2025-07-19, 10:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du har också rätt. Det är faktiskt sju jävla år av helvete.
Att det sitter så långt inne att faktiskt försöka förbättra processerna. Att man blir felbehandlad för ett benbrott kan man ju faktiskt köpa.
Olycksfall i arbetet sker.
Men här pratar vi om människors liv som för all framtid och oåterkalligen blir påverkade på det mest brutala sätt man kan föreställa sig.
Och processerna är bevisligen rättsvidriga. Och vissa människor tycker det är fine.

De som försvarar detta system kan omöjligen själv vara föräldrar. Däremot en klåfingrig önskan om att förstöra livet för andra. För att de kan.
Jag vill dessutom vara övertydlig: Om det inte vore för UG hade pappan sannolikt inte fått sitt barn tillbaka och inga repressalier utfärdas. Det är endast för allmänheten gick upp i lågor över detta något skedde.
Citera
2025-07-19, 10:42
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur kan du veta vad som är sant respektive falskt som utomstående och hur kan du veta att soc trott rätt när det gäller Fia och hennes vänner? Vad har du för tekniska bevis för det? Eller kör du också med den berömda spåkulan, även kallad "magkänslan"?

Ingen av fäderna som de anklagade för övergrepp vart dömda för det, så är din egna logik du precis hävdat, men den gäller inte längre? Var konsekvent

Citat:

Ja det gör det och det är ingen dubbelstandard. Socialsekreterarna begår mänger av lagbrott dagarna i ända. Det är bara att öppna en valfri utredning och genomlysa den ord för ord så hittar man snabbt olika typer av lagbrott.

Pedofiler är oskyldiga tills att det finns en dom, socialsekreterare däremot går bra att påstå att de begår brott utan att det finns en dom, detta har vi diskuterat förut, allas likhet inför lagen gäller pedofiler men inte socialsekreterare. Det får du väl tycka om du vill, men varför så mån att stå upp för pedofilers demokratiska rättigheter?

Citat:
Systemfelet är i princip alla klassas som förvaltningsrättsliga brott, trots att sådana brott får allvarliga konsekvenser för barnen och deras familjer. Det är inte en dubbelstandard. Det är precis tvärtom. Om IVO hittar allvarliga fel i 2 av 3 utredningar är det ett tecken på att lagar och regler inte följs. Och det är förstås ett MYCKET ALLVARLIGT SYSTEMFEL att socialsekreterare kan sitta och fabulera precis som de vill i BBIC-dokument utan att kunna dömas för exempelvis tjänstefel. Det går inte att anmäla ljugande socialsekreterare i princip, även om de ljugit medvetet i en barnutredning. Det är just detta du inte vill ta in eller kännas vid.

Jag vill ha källor på dina påståenden, men är väl för mycket begärt.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ard-fortsatta/

https://www.nj.se/kortnyheter/fel-ba...j%C3%A4nstefel

https://www.gp.se/krim/orosanmalning...9-2572504dac4f

Citat:
Problemet är att fallet Adam är toppen av ett isberg. Fallet Adam kunde ske eftersom systemet ser ut som det gör och soc får härja ostört bakom sekretess, utan att någon annan myndighet kan ingripa. Det är konstigt att du reagerar i just detta fall, men samtidigt blundar för andra liknande, samt att du ignorerar det alldeles uppenbara systemfelet i grunden. Det är fint att du vill att de ansvariga socialsekreterarna ska dömas, men då borde du rimligtvis också se varför det här en hände och ha en genuin vilja att ändra på systemet, så att något sådan aldrig någonsin inträffar igen. Men ger man en myndighet extrem makt, ingen insyn och inte det minsta ansvar... ja då hamnar vi tyvärr här.

Vilka fall har jag blundat för menar du?

Citat:
Hur kan du stå på barnens sida när du gång på gång försvarar ett system som leder till att barn plågas under flera års tid? jag får inte ihop din logik. Det enda jag kan se i dina resonemang är att du verkar riktat in dig på föräldrar som brustit på olika sätt och vill ge dig på dem och se dem lida. Men du vill inte se deras kritik, du vill inte höra deras ord. Inte ens när de säger något vettigt. Du vill heller inte förstå bakgrunden till varför de framstår som förvirrade. Det avslöjar din människosyn och några barn bryr du dig inte det minsta om. Det viktigast är att deras föräldrar ska sättas dit och psykas ut totalt av en svensk myndighet med extrem makt över deras liv utan det minsta ansvar om de skulle ha fel.

För trovärdighetens skull: Vill du inte gripa in när din vän skriver så här om mig? Eller har han rätt?

Ja visst är det hemskt att jag vill diskutera trådens ämne?

Det är väl du som inte vill se dessa föräldrars ”kritik” då du gång på gång säger att du inte ens känner till vad dom sagt.

Jag har lyssnat på dessa föräldrar, och de ljuger och hittar på konstant, Gu11imax t ex efter reportaget kring fallet Adam kontaktade Adams mamma och vart vän med henne, sen satt i timmar och försvarade Adams mamma, är det viktig ”kritik” jag ska ta åt mig tycker du? Har du sett ”att rädda ett barn” som handlar om hennes fall? Kanske ska göra det innan du tar henne i försvar.

Det stämmer absolut att du inte förstått siffran 400%, du hävdade konstant att LVU innebär en ökad dödlighet à la 400%, utan att läst studien, så till den grad att jag antog att det var vad som stod i studien, visade sig vara hittepå från dig och var absolut inte så att det var en generell risk så som du hävdat.
Citera
2025-07-19, 10:46
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

Bland annat vilken socialtjänst som hade hand om ärendet.
Vilket stöd/vård barnet får efter placering.
Vilka barnet placeras med.

Hon kom också fram till att en bra socialtjänst hade nästintill 0 dödsfalll
Men är det inte kärnan i kritiken? Att eftersom att systemet är riggat så att den enskilde i princip är maktlös så blir det helt avgörande vilken handläggare och vilka domare som fattar besluten.
Det kan ju ändå inte vara rimligt.
Jag inbillar mig att en kraftig majoritet av alla handläggare i huvudsak fattar väl avvägda och rimliga beslut, men eftersom processerna ser ut som de gör kan vi inte veta det.
Och det är inte sunt
Citera
2025-07-19, 10:47
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag vill dessutom vara övertydlig: Om det inte vore för UG hade pappan sannolikt inte fått sitt barn tillbaka och inga repressalier utfärdas. Det är endast för allmänheten gick upp i lågor över detta något skedde.
Korrekt. Sjukt är vad det är. Det är inte som att någon slarvat med deklarationen.
Citera
2025-07-19, 10:49
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Börjar du med ordmärkeri nu igen? Om inte moderatorerna rensat tråden så ligger din kompis inlägg kvar där han tydligt och klart blandat ihop absolut och relativ risk och ignorerade vad studien kom fram till, samt inte förstod några siffror överhuvudtaget.

Att 1 av 15 barn dog under sin placering (oftast i självmord) som studien kom fram till ville han inte kännas vid. Du som påstår att du bryr dig så mycket om barn borde gripit in och sagt till din vän på skarpen. Men icke.

Vad studien visade återigen var att kritiken mot socialtjänsten är högst relevant och att det egentligen borde vara en allmän debatt om detta, eftersom barnen far så illa och DÖR av socialtjänstens tvångsvård och LVU-placeringar. Placeringen i sig orsakade en nästan fyra gånger så hög överdödlighet . Men det ville inte din vän kännas vid och du grep inte in och rättade honom heller när han skrev så här:

Din vän verkar inte ha läst studien överhuvudtaget. Studien handlade nämligen inte om att barn var felplacerade i sig utan om de fick en mild respektive sträng domare och vad skillnaden var med avseende på överdödlighet. Och mycket riktigt var överdödligheten nästan fyra gånger så hög för de barnen som socialtjänsten fick tvångsomhänderta för förvaltningsrätten.

6,8% är för övrigt en extrem siffra som din vän borde reagerat på, men inte ens det förmådda han att reflektera över vad det faktiskt innebär.

Du lyckas ju inte ens tolka inlägget korrekt, än mindre studien. Du och Fia har använt denna statistik för att påstå att LVU (generellt) leder till en ökad risk för dödlighet med 400%. Vilket är lögn och desinformation.
Citera
2025-07-19, 10:57
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Men är det inte kärnan i kritiken? Att eftersom att systemet är riggat så att den enskilde i princip är maktlös så blir det helt avgörande vilken handläggare och vilka domare som fattar besluten.
Det kan ju ändå inte vara rimligt.
Jag inbillar mig att en kraftig majoritet av alla handläggare i huvudsak fattar väl avvägda och rimliga beslut, men eftersom processerna ser ut som de gör kan vi inte veta det.
Och det är inte sunt

Jo visst är det så.

Orsakerna bakom det dåliga engagemanget eller dysfunktionen bör definitivt undersökas.

Gissar på att mindre orter har det svårare med socialtjänst och vårdkontakter som förvärrar en ungdoms tillstånd.
För att inte nämna den ekonomiska biten där pengar inte räcker i all oändlighet.
Vill dock betona att detta är mina antaganden.
Citera
2025-07-19, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Du lyckas ju inte ens tolka inlägget korrekt, än mindre studien. Du och Fia har använt denna statistik för att påstå att LVU (generellt) leder till en ökad risk för dödlighet med 400%. Vilket är lögn och desinformation.

Halmgubbe igen. Det följer alltid samma mönster från er.

Det som faktiskt framförts och som framgår tydligt i studien är att risken att dö var upp till nästan 400 % högre för barn som blev placerade, jämfört med barn i liknande situationer som inte placerades. Det är en relativ riskökning, baserad på ett naturligt experiment med en metod som kallas för domar-ID, som just syftar till att kontrollera för bakgrundsfaktorer och få fram så bra och relevant resultat som möjligt.

Det betyder inte att alla barn som LVU:as dör, eller att varje enskild placering är dödlig generellt sett. Det betyder att tvångsplacering i sig som metod, i de undersökta grupperna ökar dödsrisken med nästan 400%, vilket i sig är en fruktansvärd insikt som borde få alla som påstår sig bry sig om barn att reagera. Men du försöker istället skjuta budbäraren och märka ord, eller hitta på åsikter som jag inte ens har. Vad Fia sagt i frågan får stå för henne. Det har jag ingen aning om.
Citera
2025-07-19, 10:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo visst är det så.

Orsakerna bakom det dåliga engagemanget eller dysfunktionen bör definitivt undersökas.

Gissar på att mindre orter har det svårare med socialtjänst och vårdkontakter som förvärrar en ungdoms tillstånd.
För att inte nämna den ekonomiska biten där pengar inte räcker i all oändlighet.
Du är extremt ointresserad av att hålla den diskussionen.
Det ser man i tråden.

Vi har tagit upp det här massvis med dig och aldrig fått någon driftig respons.

Du är skenhelig.
Citera
2025-07-19, 11:09
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jaha men berätta nu för oss i tråden en gång för alla hur jag använt procentsatsen fel. Redogör nu för det en gång för alla.

Exakt citat på detta från mig tack.

Citat:

400% högre överdödlighet för placerade barn idag enligt färsk forskning på området. I rest my case

Citat:

När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt.

Varsågod.
Citera
2025-07-19, 11:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ingen av fäderna som de anklagade för övergrepp vart dömda för det, så är din egna logik du precis hävdat, men den gäller inte längre? Var konsekvent
Vilka fäder avses här?

Citat:
Pedofiler är oskyldiga tills att det finns en dom, socialsekreterare däremot går bra att påstå att de begår brott utan att det finns en dom, detta har vi diskuterat förut, allas likhet inför lagen gäller pedofiler men inte socialsekreterare. Det får du väl tycka om du vill, men varför så mån att stå upp för pedofilers demokratiska rättigheter?
Herrejösses din nivå på halmgubbar når nya höjder i varje inlägg.

Vad är det ens för argument? Det kallas likhet inför lagen och du lyckas hela tiden bekräfta min poäng: nämligen att socialsekreterare i praktiken står över lagen, eftersom deras övertramp varken utreds som brott eller får rättsliga följder. Och detta även när de handlar om förfalskning, lögner eller sekretessbrott. Det är inte ett uttryck för dubbelstandard från min sida. Det är just dubbelstandarden jag kritiserar.

Citat:
Jag vill ha källor på dina påståenden, men är väl för mycket begärt.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ard-fortsatta/

https://www.nj.se/kortnyheter/fel-ba...j%C3%A4nstefel

https://www.gp.se/krim/orosanmalning...9-2572504dac4f

Att socialsekreterare KAN dömas för tjänstefel är inte samma ska som att de faktiskt döms för tjänsfel.

En kontrollfråga: Om en socialsekreterare öppet ljuger i ett BBIC-dokument och blir påkommen, vad är då oddsen att hon döms för tjänstefel mellan tummen och pekfingret sådär?

Citat:
Vilka fall har jag blundat för menar du?
Du blundar för socialsekreterare kan sitta och fabulera fritt i BBIC-dokument utan att kunna fällas för tjänstefel. Det är därför de utvecklat en mycket skadlig kultur och kafkavärld som många föräldrar tyvärr hamnat i, utan extern kontroll utifrån. Inte ens polisen vet vad som pågår bakom sekretessen.

Citat:
Ja visst är det hemskt att jag vill diskutera trådens ämne?
Vilket du inte ens gör i många fall. Du är är för att fortsätta med du gjorde i förra tråden. Att skvallra och håna Fia och hennes vänner. Det är inte topic. Topic är påstådda konspirationsteorier om socialtjänsten.

Citat:
Det är väl du som inte vill se dessa föräldrars ”kritik” då du gång på gång säger att du inte ens känner till vad dom sagt.
Det är inte så intressant om det blir lite små faktafel här och där. Det värsta är när en myndighet ljuger om föräldrar i BBIC-dokument som leder till

Citat:
Jag har lyssnat på dessa föräldrar, och de ljuger och hittar på konstant, Gu11imax t ex efter reportaget kring fallet Adam kontaktade Adams mamma och vart vän med henne, sen satt i timmar och försvarade Adams mamma, är det viktig ”kritik” jag ska ta åt mig tycker du? Har du sett ”att rädda ett barn” som handlar om hennes fall? Kanske ska göra det innan du tar henne i försvar.
Jaha men det är inte i närheten så allvarligt som när en myndighet gjorde det. Det var vi väl överens om tidigare? och det är precis så verkligheten

Citat:
Det stämmer absolut att du inte förstått siffran 400%, du hävdade konstant att LVU innebär en ökad dödlighet à la 400%, utan att läst studien, så till den grad att jag antog att det var vad som stod i studien, visade sig vara hittepå från dig och var absolut inte så att det var en generell risk så som du hävdat.
Nej det är per definition en halmgubbe. Se tidigare inlägg.
Citera
2025-07-19, 11:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varsågod.

Men det här hade jag ju backat ifrån, medan du inte ens läst studien, men tvärsäkert hävdade att det jämfördes mellan vanliga barn som inte har med soc att göra och placerade barn, vilket både var en lögn och felaktigt och ja... DESINFORMATION
Senast redigerad av kurt-sune 2025-07-19 kl. 11:20.
Citera
2025-07-19, 11:17
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jo visst är det så.

Nåmen dåså. Överens om nåt iaf.

Mindre orter, ja mindre pengar och det påverkar såklart. Samtidigt kan ju en mindre ort hysa ett socialt nätverk där "alla känner alla" och det blir svårare att flyga under radarn som man kan göra i en större stad.
Så det är väl både och.
Men jag tycker att det oavsett är rimligt att rättskyddet förstärks för de familjer som hamnar under utredning av socialtjänsten.

När jag nu diskuterat det med er en period så har jag reflekterat över en sak. Staten har sen Gunnar och Alva Myrdals tid haft ganska klåfingriga ambitioner om hur folk bör leva. Och det fanns rimliga anledningar. Drägligt boende, flourtanter, vaccinationer, kostråd, vikt av god hygien etc.
Man kan ju idag fundera på hur Gunnar tänkte när han åkte till USA för att hjälpa jänkarna med "negerproblemet".
Men ambitionerna, är jag rätt övertygad om, var goda. Även om deras egen unge haft synpunkter på sin uppväxt.

Men det var andra tider och det kanske var nödvändigt med hårdare styrning för att dra upp människor ur fattigdom och misär. Och de som var olämpliga föräldrar steriliserade man ju bara helt sonika.
Dagens socialtjänst behöver reformeras för att den enskilda familjen skall få tillgång till en saklig och rättsaker prövning.
Vilket du också verkar tycka.
Tack för övrigt för att du idogt delat med dig av dina tankar.
Vi är inte ovänner här. Vi har olika infallsvinklar, olika erfarenheter och därigenom olika syn på på tingens ordning.
Och att debattera dessa med varandra är helt avgörande för att samhälle skall utvecklas.
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in