2025-07-20, 07:47
  #6181
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är väl snarare att om det kommer fram, i t.ex. ett läkarbesök att du dricker för mycket så blir din läkare skyldig att rapportera detta till trafikverket. Jag har dock svårt att se hur det skulle kunna komma fram i andra sammanhang. Möjligen att en polis ställer frågan när du blir taget för rattfylla.

Den som blir tagen för rattfylleri kommer att testas för PEth som en del i att bevisa varaktig nykterhet för att få tillbaka eller behålla körkortet. Då förläggs testningen av Transportstyrelsen (Trafikverket har inget med detta att göra).
2025-07-20, 08:19
  #6182
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Tyvärr fungerar det inte så. Den som dricker mycket och långvarigt har högre olycksrisk, dvs sämre förare, även när personen är helt nykter. Även om personen slutar dricka helt kan effekterna vara kvar i flera år i vissa fall. Det verkar snarare vara du som skriver reflexmässigt då du inte satt dig in i forskningsläget utan killgissar.

Svammel. Killgissningarna kommer ju bara från dig. I eftertankens kranka blekhet kommer det här peth-haveriet ses som just ett haveri, där ett ytterst litet antal känslostyrda personer på TS fick sabotera livet för människor som, helt objektivt sett, inte hade begått några fel.

& totalitära socialister håller reflexmässigt med pappa staten när förtrycket inte drabbade just de.
Se frågan liiite längre än vad näsan räcker.

Detta handlar ju om individens frihet, inte svammel om ev. spårämnen i blodet...
2025-07-20, 08:20
  #6183
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Svammel. Killgissningarna kommer ju bara från dig. I eftertankens kranka blekhet kommer det här peth-haveriet ses som just ett haveri, där ett ytterst litet antal känslostyrda personer på TS fick sabotera livet för människor som inte , helt objektivt sett, inte hade begått några fel.

& totalitära socialister håller reflexmässigt med pappa staten när förtrycket inte drabbade just de.
Se frågan liiite längre än vad näsan räcker.

Jag är inte socialist, röstar höger. Det finns inget förtryck här, nivån på drickandet väljer man själv och får då också stå för konsekvenserna av detta fullt ut.
2025-07-20, 08:26
  #6184
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag är inte socialist, röstar höger. Det finns inget förtryck här, nivån på drickandet väljer man själv och får då också stå för konsekvenserna av detta fullt ut.

Nivån på drickandet ska man absolut få välja själv, men gör man inga dumheter i fyllan så ska det inte bli några konsekvenser heller...

OffT, men svensk s.k. "höger" är fullfjädrade socialister. De tror att vägen mot lycka är när pappa staten lägger sig i allt...

Milei i Argentina är ett bra exempel på en ickesocialist.
2025-07-20, 08:37
  #6185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu verkar man inte behöva göra regelbundna koller, oftast handlar det om personer som redan har problem o söker själva upp vården för hjälp.

Göra peth test å det påvisar höga värden kan det redan betyda man har fått kognitiva besvär av konstant förhöjd alkoholkonsumtion, menas läkaren kan dra slutsatsen via hälsan redan efter några peth tester.

Man ska inte glömma att läkaren diagnos väger tyngst, peth test är bara ytligare sätt o stärka bevisningen att så är fallet.
Nu sänker du dig själv igen, när skall poletten trilla ner?
Skandalen handlar om att transportstyrelsen glömmt grunderna och ansett enstaka förhöjda PEth värden varit bevis.
Samt att man struntat i att genomföra en utredning för att få fram en diagnos.
Att du fortfarande inte fattat det är för mig konstigt att förstå.
Läs igenom vad vi skrivit till dig.
2025-07-20, 08:50
  #6186
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skandalen handlar om att transportstyrelsen glömmt grunderna och ansett enstaka förhöjda PEth värden varit bevis.

Vad menar du med glömt grunderna? Vilka grunder?

Transportstyrelsen har inte gjort fel men har ändrat riktlinjerna precis som man gått ut med innan att man tänkte göra.
2025-07-20, 09:06
  #6187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu sänker du dig själv igen, när skall poletten trilla ner?
Skandalen handlar om att transportstyrelsen glömmt grunderna och ansett enstaka förhöjda PEth värden varit bevis.
Samt att man struntat i att genomföra en utredning för att få fram en diagnos.
Att du fortfarande inte fattat det är för mig konstigt att förstå.
Läs igenom vad vi skrivit till dig.
Ni missuppfattar, det är inte TS fel att lagstiftningen är utformad som den är.
Ni ska tacka TS för att göra undantag från lagstiftningen annars hade fler fått återkallat körkort.

Det ser ni via domstolar och domare som dömer ut efter lagen, man tar inte ens upp vissa överklagningar för det är solklara fall.
2025-07-20, 09:12
  #6188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Vad menar du med glömt grunderna? Vilka grunder?

Transportstyrelsen har inte gjort fel men har ändrat riktlinjerna precis som man gått ut med innan att man tänkte göra.
Transportstyrelsen ändrade sina riktlinjer efter att de fick kritik, varför därför att de tidigare innehöll felaktigheter. Där PEth ansågs som bevis och därav genomfördes ofullständiga utredningar.
Det är där kritiken grundar sig på. Inte annat trams ni fans av PEth framför.
Inser du det nu själv.
Ett eller ett par PEth värden ger inte bevis för att en individ har ett problematiskt drickande som gör att man är en olämplig bilförare. Vilket du och hjorten påstår. Men har inte stöd i forskningen.
Däremot kan de ge en indikation, som kan vara en del I en utredning.
Vilket forskningen stöder och transportstyrelsens nya riktlinjer säger.
2025-07-20, 09:16
  #6189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ni missuppfattar, det är inte TS fel att lagstiftningen är utformad som den är.
Ni ska tacka TS för att göra undantag från lagstiftningen annars hade fler fått återkallat körkort.

Det ser ni via domstolar och domare som dömer ut efter lagen, man tar inte ens upp vissa överklagningar för det är solklara fall.
Nej TS har ingen del I lagstiftningen.
Men inte heller transportstyrelsen, däremot så finns heller inget stöd i lagstiftningen om att man skall omhänderta körkort för folk med enstaka förhöjda PEth värden, kan vara nån ny paragraf som jag missat.
Men du får gärna länka den del där det skrivs ut att ett PEth borde över 0.3 skall ge ett indraget körkort
2025-07-20, 09:29
  #6190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej TS har ingen del I lagstiftningen.
Men inte heller transportstyrelsen, däremot så finns heller inget stöd i lagstiftningen om att man skall omhänderta körkort för folk med enstaka förhöjda PEth värden, kan vara nån ny paragraf som jag missat.
Men du får gärna länka den del där det skrivs ut att ett PEth borde över 0.3 skall ge ett indraget körkort
Tror inte ens det behövs någon länk, 0,3 är ännu gränsvärdet. med läkarutlåtande kommer det ännu återkalla körkort, så PEth värdet är det inget fel på enligt lagen. samt det är även en godkänd markör för förhöjt o normalt värde.

T.S sänker däremot kraven till ett läkarutlåtande även ska vara standard som dessa 400st andra man återkallat körkortet för, och inte enbart två förhöjda värden som dessa 40st fick återkallat via.

Att en expert grupp går igenom dessa 40st med två förhöjda värden menas att det inte utförts något lag brott, annars skulle dessa återfått sina körkort.
2025-07-20, 09:43
  #6191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror inte ens det behövs någon länk, 0,3 är ännu gränsvärdet. med läkarutlåtande kommer det ännu återkalla körkort, så PEth värdet är det inget fel på enligt lagen. samt det är även en godkänd markör för förhöjt o normalt värde.

T.S sänker däremot kraven till ett läkarutlåtande även ska vara standard som dessa 400st andra man återkallat körkortet för, och inte enbart två förhöjda värden som dessa 40st fick återkallat via.

Att en expert grupp går igenom dessa 40st med två förhöjda värden menas att det inte utförts något lag brott, annars skulle dessa återfått sina körkort.
Du får gärna länka till vart i svensk lagstiftning du kan hitta att ett PEth värde på över 0.3 skall innebära att körkortet skall återkallas, lycka till.
Däremot kan det härledas via forskningsresultat att det kan användas i en läkarutredning.
Samt det är just den sista delen som kritiken skandalen handlar om.
Transportstyrelsen har med anledning av det skärpt sina riktlinjer för att möta de krav lagstiftningen och forskningen kräver.
2025-07-20, 09:50
  #6192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du får gärna länka till vart i svensk lagstiftning du kan hitta att ett PEth värde på över 0.3 skall innebära att körkortet skall återkallas, lycka till.
Däremot kan det härledas via forskningsresultat att det kan användas i en läkarutredning.
Samt det är just den sista delen som kritiken skandalen handlar om.
Transportstyrelsen har med anledning av det skärpt sina riktlinjer för att möta de krav lagstiftningen och forskningen kräver.
Vi kan göra det ännu enklare, försök hitta igen PEth någonstans i svensk lagstiftning?

Du kommer inte hitta någon peth där, men gå in på transportstyrelsens hemsida kommer du finna hänvisning till PEth.

Det är just här du finner lagstiftningen inte fungerar, varav T.S inte heller gjort något fel.
Lagen är inte skriven ut efter olika sätt att göra en bedömning, den är skriven utefter en bedömning..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in