2025-07-19, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Vad har vi för observationer och experiment som säger att vi lever på ett klot? Nada.

Jag föreslår att du tittar på riktiga observerbara platta jorden istället för att tillita dig på en teoretisk modell om en fantasiboll.

Ja jag förstår inte hur man är funtad när man dagligen observerar en platt Jord men ändå inbillar sig att Jorden är något man inte ser.

Är man inte rejält naiv då?
Citera
2025-07-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fan vad du dillar.

Vad finns det för observationer och experiment som ger stöd för att vi befinner oss på insidan av en centrifug och inte på en boll?

Jag har ju hänvisat till experiment, men du viftar ju bara bort allt som går emot din förutfattade inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Enkelt uttryckt för att det inte är en modell, det är bara en knasig isolerad tanke hos en tokig snubbe.

För att det ska vara en modell att ta på allvar måste den kunna förklara saker och ting. Och det kan inte din "modell" - du kan ju inte ens förklara hur man hittar till Sydney.

Eftersom gravitation verkar handla om att marken accelererar, måste man ta med det i en modell om den ska bli någorlunda rimlig. En modell som bortser från verkligheten däremot bli garanterat orimlig.
Citera
2025-07-19, 21:24
Medlem
Citat:
Vad har vi för observationer och experiment som säger att vi lever på ett klot? Nada.

Jag föreslår att du tittar på riktiga observerbara platta jorden istället för att tillita dig på en teoretisk modell om en fantasiboll.
Som tex. Jeran Campanella experimentet för att visa att jorden är platt?
Citera
2025-07-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag har ju hänvisat till experiment, men du viftar ju bara bort allt som går emot din förutfattade inställning.

Eftersom gravitation verkar handla om att marken accelererar, måste man ta med det i en modell om den ska bli någorlunda rimlig. En modell som bortser från verkligheten däremot bli garanterat orimlig.
Och det verkar rimligt tycker du?
Att ett dygn skulle vara 1,4tim eller att jorden skulle vara 290 gånger större för att ett dygn skulle vara 24tim om det inte fanns gravitation?
Eller att jorden rör sig 6 miljoner gånger snabbare än ljushastigheten?
Citera
2025-07-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Och det verkar rimligt tycker du?
Att ett dygn skulle vara 1,4tim eller att jorden skulle vara 290 gånger större för att ett dygn skulle vara 24tim om det inte fanns gravitation?
Eller att jorden rör sig 6 miljoner gånger snabbare än ljushastigheten?

Hur vet du något av detta är direkt orimligt? Bygger det på någon erfarenhet eller observation du gjort?
Citera
2025-07-19, 22:00
Medlem
Citat:

Oj... du har inte läst tråden märker jag.

Citat:

Varför tror du att du är den enda som har observerat jorden?
Citera
2025-07-19, 22:03
Medlem
Citat:
Eftersom gravitation verkar handla om att marken accelererar...

Det där blir ju inte mer sant bara för att du upprepar det flera gånger.
Citera
2025-07-19, 22:07
Medlem
Citat:
Hur vet du något av detta är direkt orimligt? Bygger det på någon erfarenhet eller observation du gjort?
Ganska säker på att ett dygn inte är 1,4 timmar långt, det har jag observerat. Har du någon annan uppfattning om det?
Och att jorden skulle behöva vara 290 gånger större - ja det är orimligt. Kan du ge en förklaring till att det skulle vara rimligt?
Beträffande hastigheten, 6 miljoner gånger snabbare än ljushastigheten... Behövs det verkligen en kommentar om att det är orimligt?
För att jorden inte ska ha passerat ljusets hastighet, skulle jordens ålder var ca 0,97år....
Citera
2025-07-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Ganska säker på att ett dygn inte är 1,4 timmar långt, det har jag observerat. Har du någon annan uppfattning om det?
Och att jorden skulle behöva vara 290 gånger större - ja det är orimligt. Kan du ge en förklaring till att det skulle vara rimligt?
Beträffande hastigheten, 6 miljoner gånger snabbare än ljushastigheten... Behövs det verkligen en kommentar om att det är orimligt?
För att jorden inte ska ha passerat ljusets hastighet, skulle jordens ålder var ca 0,97år....

hm ja ett "varv" är i så fall inte samma sak som ett soldygn. Givetvis.

Och klotet som svävar fram i rymden är rimligt, men hjulet som är 290 gånger större(än klotet som svävar fram) är det inte? Och det kan du säga på rak arm? Baserat på vad?

Har du förresten tagit till dig av den rätt överväldigande bevisningen att "gravitation" i själva verket är att marken accelererar? Förstår du inte, på tal om rimligt och orimligt, hur svårt eller typ omöjligt det blir att gifta ihop detta med uppfattningen om klotformad jord?
Citera
2025-07-19, 22:49
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:

Dag och natt?

Har ni plattfötter en modell eller karta som kan förklara varför det är dag och natt på olika ställen på jorden samtidigt?

Nej, det har ni inte.

Ni kan inte förklara ett enda naturfenomen, och ändå så framhäver ni er själva som världens kungar.

Fy tusan vad patetiska ni är!

Ni är som en fyraåring som på allvar tror att han kan klå upp Mike Tyson!

När ni har en fungerande karta över en platta jorden, eller kan förklara dag/natt så kan ni kommat tillbaka och kaxa er, tills dess är ni bara enerverande gaphalsar med storhetsvansinne!
Citera
2025-07-19, 22:51
Medlem
Citat:
hm ja ett "varv" är i så fall inte samma sak som ett soldygn. Givetvis.

Och klotet som svävar fram i rymden är rimligt, men hjulet som är 290 gånger större(än klotet som svävar fram) är det inte? Och det kan du säga på rak arm? Baserat på vad?

Har du förresten tagit till dig av den rätt överväldigande bevisningen att "gravitation" i själva verket är att marken accelererar? Förstår du inte, på tal om rimligt och orimligt, hur svårt eller typ omöjligt det blir att gifta ihop detta med uppfattningen om klotformad jord?
Har inte sett ett enda överväldigande bevis på att marken accelerera, kan du lista upp de tre mest relevanta?

Börjar också förstå varför FE:are lever i ett mörker, eftersom den platta jorden rör sig snabbare än ljuset....
Citera
2025-07-19, 22:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja jag förstår inte hur man är funtad när man dagligen observerar en platt Jord men ändå inbillar sig att Jorden är något man inte ser.

Är man inte rejält naiv då?
Är man inte ännu mer naiv om man tror att man kan se skillnad på en platt jord och en rund med omkretsen 4000 mil från några meters höjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in