2025-07-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
OK så dart är ett alternativ då.

TS är redan äldre än Larry och knappast lika talangfull, tåget har redan åkt i golfen.

Tror säkert bridge och boule är möjligt. Curling också kanske.

Problemet är väl också tiden att dedikera för att bli bra. Det går inte lika när man är gammal - om man måste ha ett jobb eller måste plugga osv.

Okej, förstår hur du tänker.
Däremot det du säger med tiden köper jag inte när det gäller mig.

Jobbar med sociala medier (gör prank videos på tiktok framförallt). Kan jobba när jag vill och lägga upp det när jag vill. Dessutom, satsar jag helhjärtat på detta hade jag förmodligen flyttat hem till päronen med någon tusenlapp i hyra och tränat 8 timmar per dag åtminstone.

Ditt argument funkar med andra vuxna men inte för mig.

Tvärtom jag hade haft mer tid än ett barn då dom går i skolan, vilket jag är klar med. Har ingen plan att plugga universitet heller.
Citera
2025-07-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
"Det får gärna vara något där jag har fördel av min fysiska styrka. (Även längd då jag är lång)"

Man måste vara riktigt jävla stark i snooker så det går inte.

Strongman eller MMA?

Haha, snooker var med en kul grej då det är så extremt nichat och vem har liksom ett snookerbord hemma liksom?

Men fattar. Du gav endå bra alternativ. Tyvärr är jag inte tillräckligt lång för strongman (195cm ish). Dom ska helst va över 2 meter men det är klart att det går att va kortare. Har tyvärr för dåliga gener för att bygga styrka. Bodybuilding (mens physique) hade passat mig perfekt men jag hade aldrig pallat med del livsstilen. Har redan varit ätstört i ett par år. Kampsport är bra alternativ, funderade på brottning också. Tyvärr vet jag att kampsport generellt betalar dåligt om man inte är världsbäst.
Citera
2025-07-21, 01:05
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Okej, förstår hur du tänker.
Däremot det du säger med tiden köper jag inte när det gäller mig.

Jobbar med sociala medier (gör prank videos på tiktok framförallt). Kan jobba när jag vill och lägga upp det när jag vill. Dessutom, satsar jag helhjärtat på detta hade jag förmodligen flyttat hem till päronen med någon tusenlapp i hyra och tränat 8 timmar per dag åtminstone.

Ditt argument funkar med andra vuxna men inte för mig.

Tvärtom jag hade haft mer tid än ett barn då dom går i skolan, vilket jag är klar med. Har ingen plan att plugga universitet heller.

Nej för när du är barn/tonåring så kan du lägga många timmar om dagen i 5-10 år. Det kan du inte på samma sätt. Eller ja - om du ska bo hos dina föräldrar och vara en loser tills du är 30, visst.
Citera
2025-07-21, 01:08
Medlem
Citat:
Nej för när du är barn/tonåring så kan du lägga många timmar om dagen i 5-10 år. Det kan du inte på samma sätt. Eller ja - om du ska bo hos dina föräldrar och vara en loser tills du är 30, visst.

Man behöver inte nödvändigtvis bo hos päronen. Kan komma undan med en billig lägga för 6000kr i månaden och finansiera det med ett par videos i månaden. Pengar är inget problem för mig.

Anta att jag jobbar 20% då. När jag snackar träna menar jag inte träna efter jobbet ett par timmar. Jag menar stå och nöta hela dagarna samt att dra ett gympass några gånger i veckan.
Citera
2025-07-21, 01:15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Man behöver inte nödvändigtvis bo hos päronen. Kan komma undan med en billig lägga för 6000kr i månaden och finansiera det med ett par videos i månaden. Pengar är inget problem för mig.

Anta att jag jobbar 20% då. När jag snackar träna menar jag inte träna efter jobbet ett par timmar. Jag menar stå och nöta hela dagarna samt att dra ett gympass några gånger i veckan.

Du är för gammal. Om inte något annat så kommer livet komma mellan.
Citera
2025-07-21, 01:18
Medlem
Citat:
Du är för gammal. Om inte något annat så kommer livet komma mellan.

Testa googla Larry Nelson

Började vid 21 års åldern, blev proffs när han var 27.
Världsproffs.

Finns golfare som är 50 år gamla på toppnivån. Argumentet om att barn har mer tid funkar inte heller i mitt fall.
Citera
2025-07-21, 01:21
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Testa googla Larry Nelson

Började vid 21 års åldern, blev proffs när han var 27.
Världsproffs.

Finns golfare som är 50 år gamla på toppnivån. Argumentet om att barn har mer tid funkar inte heller i mitt fall.

Ja men han började när han var yngre än du som vi kom fram till. Han är en på miljarden, finns ju inget yngre exempel - eller ja, 1 på 8 miljarden typ, du måste alltså vara ännu bättre/mer talangfull än så. Är du det?

Vilket stöd fick han från 21? Behövde han ordna sitt liv själv och ha sidosysslor?
Citera
2025-07-21, 01:31
Medlem
Merwinnas avatar
Pistolskytte kanske? Kräver inte så mycket styrka eller kondition, så man kan fortsätta med det långt upp i åren. Yusuf Dikeç (silver-turken som blev viral förra OS med sin avslappnade attityd och ingen extra utrustning) började vid 28, mest av en slump. Han började på en officershögskola då, och där måste alla ha en sport - han ville egentligen ha brottning men när han gick dit var det fullt, och då tog han skytte för att det fanns platser kvar. Dikeç är 52 år och var som sagt med i OS så sent som för ett år sedan.

När man har kommit till den nivån, finns det stora prispengar att vinna på tävlingarna, det går att åka runt i världen och tävla och leva på de pengarna (ja om man är duktig nog, då). Dikeç har inte gjort det, han har arbetat som militär och investerat alla prispengar i sin egen skytteförening eller gett bort till andra välgörande ändamål (säger han själv i alla fall), men det behöver ju inte du göra.
Citera
2025-07-21, 01:57
Medlem
runkstrumpas avatar
Fickpingis!
Citera
2025-07-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ja men han började när han var yngre än du som vi kom fram till. Han är en på miljarden, finns ju inget yngre exempel - eller ja, 1 på 8 miljarden typ, du måste alltså vara ännu bättre/mer talangfull än så. Är du det?

Vilket stöd fick han från 21? Behövde han ordna sitt liv själv och ha sidosysslor?

Dom flesta miljardrarna som finns på jordklotet har aldrig spelat eller ens hört talas om golf.
Finns dessutom fler exempel än den killen.
Dessutom kom han till elit nivån i världen medans jag hade kunnat sikta lite lägre, där dom endå tjänar bra med pengar. Och bland den nivån som inte är allra högst upp finns säkert hundratals som börjat sent.

Dessutom bara för att de flesta inte börjar sent betyder det inte att det är omöjligt att göra det från sen ålder. Tvärtom många följer det vanliga samhällssystemet där man ska först utbilda sig sen jobba osv och då passar det inte dom, i mitt fall ser det annorlunda ut då jag försörjer mig själv och jobbar när jag vill och ungefär runt 20%.

Jag har alltid i världen jämfört med många andra.
Citera
2025-07-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pistolskytte kanske? Kräver inte så mycket styrka eller kondition, så man kan fortsätta med det långt upp i åren. Yusuf Dikeç (silver-turken som blev viral förra OS med sin avslappnade attityd och ingen extra utrustning) började vid 28, mest av en slump. Han började på en officershögskola då, och där måste alla ha en sport - han ville egentligen ha brottning men när han gick dit var det fullt, och då tog han skytte för att det fanns platser kvar. Dikeç är 52 år och var som sagt med i OS så sent som för ett år sedan.

När man har kommit till den nivån, finns det stora prispengar att vinna på tävlingarna, det går att åka runt i världen och tävla och leva på de pengarna (ja om man är duktig nog, då). Dikeç har inte gjort det, han har arbetat som militär och investerat alla prispengar i sin egen skytteförening eller gett bort till andra välgörande ändamål (säger han själv i alla fall), men det behöver ju inte du göra.

Tror säkert om man börjar i någon sån där liten nichad sport att man kan bli bäst på några år om man lägger ner varje dag och tränar skiten av sig. Många av domdär i OS har säkert ett helt vanligt jobb hemma på sidan om. Jag har fördelen att oavsett vad jag väljer kan jag göra content av det på sociala medier och tjäna pengar på det. Och då samtidigt ha en stabil försörjning.
Citera
2025-07-21, 02:35
Medlem
Det du brinner för? Du blir inget golfproffs om du tycker att det är tvärttråkigt.

Men jag säger motorcross.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in