2025-07-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du är inte bara en idiot du verkar ha en funktionsnedsättning också.

Detta är det första som dyker upp när man googlar på densitet och flytkraft:

"Densitet och flytkraft är nära relaterade begrepp inom fysiken. Ett föremåls densitet bestämmer om det flyter eller sjunker i en vätska. Om ett föremål har lägre densitet än vätskan, kommer det att flyta; om det har högre densitet, kommer det att sjunka."

Men jag är glad att du skriver i tråden och ger sfärmodellen ett riktigt fult ansikte.

Så just det här har du lyckats förstå, (du har helt rätt i att det är densitet och inte massa som anger flytkraft) men
kan sen inte koppla ihop varför saker flyter uppåt och inte tex snett ner åt höger...

Fascinerande!
Citera
2025-07-19, 10:59
Medlem
Citat:
Språkpoliser främjar kvalitet.

Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?

Kan du inte upplysa militären att de använder helt fel metoder eftersom de de använder hans mekanik vid beräkningar av artilleriberäkningar — särskilt i grundläggande ballistik.
De kanske skulle få bättre precision om du talade om för dem hur det skulle göra istället.
Citera
2025-07-19, 11:39
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?

Fast vad du lite enfaldigt tror är ju ganska ointressant för oss övriga om du inte kan utveckla dina tankar.

Har du några konkreta invändningar mot gravitationslagen? Kan du visa varför den är felaktig, har du hittat några avvikelser?

Och hur förklarar du att vi så framgångsrikt använder oss av gravitationslagen? Om den var felaktigt borde det ju ha märks vid det här laget. Lagen används lyckosamt för att beräkna ballistiska banor, för att göra hållfasthetsberäkningar och tusen andra saker.
Citera
2025-07-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast vad du lite enfaldigt tror är ju ganska ointressant för oss övriga om du inte kan utveckla dina tankar.

Har du några konkreta invändningar mot gravitationslagen? Kan du visa varför den är felaktig, har du hittat några avvikelser?

Och hur förklarar du att vi så framgångsrikt använder oss av gravitationslagen? Om den var felaktigt borde det ju ha märks vid det här laget. Lagen används lyckosamt för att beräkna ballistiska banor, för att göra hållfasthetsberäkningar och tusen andra saker.

Det han menar kanske är att han inte tror på orsaken till den så kallade gravitationslagen? Det vill säga, att massa attraherar massa på grund av krökt tidsrymd? Den högst teoretiska förklaringen måste du väl ha förståelse för att någon ifrågasätter, eller?
Citera
2025-07-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det han menar kanske är att han inte tror på orsaken till den så kallade gravitationslagen? Det vill säga, att massa attraherar massa på grund av krökt tidsrymd? Den högst teoretiska förklaringen måste du väl ha förståelse för att någon ifrågasätter, eller?
Nu sa väl Newton inget om krökt tidsrymd...?
Citera
2025-07-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jorden skuttar alltså iväg för att fånga in bollen. När bollen är infångad, bromsar jorden in då och väntar på att den ska skutta iväg och fånga en ny boll?

Dessa skutt som jorden tar borde man väl känna att de sker. Människan befinner sig på jorden och likt ett instrument som befinner sig på marken märka accelerationen vid skutten.

Nej givetvis menar jag inte att marken "skuttar" men däremot att allt verkar tyda på att den accelererar. Konstant alltså, inte i "skutt"
Citera
2025-07-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ja och? Det kallas för tyngdacceleration och att du är tyngdlös i fritt fall kan väl knappast vara en överraskning.

Jag har svårt att koppla det du skriver till FE, snarast tvärtom. Har du någon som helst poäng?

Poängen är, att givet sånt som faktiskt observeras, framstår det extremt osannolikt att jorden skulle vara ett klot.
Citera
2025-07-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej givetvis menar jag inte att marken "skuttar" men däremot att allt verkar tyda på att den accelererar. Konstant alltså, inte i "skutt"
Hur snabbt accelererar jord då?
Citera
2025-07-19, 13:58
Medlem
Citat:
Med andra ord så är flytkraft en konsekvens av gravitationen. Ingen gravitation, ingen flytkraft.

En intressant fråga, blir ju då om någon metod finns för att manipulera flytkraften, och därmed också "gravitationen"?

Och ja, det finns faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=bkzpxqe2U7M
Citera
2025-07-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Hur snabbt accelererar jord då?

Det brukar ju anges till ungefär 9,8 m/s2
Citera
2025-07-19, 14:03
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det brukar ju anges till ungefär 9,8 m/s2
Vilken hastighet är jorden uppe i nu?
Citera
2025-07-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vilken hastighet är jorden uppe i nu?

Det beror på. Accelerationen, så vitt jag kan förstå, måste inte nödvändigtvis komma sig av att jorden åker konstant i samma riktning. För det kan även komma sig av centrifugering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in