2025-07-20, 16:52
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Når vi vet hvor bestemt politiet i en periode var på at TH var innblandet, kan vi nok anta at de har avhørt MB grundig om telefonsamtalen den aktuelle morgenen.

Slik telefonaktiviteten er om morgenenen måtte TH, sønn, MB, eldste datter, og kanskje enda en person vært innblandet for å forfalske aktiviteten, uten å risikere å bli avslørt.

Eldste datter?
Citera
2025-07-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Eldste datter?

Hun kunne svart da AE forsøkte å ringe, eller hun kunne ringt tilbake.
Citera
2025-07-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det kan faktisk tenkes at Nettavisen sin formulering er ganske på kornet.

Men jeg tenker politiet i allefall har rett i en ting - at det er et drap forsøkt kamuflert som kidnapping.

Så får vi se om de kommer til bunns.

Jeg tror ikke det.

Jeg tror ikke politiet har begått feil i etterforskningen eller har utviklet tunnelsyn i denne saken.

Jeg tror politiet har gjort jobben sin fullt ut og endt opp med verdiløse beviser og indisier.

Grunnet sakens spesielle karakter, drap begått i BOs og GMs felles hjem, og der levningene av BO er forsvunnet.

Dette hinter til god planlegging, så-som-så gjennomføring, og ikke til at politiet har begått feil under etterforskningen.
Citera
2025-07-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tom Hagen ble hemmelig siktet tidlig på sommeren 2019, pågrepet 28. april 2020 og siktelsen ble offentliggjort.

Fra april 2020 og frem til siktelsen ble henlagt oktober 2024, ble det ved politiets oppdateringer av etterforskningen fremholdt at det ikke var aktuelt å henlegge siktelsen mot Hagen. Politiadvokaten bekreftet at det var tilfredsstillende fremdrift i etterforskningen. Jeg mener det også ble hevdet at mistankegrunnlaget mot Tom Hagen ble styrket underveis i etterforskningen.

Jeg ser at Nettavisen skrev:
Riksadvokatens henleggelse viser at politiet tok feil i 2020 og etterforsket saken i galt spor.
Det er her semantikken, eller språket som er brukt, kræsjer med realitetene. Det forutsettes at det finnes, eller fantes, et riktig, eller iallfall mer riktig spor, som etterforskningen burde ha fulgt i stedet.

Jeg mener at politiet har fulgt alle spor så langt det er mulig å komme. Jeg tror ikke det finnes andre spor i saken enn de sporene som leder til Tom Hagen.

Uansett hva slags ord man velger for å beskrive realitetene i saken, så er realitetene upåvirket av språkbruken og de underliggende fakta er akkurat de samme.

Det er jo nettopp dette, hva DU TROR, som kræsjer med realitetene. Etterforskningen som har pågått i tida etter siktelsen mot TH har endt i frifinnelse av mannen. Da sier det seg jo selv at etterforskninga politiet har bedrevet fram til siktelsen, som har blitt gjennomført ut fra tanken om at ektemannen var GM, var feil. Det forutsetter som du så riktig sier, at det finnes en annen løsning. Det vil si at sporene de har, som taler imot TH`s involvering, peker mot noen andre. Det er disse det nå jobbes mot å finne.
Citera
2025-07-20, 17:01
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Hun kunne svart da AE forsøkte å ringe, eller hun kunne ringt tilbake.

Var det ikke bare et ring (3 sekunder), og så ble det lagt på? Så da kunne hun ikke svart. Har ikke listen med detaljene foran meg. Og så ble det umiddelbart etterpå sendt en melding fra Anne der hun tilbød å sitte barnevakt likevel, men at datteren skreiv tilbake at hun ikke trengte. Og da skulle det ikke være noen grunn for datteren å ringe.
Citera
2025-07-20, 17:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Når vi vet hvor bestemt politiet i en periode var på at TH var innblandet, kan vi nok anta at de har avhørt MB grundig om telefonsamtalen den aktuelle morgenen.

Slik telefonaktiviteten er om morgenenen måtte TH, sønn, MB, eldste datter, og kanskje enda en person vært innblandet for å forfalske aktiviteten, uten å risikere å bli avslørt.

Ja, man bør anta at de har gjort det. Jeg antyder altså ikke at MB er innblandet. Men det ble skrevet at hun svarte vagt i de tidlige avhørene. Så skal hun ha vært sykmeldt, og så visstnok sluttet.
Citera
2025-07-20, 17:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror ikke det.

Jeg tror ikke politiet har begått feil i etterforskningen eller har utviklet tunnelsyn i denne saken.

Jeg tror politiet har gjort jobben sin fullt ut og endt opp med verdiløse beviser og indisier.

Grunnet sakens spesielle karakter, drap begått i BOs og GMs felles hjem, og der levningene av BO er forsvunnet.

Dette hinter til god planlegging, så-som-så gjennomføring, og ikke til at politiet har begått feil under etterforskningen.

Det fins vel egentlig bare én faktor som "beviser" god planlegging. Det er kryptorigget.
Jeg er spent på hva som skjer med siktelsen av PSS.

Men det er all støyen i ettertid, samt kaoset på åstedet, som får meg til å tenke annerledes.
Og, som du sier, "så som så" gjennomføring.

Vi får se. Prøv å tenk "ut av boksen". Snu opp-ned på bildet, se det fra flere vinkler. Snu alle steiner.
Citera
2025-07-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandernamn1
Sitter du så tett på etterforskningen at du kal være sikker på at ressursene er brukt på en tilfredsstillende måte og at spor er fulgt opp på en optimal måte?

For å være så sikker tenker jeg man må sitte på tusenvis av sakdokumenter. Sett fra utsiden er det vanskelig å mene for mye, utover at det har vært et desperat forsøk på å nagle TH til handlingen.

Når man ikke engang klarer å fengsle han, sier det litt om hvor ensidig etterforskningen har vært. Alle vet hvor lett politiet har for å få VT.

Saken er såpass spektakulær og oppsiktsvekkende, også internasjonalt, at jeg er brennsikker på at politiet har satt alle ressurser inn på å oppklare saken.

Og for å oppklare saken må politiet følge alle spor så langt det går an. Det har politiet gjort.

Saken ble etterforsket i minst åtte måneder før hemmelig siktelse mot Tom Hagen ble tatt ut. Det er klart at politiet har etterforsket alle alternativer.

At politiet endte opp med strafferettslige verdiløse beviser, skyldes ikke at politiet gjorde noe feil.

Det viser vel at Tom Hagen har planlagt å slippe unna straff for drapet av Anne-Elisabeth. Det har han lykkes med. Så langt.
Citera
2025-07-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Var det ikke bare et ring (3 sekunder), og så ble det lagt på? Så da kunne hun ikke svart. Har ikke listen med detaljene foran meg. Og så ble det umiddelbart etterpå sendt en melding fra Anne der hun tilbød å sitte barnevakt likevel, men at datteren skreiv tilbake at hun ikke trengte. Og da skulle det ikke være noen grunn for datteren å ringe.
Jeg tenker det ville være en stor risiko for at hun ringte tilbake selv etter å ha mottatt SMSen. Men da vurderer jeg ut i fra min egen praksis, når folk noen har forsøkt å ringe og ikke fått svar. Andre foretrekker kanskje å sende SMS.

Skal man lage et sikkert alibi, så er det spesielt å involvere så mange personer. Risikoen for at en avslører seg, eller bryter sammen i avhør stiger.
Citera
2025-07-20, 17:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg tenker det ville være en stor risiko for at hun ringte tilbake selv etter å ha mottatt SMSen. Men da vurderer jeg ut i fra min egen praksis, når folk noen har forsøkt å ringe og ikke fått svar. Andre foretrekker kanskje å sende SMS.

Skal man lage et sikkert alibi, så er det spesielt å involvere så mange personer. Risikoen for at en avslører seg, eller bryter sammen i avhør stiger.

SMS'en fra AEs telefon til datteren pekte seg ut. Men HHB1 prøvde å ringe tilbake senere på dagen.
Hun har visst forklart i avhør at en av barna hennes var syk, og at hun sov lenge den dagen.
Vi vet uansett at AE sluttet å svare på anrop og tekstmeldinger etter 09.16.

Jeg har en gryende mistanke om at hun slettes ikke var i live den morgenen.
Vi får se hva politiet makter å finne ut.
Citera
2025-07-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Det er jo nettopp dette, hva DU TROR, som kræsjer med realitetene. Etterforskningen som har pågått i tida etter siktelsen mot TH har endt i frifinnelse av mannen. Da sier det seg jo selv at etterforskninga politiet har bedrevet fram til siktelsen, som har blitt gjennomført ut fra tanken om at ektemannen var GM, var feil. Det forutsetter som du så riktig sier, at det finnes en annen løsning. Det vil si at sporene de har, som taler imot TH`s involvering, peker mot noen andre. Det er disse det nå jobbes mot å finne.

Etterforskningen av antatt forsvinning av Anne-Elisabeth fra hjemmet sitt i Sloraveien 4 den 31. oktober 2018, er i utgangspunktet hypotese-uavhengig. Uansett hvem som overfalt Anne-Elisabeth i hjemmet, så er åstedsteknikernes arbeide det samme, å sikre beviser etter en mulig GM.

Det vil være en umulig påstand om du hevder at politiets åstedsgranskere kun sikret beviser etter Tom Hagen. Det ligger i sakens natur, prøver blir sikret og først ved senere analyser blir det avslørt hvem som har avsatt prøvene.

Eller, påstår du at laboratoriet som analyserte prøvene, kastet alle prøver bortsett fra de fra Tom Hagen? Er det det du mener med påstanden din, om at all etterforskning ble gjennomført ut fra tanken om at TH var GM?

Etterforskningen av bevegelser av personer og kjøretøy i nærområdet rundt S4, i perioden minst én uke før onsdag 31. oktober og frem til Tom Hagen kom hjem ca 13:30 forsvinningsdagen, har vært et eget og et stort og ressurskrevende prosjekt for politiet. Mener du at politiet her kun har lett etter Tom Hagens bil eller biler?

Ogaå etter siktelsen mot Tom Hagen ble kjent 28. april 2020, må etterforskningen av kryptorigget være åpen. Politiet må etterforske så langt de greier det, og se om de ender opp med resultater som kan knyttes til Hagen eller ikke.

Det er ganske tydelig at det ikke finnes andre spor enn de som leder til Tom Hagen.

Hvis du mener noe annet, så må du komme med fakta, og være konkret.
Senast redigerad av kornblomst 2025-07-20 kl. 17:53. Anledning: skrivefeil
Citera
2025-07-20, 18:00
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Vet ikke. Datteren hadde spurt om AE kunne sitte barnevakt, hvorpå AE svarte nei, fordi de skulle til Kvitfjell.
Og så blir turen til Kvitfjell avlyst. TH på sin side sier i NRK-intervjuet at han prøvde å ringe henne for å snakke om om de skulle til Kvitfjell, så her er det jo noe som ikke stemmer. Hvis turen var avlyst allerede samme morgen, hvorfor drev han da å ringte til AE?
Ja, nei, vet ikke, mye rart. De skulle egentlig til Kvitfjell akkurat den dagen, men så ble det avlyst, og så blir Anne kidnappet istedet. En annen person hadde sagt at han var i møte med en person på Kvitfjell den 31 oktober, men møtet fant sted 1 november.
Meldingene fra AEs telefon til datteren, samt oppringningen til MB kan være TH selv.
Hvis AE (eller TH) ikke hadde ringt tilbake til MB, så kunne det blitt verre. Men det er nå det jeg tenker, og så har man jo forskjellige meninger selvfølgelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in