2025-07-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, det finns mycket musik idag som är bra. Idag handlar det mycket om så kallat ”sound” och ”vibe”, att man ska ha något öronvänligt i bakgrunden som ljudkuliss till det man gör. Tränar, spelar, lagar mat etc. Det är inte lika viktigt det där med texter och ingen sitter och pluggar in låtar från textbladet på insidan av skivomslaget som ni gjorde. Musiken fyller inte det syftet idag, som socialt smörjmedel för kollektivet att samtala kring. Musik är en mer personlig sak idag, ett brus som finns där men som inte är livsstilsskapande. Därav att det inte finns några synthare, punkare eller hårdrockare idag.
Det där köper jag till viss del. Dock ställer jag mig lite frågande till behovet av att det ska produceras massa ny musik om det ändå bara är bakgrundsbrus. Så som du beskriver syftet så motsvaras det ju ungefär av att ha en tv som visar en bild av en öppen eld. Det är ju inte direkt så man har ett behov av att byta ut den videon tio gånger om dagen. Det går att jämföra med skivor som enbart består av naturljud, såsom vind, böljande hav, regn etc. Visst finns ett behov av sådant också, men det behöver ju inte direkt produceras 1000 spår om dagen.
Citera
2025-07-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux

TS bör testa de färskare artister som P4 Country mycket energiskt vill få ut till folket:
Maria Jane Smith: Jag är sheriff i*min egen sekt 26 april 2025
https://share.google/8gyzfLiOtFBhA1zAI
Ja, P4 Country gör ett bra jobb med att förmedla nyskriven musik. Både inhemsk och amerikansk. Tyvärr finns det även inom nyskriven country gott om exempel på det som TS rackar ner på. Morgan Wallen, t.ex. Han gör nyskriven country som även spelats på P4 Country. Men hans musik är massproducerad de luxe. Hans senaste album har en väldigt passande titel: ”Im the problem”. Titelspåret på det albumet är ett bra exempel på massproduktionen, för den som orkar lyssna. Han är helt klart en del av problemet. Hela 37 låtar på senaste albumet. Räkna med ett nytt Wallen-album om minst lika många låtar redan nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Saker som Khruangbin (mjuk americana-ish), Konvent (doom metalish) och Billy Strings (bluegrass) hittade jag på det sättet.

EDIT: tittar om på Billy Strings videon jag länkade och fy fan om slutet inte är mer eller mindre som om nån spelar bluegrass som ett live-metalband. Litet för bra.
Billy Strings är äkta vara. Sjukt bra. Om man inte gillar hans bluegrass så gör han många samarbeten med andra artister också. T.ex med Zach Top (som otroligt nog kan både spela gitarr och sjunga utan autotune) på hans ”Bad luck”.

Utöver P4 Country kan jag också rekommendera bloggen savingcountrymusic.com.
Senast redigerad av psonpson 2025-07-19 kl. 14:13.
Citera
2025-07-19, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Instämmer. Det har blivit ett pensionärsforum. Men märker mer och mer hur semidemensen breder ut sig i trådarna.

Ja det finns en Southpark episod om just detta.

Här lyssnar Randy på Tween pop : https://www.youtube.com/watch?v=sfOzTl1pVyg

Och här ska den yngre generationen lyssna på The Police : https://www.youtube.com/watch?v=IJhziqGChCg
Senast redigerad av kefir650 2025-07-19 kl. 14:13.
Citera
2025-07-19, 14:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Finns mycket bra musik idag men den säljer inte. Majoriteten av lyssnarna är tondöva och vill ha den kommersiella själlösa skiten.
Citera
2025-07-19, 14:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...
Det beror på att mainstreammusiken alltid varit skit.
Det är lätt att i efterhand romantisera över hur bra det var på 80-talet när man plockar ur russin och sätter ihop det i en spellista. Men i verkligheten var det bedrövligt med drypande överproducerat skit överallt. Ta fram en top 40 lista och kolla vad det egentligen var som spelades.

På 00 och 10 talen var det r'n'b helvetet som plågade oss. Tack och lov har det minskat på 20-talet.
Det är en annan typ av melodier nuförtiden - precis som att det var en annan typ av melodier på 80-90 talen jämfört med 50 talsrocken.
Citera
2025-07-19, 14:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, det finns väldigt mycket bra musik nu, mer och bättre än någonsin skulle jag säga. Men jag tror att ts menar mainstream-musiken och den är precis som han söger för jävla dålig, av anledningar som framkommit i tråden.
Jag jobbar på ett ställe där det spelas "hit-musik" hela dagen och jag får fan krupp av skiten. De senaste "hitsen" kan jag höra flera gånger varje dag. Ofta har jag tänkt att säga upp mig för jag står fan inte ut. Nu när jag kom tillbaka efter semestern hade vi bytt musikleverantör och nu är det opersonlig loungemusik, jazzmuzak typ, och jag tackar min skapare för att jag slipper torteras dagligen.

Tycker absolut inte att det finns bättre musik nu, men egentligen är tråden sjukt objektiv för alla - går egentligen inte alls att subjektivt få fram vad som är bra, eller dålig, musik... Men, okey - ja, mainstream må väl ändå vara sämre idag, eller? Mellansnittet är totalt värdelöst och samma skit, vad man än hör. Men, vad är "mellansnittet", ja ni ser - är omöjligt att värdera ting...

Haha, tack för anekdoten - alla har vi både suveräna minnen av vissa låtar... Kan köra en egen variant. I min ungdoms dagar var vi på en klassisk Tysklandsresa. Vi blev utslängda från vårt hotell pga. att en elev "dränkte" övervåningen så att det rann ner och flödade över rummen under. Inte populärt. Vi blev tvungna att sova på tågstationen och en del av oss hittade så stora bagageutrymmen som man betalade några Mark för att sova i. Läraren fick sparken när vi kom hem, hehe...

Mitt bidrag i det hela var på båten och jag drack en flaska Southern Comfort och vaknade upp vid/på bordet i mina egna spyor. Det lilla som fanns kvar hivade jag över bord - den låt som spelades när jag vaknade upp var Opus, "Live is Life" och än idag blir jag fasiken illamående när jag hör denna låt - oavsett tillstånd, omgivning och berusningsgrad...
Citera
2025-07-19, 14:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det är lätt att i efterhand romantisera över hur bra det var på 80-talet när man plockar ur russin och sätter ihop det i en spellista. Men i verkligheten var det bedrövligt med drypande överproducerat skit överallt. Ta fram en top 40 lista och kolla vad det egentligen var som spelades.

På 00 och 10 talen var det r'n'b helvetet som plågade oss. Tack och lov har det minskat på 20-talet.
Det är en annan typ av melodier nuförtiden - precis som att det var en annan typ av melodier på 80-90 talen jämfört med 50 talsrocken.

Håller absolut inte med... Ta fram en lista på låtar över de 50 bästa låtarna från 50-60-tal fram till dags dato och jag kan lova dig att inte mången låtar som producerats de senaste 5 åren hamnar på denna lista... Detta om 100 000 personer i alla åldrar och korrekt demografi får rösta... Vilka låtar skulle detta vara?
Citera
2025-07-19, 14:54
Medlem
Citat:

Under 80-talets andra hälft stod Stock Aitken Waterman för majoriteten av alla hits som till sist lät ganska lika. I mer modern tid, Max Martin, Timbaland mfl. Ett tips till alla artister som vill göra musik med ett eget sound vore kanske att undvika storproducenterna inom mainstream.
Citera
2025-07-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Snälla, jag är inte bitter, mer indignerad över all skitmusik som produceras idag. Är du inte medveten om detta är detta inte mitt problem, men när du drar upp Billie Ellish som exempel så blir jag än mer övertygad om att jag har rätt...

Får jag fråga dig varför det spelar någon roll?

Så du är ”indignerad över all skitmusik”. Själva definitionen av bitter?

Du måste förstå att jag är på din sida. Jag var exakt som du är nu förut. Jag lovar på heder och samvete att jag inte försöker trycka ned dig genom att bara slänga ut att du är bitter från ingenstans. Jag försöker upplysa dig om att kampen mot ”den satans moderna popmusiken” är ett dörr race som enbart begränsar ens egen kärlek till musik, irriterar andra som tvingas stå ut med ens gnäll istället för att inspirera dem, och fyller en med… bitterhet.

Som jag sa, Billie är knappast min typ av musik och det är enbart en låt som dessutom är väldigt simpel. Men jag kan uppskatta små delar av låten, soundet och att den trots allt har en del riktiga instrument.

Jag håller med dig om att dagens sexualiserade musik är rätt trist. Men att bara avvisa exakt allt som dåligt gör ingen nytta. Jag försöker inte ta ifrån dig rätten att tycka att nåt är totalt skit, men det skadar inte att i alla fall lyssna på nya saker med ett öppet sinne.
Citera
2025-07-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Kul tråd
Tänkte liknande tankar häromveckan när det uppmärksammades att det gått exakt 40 år sedan dom klassiska Live Aid konserterna 1985. På Wembley uppträdde;
Status Quo, U2, Dire Straits, Queen, The Who, Ultravox, Elvis Costello, Bryan Ferry, Sting, Nik Kershaw, Sade, Alphaville,
David Bowie, Paul Yong, Howard Jones, Alison Moyet, Phil Collins, Adam Ant, Elton John, Paul McCartney bl a.

På JFK stadium Philadelphia;
Bryan Adams, Black Sabbath, Judas Priest, The Pretenders, Madonna, Tom Petty& the Heartbreakers, Neil Young,
Eric Clapton, Led Zeppelin, Rolling Stones, Bob Dylan, Beach Boys, The Hooters, REO Speedwagon, Simple Minds,
The Cars, Carlos Santana, Duran Duran, Hall&Oates bl a.
Tur det finns bevarat för eftervärlden. Godis.
Dagens musik är helt ointressant och ingen artist/grupp kommer lyssnas på om 40 år. Det är skillnaden!

En liknande lista 2025 är omöjlig. Som att jämföra Champions League med Division 2 fotboll.
Äh, missade du Black Sabbaths avslutningsfest? Fullt av ikoner. Det tar dock tid och hårt arbete att bli en ikon vilket Ai aldrig kommer att bli så framtiden ser onekligen mörk ut. .
Citera
2025-07-19, 15:08
Medlem
OnkelUnkass avatar
Har du några exempel?

F ö sög musiken från 80talet svettig gubbröv, ett svart hål av överproducerad dynga

Både 70talet och 90talet hade bättre musik än den banala synth-skiten som kännetecknar 80talet.

F ö var allt man hörde tidigare kurerad musik som bestod av ca 1% av allt som producerats där skivbolags-bossar bestämde vad som skulle promotas genom spelningar på radio. Idag lyssnar ingen på radio längre, och människor lyssnar tack vare streaming på så mycket mer och varierad musik
Citera
2025-07-19, 15:11
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Förr skapades musiken av musiker, idag skapas den av datorer. Den mänskliga känslan är borta.
EXAKT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in