diskussioner med nya läkare om min egen smärtlindring för att få dem att förstå.
Om du hade varit beroende så hade inte 14st 5mg räckt mer än en dag eller två, än mindre åtta veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in