2025-07-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Fordi det er slik der er, politiet jobber slik i alle saker. Det er statistikk som avgjør. Undersøkelsene avgjør om det er grunnlag for mistanke og videre eventuell dom.

Skjønner at du omgår problemstillingen og skriver om noe helt annet enn det som påpekes.
Citera
2025-07-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tom Hagen ble forhåndsdømt i mediene. Han var siktet for drap eller medvirkning til drap i fire til fem år, og politiet, med påtalemyndighetens støtte, uttalte stadig vekk at mistankegrunnlaget mot Tom Hagen var styrket.

Det er Svein Holden som presset frem disse uttalelsene fra påtalemyndigheten. Fordi, det viste seg til slutt at alle beviser og indisier mot Tom Hagen ikke var strafferettslig gyldige.

Dette tror jeg de aller fleste oppfatter og forstår.

Dette er semantikk, språklige formuleringer som uttrykker de bakenforliggende realiteter. I dette tilfellet betyr det at bevisene mot Hagen ikke er rettskraftige.

De bakenforliggende realitetene er fortsatt de samme. Politiet har bøtter og spann med indisier mot Hagen, indisier som ikke er rettskraftige. Det er resultatet av flere år med etterforskning.

Slik står saken. Politiet har en mistenkt og masse indisier, men ingen fellende beviser og må henlegge siktelsen mot Hagen.

Men det betyr ikke at Hagen er uskyldig. Uansett hva påtalemyndigheten har sagt. At Hagen skal ansees som uskyldig, betyr ikke at han faktisk er uskyldig.

Fram til siktelsen av TH ble det sagt at mistankegrunnlaget mot TH var styrket. Etter dette vil ikke politiet svare på om mistanken mot Hagen er styrket eller svekket etter at de siktet han https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-siktet-i-to-ar-1.15945889 .
Bøttene og spannene med indisier du mener politiet har, tilsier ifølge riksadvokaten, med særlig styrke, at 74-åringen Tom Hagen ikke har begått noe straffbart.
Riksadvokatens henleggelse viser at politiet tok feil i 2020 og etterforsket saken i galt spor. https://www.nettavisen.no/nyheter/lorenskog-saken-dette-er-bevisene-politiet-mente-a-ha-i-drapssaken-mot-tom-hagen-etter-at-anne-elisa beth-hagen-forsvant/s/5-95-2076885
Citera
2025-07-20, 15:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det er lite sannsannsynlig at GM var i S4 i så lang tid. Personene som var der om morgenen, har nok drevet rekognisering, og utsatt aksjonen da de merket TH var hjemme.

Tiden AE ikke svarte på telefon kan hun ha gjort husarbeid. Hvis badekarhistorien stemmer har hun nok begynt å rengjøre badet i 2.etasje også. Det kan faktisk være AE som kastet vaskebøtta, før hun ble angrepet av GM. Glass og blod, kunne i alle fall fått meg til å kaste fille og vaskebøtta i søpla. Avfallet ble vel aldri gjennomgått.

Du unnlot å ta med mine to spørsmål da du siterte innlegget mitt.
Du må se hele innlegget i samme kontekst for å forstå hvor jeg vil.

#1 - har politiet avhørt MB på nytt?
#2 - har de saumfart video for tidsrommet sen natt - tidlig morgen?

Nei, jeg tror ikke det var AE som vasket, eller kastet vaskebøtten. Mitt tips er at bøtten var ute av huset allerede da TH dro på jobb.
Og at blodsøl - mye av det - var årsaken.

Det er altså mitt tips. Jeg har ikke fasit, dessverre.
Citera
2025-07-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Du unnlot å ta med mine to spørsmål da du siterte innlegget mitt.
Du må se hele innlegget i samme kontekst for å forstå hvor jeg vil.

#1 - har politiet avhørt MB på nytt?
#2 - har de saumfart video for tidsrommet sen natt - tidlig morgen?

Nei, jeg tror ikke det var AE som vasket, eller kastet vaskebøtten. Mitt tips er at bøtten var ute av huset allerede da TH dro på jobb.
Og at blodsøl - mye av det - var årsaken.

Det er altså mitt tips. Jeg har ikke fasit, dessverre.

Jeg aner ikke om politiet har avhørt MB på nytt. Jeg regner med de har saumfart alt av videomateriale både en og to ganger. Det ble vel opplyst om at de hadde funnet nye biler interessante etter en ny gjennomgang.

Tenker du på alibiet til TH, så er nok det lenge siden det var tema. Han er jo ikke lenger siktet eller mistenkt.
Citera
2025-07-20, 15:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg aner ikke om politiet har avhørt MB på nytt. Jeg regner med de har saumfart alt av videomateriale både en og to ganger. Det ble vel opplyst om at de hadde funnet nye biler interessante etter en ny gjennomgang.

Tenker du på alibiet til TH, så er nok det lenge siden det var tema. Han er jo ikke lenger siktet eller mistenkt.

Jeg tenker det kunne være smart av politiet å avhøre henne litt mer grundig.

Jeg tenker også at TH og TEH sine alibier gjelder for tidsrommet etter ca. kl. 09, men ikke for natten og tidlig morgen.

Hvis du skjønner hva jeg mener.
Citera
2025-07-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Fram til siktelsen av TH ble det sagt at mistankegrunnlaget mot TH var styrket. Etter dette vil ikke politiet svare på om mistanken mot Hagen er styrket eller svekket etter at de siktet han https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-siktet-i-to-ar-1.15945889 .
Bøttene og spannene med indisier du mener politiet har, tilsier ifølge riksadvokaten, med særlig styrke, at 74-åringen Tom Hagen ikke har begått noe straffbart.
Riksadvokatens henleggelse viser at politiet tok feil i 2020 og etterforsket saken i galt spor. https://www.nettavisen.no/nyheter/lorenskog-saken-dette-er-bevisene-politiet-mente-a-ha-i-drapssaken-mot-tom-hagen-etter-at-anne-elisa beth-hagen-forsvant/s/5-95-2076885

Tom Hagen ble hemmelig siktet tidlig på sommeren 2019, pågrepet 28. april 2020 og siktelsen ble offentliggjort.

Fra april 2020 og frem til siktelsen ble henlagt oktober 2024, ble det ved politiets oppdateringer av etterforskningen fremholdt at det ikke var aktuelt å henlegge siktelsen mot Hagen. Politiadvokaten bekreftet at det var tilfredsstillende fremdrift i etterforskningen. Jeg mener det også ble hevdet at mistankegrunnlaget mot Tom Hagen ble styrket underveis i etterforskningen.

Jeg ser at Nettavisen skrev:
Riksadvokatens henleggelse viser at politiet tok feil i 2020 og etterforsket saken i galt spor.
Det er her semantikken, eller språket som er brukt, kræsjer med realitetene. Det forutsettes at det finnes, eller fantes, et riktig, eller iallfall mer riktig spor, som etterforskningen burde ha fulgt i stedet.

Jeg mener at politiet har fulgt alle spor så langt det er mulig å komme. Jeg tror ikke det finnes andre spor i saken enn de sporene som leder til Tom Hagen.

Uansett hva slags ord man velger for å beskrive realitetene i saken, så er realitetene upåvirket av språkbruken og de underliggende fakta er akkurat de samme.
Citera
2025-07-20, 16:25
Medlem
Citat:
Resultatet av etterforskningen er at indisiene mot Tom Hagen ikke holder til fellende dom i retten.

Derfor ble siktelsen henlagt.

Ingenting av dette rokker ved realitetene i saken, indisiene mot Tom Hagen består. Realitetene i saken er uendret.

Ikke holder til fellende dom… holder ikke til skjellig grunn til mistanke (51% sannsynlig) engang.

Indisiene har vært syltynn suppe og etterforskningen svært tendensiøs.
Citera
2025-07-20, 16:31
Medlem
Citat:
Jeg mener at politiet har fulgt alle spor så langt det er mulig å komme. Jeg tror ikke det finnes andre spor i saken enn de sporene som leder til Tom Hagen.

Sitter du så tett på etterforskningen at du kal være sikker på at ressursene er brukt på en tilfredsstillende måte og at spor er fulgt opp på en optimal måte?

For å være så sikker tenker jeg man må sitte på tusenvis av sakdokumenter. Sett fra utsiden er det vanskelig å mene for mye, utover at det har vært et desperat forsøk på å nagle TH til handlingen.

Når man ikke engang klarer å fengsle han, sier det litt om hvor ensidig etterforskningen har vært. Alle vet hvor lett politiet har for å få VT.
Citera
2025-07-20, 16:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg ser at Nettavisen skrev:
Riksadvokatens henleggelse viser at politiet tok feil i 2020 og etterforsket saken i galt spor.

Det kan faktisk tenkes at Nettavisen sin formulering er ganske på kornet.

Men jeg tenker politiet i allefall har rett i en ting - at det er et drap forsøkt kamuflert som kidnapping.

Så får vi se om de kommer til bunns.
Citera
2025-07-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandernamn1
Ikke holder til fellende dom… holder ikke til skjellig grunn til mistanke (51% sannsynlig) engang.

Ved drap begått i BOs og GMs felles hjem, og der levningene av BO er forsvunnet, så vil biologisk spor fra GM ofte ikke ha strafferettslig bevisverdi.

Politiet må allikevel etterforske de faktiske sporene som finnes. Politiet har ikke noe valg. Det er påtalemyndighetens oppgave å vurdere den strafferettslige bevisverdien av de funn politiet har sikret.
Citera
2025-07-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandernamn1

Helt enig med deg.
Hva var Politiets mediastrategi i Lørenskog-saken?
Jeg har ikke peiling, men en del av Politiets strategi er å lekke til media.
Hva lekkes til media?
Bevisste løgner.
Halvsannheter.
Sannheter.

Hvordan skal vi forholde seg til dette?
Man bør ta det meste med noen klyper salt.

I praksis betyr det at indisier lekket til media kan være bevisste løgner, halvsannheter og sannheter.
Noe som leder til mitt siste spørsmål:
Hvordan i all verden kan folk i denne tråden være så skråsikre i sine meninger?
Stoler dere blindt på mediene?
Citera
2025-07-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tenker det kunne være smart av politiet å avhøre henne litt mer grundig.

Jeg tenker også at TH og TEH sine alibier gjelder for tidsrommet etter ca. kl. 09, men ikke for natten og tidlig morgen.

Hvis du skjønner hva jeg mener.

Når vi vet hvor bestemt politiet i en periode var på at TH var innblandet, kan vi nok anta at de har avhørt MB grundig om telefonsamtalen den aktuelle morgenen.

Slik telefonaktiviteten er om morgenenen måtte TH, sønn, MB, eldste datter, og kanskje enda en person vært innblandet for å forfalske aktiviteten, uten å risikere å bli avslørt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in