2025-07-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Har du några exempel?

F ö sög musiken från 80talet svettig gubbröv, ett svart hål av överproducerad dynga

Både 70talet och 90talet hade bättre musik än den banala synth-skiten som kännetecknar 80talet.

F ö var allt man hörde tidigare kurerad musik som bestod av ca 1% av allt som producerats där skivbolags-bossar bestämde vad som skulle promotas genom spelningar på radio. Idag lyssnar ingen på radio längre, och människor lyssnar tack vare streaming på så mycket mer och varierad musik
Visst producerades det en jävla massa synthskit men 80-talet var även hårdrockens storhetstid, så synen på de olika decennierna beror nog ganska mycket på vart man riktar sin kikare.
Citera
2025-07-19, 15:18
Medlem
Bassplays avatar
Jag kan hålla med om att det gjordes mer bra musik förut.

Jag antar att du som vanligt är en de som hittar "dagens musik" på radio?

Vad är det då du lyssnar på? Poplåtarna?
Citera
2025-07-19, 15:19
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Visst producerades det en jävla massa synthskit men 80-talet var även hårdrockens storhetstid, så synen på de olika decennierna beror nog ganska mycket på vart man riktar sin kikare.

Mycket skit inom den genren också

"Hårdrock" f ö, denna banala term som inom Sverige täcker allt från progressive rock till industrial metal.

Vad spelar Rush? Hårdrock.
Vad spelar Rammstein? Hårdrock.

Citera
2025-07-19, 15:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tycker absolut inte att det finns bättre musik nu, men egentligen är tråden sjukt objektiv för alla - går egentligen inte alls att subjektivt få fram vad som är bra, eller dålig, musik... Men, okey - ja, mainstream må väl ändå vara sämre idag, eller? Mellansnittet är totalt värdelöst och samma skit, vad man än hör. Men, vad är "mellansnittet", ja ni ser - är omöjligt att värdera ting...

Haha, tack för anekdoten - alla har vi både suveräna minnen av vissa låtar... Kan köra en egen variant. I min ungdoms dagar var vi på en klassisk Tysklandsresa. Vi blev utslängda från vårt hotell pga. att en elev "dränkte" övervåningen så att det rann ner och flödade över rummen under. Inte populärt. Vi blev tvungna att sova på tågstationen och en del av oss hittade så stora bagageutrymmen som man betalade några Mark för att sova i. Läraren fick sparken när vi kom hem, hehe...

Mitt bidrag i det hela var på båten och jag drack en flaska Southern Comfort och vaknade upp vid/på bordet i mina egna spyor. Det lilla som fanns kvar hivade jag över bord - den låt som spelades när jag vaknade upp var Opus, "Live is Life" och än idag blir jag fasiken illamående när jag hör denna låt - oavsett tillstånd, omgivning och berusningsgrad...

I mitt tycke är band som Tool, Karnivool, Katatonia, Coheed and Cambria, Subsignal, Riverside, Moving Atlas och ett tjog till bättre än vad Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, Pink Floyd och de andra 70-tals giganterna någonsin var.
Det enda band från den tiden som är svårslaget är Jethro Tull.
Det har också dykt upp nya stilar, Afrobeat tex som jag gillar väldigt mycket. Elektronisk musik som Synthetic Epiphany, Data Rebel, Evocative och Random Rab fanns inte på kartan när jag växte upp.

Så jag vidhåller att det finns mer och bättre musik än när jag var ung.
Citera
2025-07-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, det finns väldigt mycket bra musik nu, mer och bättre än någonsin skulle jag säga. Men jag tror att ts menar mainstream-musiken och den är precis som han söger för jävla dålig, av anledningar som framkommit i tråden.
Jag jobbar på ett ställe där det spelas "hit-musik" hela dagen och jag får fan krupp av skiten. De senaste "hitsen" kan jag höra flera gånger varje dag. Ofta har jag tänkt att säga upp mig för jag står fan inte ut. Nu när jag kom tillbaka efter semestern hade vi bytt musikleverantör och nu är det opersonlig loungemusik, jazzmuzak typ, och jag tackar min skapare för att jag slipper torteras dagligen.

Det låter som mer som arbetsplatsens fel?

Skivbolagen promotar all denna skräpmusik, självklart så är top 100 fyllt med strunt. Handlar om pengar, att skapa artister som är vackra att kolla på är helt enkelt en enklare formel för att generera cash än att försöka hitta nästa Micheal Jackson.

Men varför vara bitter över något man inte kan göra något åt. Ni kan helt enkelt varken rubba den smutsiga industrin, eller folks basala musikintresse. Det är chanslöst.

Det ni däremot kan göra är att hitta bättre spellistor att spela på jobbet. Om folk gillar det så är det bara att fortsätta. Försök hitta något som är mer lättsmält, majoriteten av folks öron är inte lika tränade på att lyssna på låtar med konstanta ändringar av taktarten.

Jag har varit i exakt samma sits som er, jag lider med dig som tvingas lyssna på radiokanalerna som kör skiten på repeat. Men jag lovar och svär att bitterheten är totalt jäkla värdelös. Det drabbar bara en själv och i slutändan är man mer ett gubbsurt rövhål som tjatar om att ”det var bättre förr” än någon som faktiskt bryr sig om musiken.
Citera
2025-07-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Förr skapades musiken av musiker, idag skapas den av datorer. Den mänskliga känslan är borta.

Fast det är egentligen till stor del skitsnack. Redan på 60-talet jobbade man ju med teknik, lager och produktionstrick som distanserade sig från den rena "live"-känslan. Se Phil Spectors Wall of Sound ex.

En dator har ju fler möjligheter att vara äkta och unik än en gitarr som har begränsat med strängar.
Citera
2025-07-19, 15:24
Medlem
Citat:
Mycket skit inom den genren också

"Hårdrock" f ö, denna banala term som inom Sverige täcker allt från progressive rock till industrial metal.

Vad spelar Rush? Hårdrock.
Vad spelar Rammstein? Hårdrock.

Javisst? Enbart autister behöver extrem genreindelning för att veta vad denne kan (eller inte kan) lyssna på. Autisten älskar kanske metalcore men hatar deathcore, för den oinvigde är det dock samma skit alltihop vilket lämnar autisten kvar i källaren, inte ens diggad av sina bekanta.

Som någon var inne på tidigare handlar det om ”vibe”. Även dåtiden hade sitt vibe, en hårdrockare var en hårdrockare oavsett favoritband. Som hårdrockare ville man umgås och dra en folköl med andra hårdrockare, inte hänga med trådsmala synthnördar som mest kännetecknades att de fick stryk på skolgården.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-07-19 kl. 15:28.
Citera
2025-07-19, 15:26
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
I mitt tycke är band som Tool, Karnivool, Katatonia, Coheed and Cambria, Subsignal, Riverside, Moving Atlas och ett tjog till bättre än vad Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep, Pink Floyd och de andra 70-tals giganterna någonsin var.
Det har också dykt upp nya stilar, Afrobeat tex som jag gillar väldigt mycket. Elektronisk musik som Synthetic Epiphany, Data Rebel, Evocative och Random Rab fanns inte på kartan när jag växte upp.

Åhå, en fellow "Child of the Fence", bra där
Citera
2025-07-19, 15:29
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Javisst? Enbart autister behöver extrem genreindelning för att veta vad denne kan (eller inte kan) lyssna på. Älskar metalcore men hatar deathcore, för den oinvigde är det dock samma skit alltihop.

Som någon var inne på tidigare handlar det om ”vibe”. Även dåtiden hade sitt vibe, en hårdrockare var en hårdrockare oavsett favoritband. Som hårdrockare ville man umgås och dra en folköl med andra hårdrockare, inte hänga med trådsmala synthnördar som mest kännetecknades att de fick stryk på skolgården.

August Burns Red, det är grejer det. Metalcore när det är som bäst.

80talet sög, antingen var man en hårdrockare som lyssnade på Maiden och Europe, eller så var man en synthare som lyssnade på Depeche Mode. Så fattigt och begränsat.
Citera
2025-07-19, 15:44
Medlem
Citat:
August Burns Red, det är grejer det. Metalcore när det är som bäst.

80talet sög, antingen var man en hårdrockare som lyssnade på Maiden och Europe, eller så var man en synthare som lyssnade på Depeche Mode. Så fattigt och begränsat.
Idag kan det kännas begränsat, men när t.ex. SvT visade Venom och ”Witching hour” slog det undan fötterna på allt man kände till. Vad fan, kan man låta så där? De kan ju inte ens spela men ändå ville man höra låten en gång till.

Personligen är jag nostalgisk över forna tider eftersom det inte existerade särskilt mycket valfrihet, med det sagt var ”allt fortfarande möjligt”. Det fantastiska med innovatörerna var naturligtvis inte vad de presterade där och då, utan snarare dörrarna de sparkade upp. Man var äckligt taggad på vad som komma skulle (och därmed vilket sammanhang man skulle komma att tillhöra). Att lyssna på musiken var inte allt, även möjligheten att se den live med tusentals likasinnade kittlade.

Den känslan är dock stendöd nu med alla hundratals miljoner alternativ som årligen skits ut ur maskineriet och att alla lyssnare har sina personliga sugrör ur vilka de konsumerar just sina favoriter.

Visst kan artist X ha 20 miljoner lyssnare men alla dessa lyssnare sitter i jordens fyra hörn med sina streamingsugrör och aldrig ska de träffas.

Musik har aldrig bara varit smarta ackordföljder, utan lika mycket vad dessa ackordföljder gör med oss människor. Algoritmer kanske kan lista ut vilken del av vår aphjärna som tilltalas av vilka noter, men de kan aldrig ersätta riktiga musiker eftersom dessa fungerar som ”stjärnorna” vi behöver att kunna se upp till. Om Axl Rose kunde, då kan någon annan också kämpa sig till den positionen. Ai-musik kan komma att bli oerhört kompetent, men den kommer också att vara fett ospännande.
Citera
2025-07-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett par generationer tillbaka gnällde man över att ”den nya musiken” bara var skrän och vrål, ofta med onaturliga elgitarrer och på engelska. Satanister var dom också, de där banden från USA. Nej, tacka vet jag Snoddas och Harry Brandelius. Dragspel och basfiol blabla.

Varje generations gamla gubbar misslyckas med att ta till sig nyare musik och nu är det din tur.

Helvete vilket boomerforum Flashback har blivit. En gång i tiden var Flashback underground och edgy. Nu är det vit radhusboende medelklass runt femtio som klagar på att de inte förstår modern musik.

En viktig orsak till att musiken var av bättre kvalitet några årtionden bakåt är att musik på den tiden var en livsstil. Det var blodigt allvar för många. Man levde med sin musik. Ungdomar hade inte så mycket att hitta på och därför samlades många i källarlokaler och "lirade". Man skrev egna låtar och texter och kunde hålla på både dagar och nätter. Man lyssnade också mycket på musik. Alla hade sina favoritband och klädseln var ofta förknippad med musiken.

Idag är utbudet betydligt större för ungdomar. De håller på med massor med saker samtidigt. Därför blir intresset av musik inte alls detsamma heller. Som någon redan skrivit har många musiken som en slags "vibe" eller något i bakgrunden medan man gör annat. Självklart påverkas därför också kvaliteten. Musik är ett hantverk precis som allt annat. Kräver mycket tid och arbete för att det skall bli riktigt bra.

Så nej, det handlar nog inte om att misslyckas att ta till sig nya musikstilar. Utan snarare är det nog så att många helt korrekt inser att musiken var kvalitetsmässigt bättre förr.
Citera
2025-07-19, 15:49
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Precis - vi är oeniga och det är såklart kosher, men jag anser du har fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in