2025-07-18, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jo, du har varit väldigt tydlig med att du förkastar all känd vetenskap som finns. Det är inte i din favör oavsett ämne du ämnar att diskutera. Du verkar bara som en obildad alternativt indoktrinerad individ. Beklagar, men så är det. Läs på, kanske du förstår en dag.

Ironiskt att du ber mig att läsa på när du nyligen felaktigt påstod att flytkraft och densitet inte är relaterat.

Och nej jag förkastar inte all vetenskap, utan enbart de hypoteser som behöver kompletterande lösningar och som inte är kompatibla med empiriskt observera praktiska experiment gemene man kan utföra.

Man är inte särskilt intelligent om man viker sig för naiva förklaringsmodeller baserat på desperation om att få allt förklarat för sig.

Vi vet extremt lite om universum och vår existens och svaren på frågorna kan aldrig härledas utifrån symtomen om vi inte kommit underfund med det fundamentala.

Och vad gäller Jordens geometri så är en sfärformad, roterande och komprimerad boll en omöjlighet sett utifrån förloppet från den tänkta begynnelsen.
Senast redigerad av billigost 2025-07-18 kl. 23:55.
Citera
2025-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Språkpoliser främjar kvalitet.

Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?
Du frågade efter vad jag har frågat dej 9 gånger och jag gav dej frågan igår kväll. Men du klarar alltså inte av att svara på den....
Citera
2025-07-18, 23:59
Medlem
Citat:
Språkpoliser främjar kvalitet.

Här har du ditt svar från igår:
Du får väl lära dig att formulera frågan på ett vettigt sätt så det överhuvudtaget går att besvara den.
Tja vad är det som är så svårt att förstå?
Då tar vi den igen... Varför är det dag på ena sidan jordklotet och natt på den andra sidan? Det är ju totalt omöjligt om jorden skulle vara platt....
Citera
2025-07-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Inte för att vara elak men du verkar vara riktigt jävla borta. Varför i hela världen tror du att du kan diskutera fysik utan ens ha koll på definitionen på olika begrepp?

Massa har enheten kilogram.

Jaha? Den där typen av argument kanske funkar på någon femåring men knappast här.

Nej. Snarast tvärtom

Det hänger väl lite på vilken bas du använder. Binärt så är ju 1+1 = 10

Dunning-Kruger är faktiskt ganska roande. Skrämmande men kul i alla sin missär.

Du behöver fortfarande mer volym ull för att komma upp i 1 kg än vad du behöver bly pga densiteten.
Tex, din ärthjärna har ju mindre densitet än en fetthjärna, förstår du?

Jag menade plustabellen, du vet den man lär sig när man går i 1an vid 7 års ålder, 1+1, du säger att 1+1=10
Heter du Dunning Kruger kanske?
Citera
2025-07-19, 00:56
Medlem
Citat:
Du får väl anstränga dig lite och motivera varför det skulle vara en omöjlighet till att börja med, om du vill ha ett seriöst svar tillbaka.
Jag visste väl att du inte kunde svara på den frågan.....
Hur kan den vara natt på ena sidan jordklotet medan det är dag på den andra om jorden skulle vara platt???
Citera
2025-07-19, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Din oneliner är inte till din fördel. Prova igen.

Det var en fråga, som dessutom var till min fördel eftersom den belyste en av dina många felaktiga påståenden.

Att du frekvent har fel visar ju på vetenskapens ologiska resonemang som gör att man ifrågasätter den, bla det påtvingade påståendet att Jorden skulle vara en sfärformad roterande boll, vilket skulle vara en omöjlighet utifrån BB förlopp.
Citera
2025-07-19, 01:42
Medlem
Citat:
Det var en fråga, som dessutom var till min fördel eftersom den belyste en av dina många felaktiga påståenden.

Att du frekvent har fel visar ju på vetenskapens ologiska resonemang som gör att man ifrågasätter den, bla det påtvingade påståendet att Jorden skulle vara en sfärformad roterande boll, vilket skulle vara en omöjlighet utifrån BB förlopp.
Du ljuger igen. Jag har rätt i sak, du stollar dig. Varför ljuger du hela tiden? Har du roligt att arbeta med semantik? Ty du gör dig till åtlöje hela tiden. Kanske jar du det som ett experiment, för så dum är ingen.
Citera
2025-07-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Du behöver fortfarande mer volym ull för att komma upp i 1 kg än vad du behöver bly pga densiteten.
Tex, din ärthjärna har ju mindre densitet än en fetthjärna, förstår du?

Jag menade plustabellen, du vet den man lär sig när man går i 1an vid 7 års ålder, 1+1, du säger att 1+1=10
Heter du Dunning Kruger kanske?

Ja men 1kg bly har samma tyngd som 1kg bomull trots att de har olika densitet.

Vi vet ju dessutom att densitet är en skalär, den saknar rikting och har således ingen som helst uppfattning om vad som är upp och vad som är ned.

Vi vet alltså att densitet inte är orsaken till tyngd.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-19 kl. 09:36.
Citera
2025-07-19, 08:56
Medlem
Citat:
Detta är det första som dyker upp när man googlar på densitet och flytkraft:

"Densitet och flytkraft är nära relaterade begrepp inom fysiken. Ett föremåls densitet bestämmer om det flyter eller sjunker i en vätska. Om ett föremål har lägre densitet än vätskan, kommer det att flyta; om det har högre densitet, kommer det att sjunka."

Du glömde ta med med:

Citat:
en kropp som sänks ned i en vätska påverkas av en lyftkraft som är lika stor som den undanträngda vätskans tyngd.

Och så kan vi ta med definitionen på tyngd:
Citat:
Tyngd, eller tyngdkraft, är en kraft som verkar på kroppar i ett gravitationsfält

Med andra ord så är flytkraft en konsekvens av gravitationen. Ingen gravitation, ingen flytkraft.

Citat:
Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?

Vi använder gravitationslagen när vi räknar ut en båts flytkraft.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-19 kl. 09:01.
Citera
2025-07-19, 08:56
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Aha, så när någon kastar upp en boll i luften accelererar jorden iväg och fångar in bollen igen.
Ungefär som när man leker med en hund och kastar en boll jagar hunden efter bollen och fångar den.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja ungefär så. Eftersom det är omöjligt att påvisa att fritt fallande saker accelererar mot jorden.

Detta är mycket enkelt. Om du sitter i en bil som accelererar, känner du av det. Om bilen färdas i konstant hastighet, däremot, känner du inget.

Instrument för att mäta acceleration, märker inte av någon sådan i fritt fall. Men däremot när instrumentet befinner sig marken. Då märks accelerationen av.
Jorden skuttar alltså iväg för att fånga in bollen. När bollen är infångad, bromsar jorden in då och väntar på att den ska skutta iväg och fånga en ny boll?

Dessa skutt som jorden tar borde man väl känna att de sker. Människan befinner sig på jorden och likt ett instrument som befinner sig på marken märka accelerationen vid skutten.
Citera
2025-07-19, 09:28
Medlem
Citat:
Du får väl anstränga dig lite och motivera varför det skulle vara en omöjlighet till att börja med, om du vill ha ett seriöst svar tillbaka.

För att man alltid skulle se solen dygnet om oavsett var man befinner sig, då man skulle ha en fri siktlinje till solen.

Fattar vilken 5 åring som helst.

Har du sett en taklampa i ett rum någon gång?

Du är korkad på en helt egen nivå som bör studeras och få ett eget definierat medicinskt syndrom.
Senast redigerad av Baheera 2025-07-19 kl. 09:33.
Citera
2025-07-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Instrument för att mäta acceleration, märker inte av någon sådan i fritt fall. Men däremot när instrumentet befinner sig marken. Då märks accelerationen av.

Ja och? Det kallas för tyngdacceleration och att du är tyngdlös i fritt fall kan väl knappast vara en överraskning.

Jag har svårt att koppla det du skriver till FE, snarast tvärtom. Har du någon som helst poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in