Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Jo visst är det så.
Orsakerna bakom det dåliga engagemanget eller dysfunktionen bör definitivt undersökas.
Gissar på att mindre orter har det svårare med socialtjänst och vårdkontakter som förvärrar en ungdoms tillstånd.
För att inte nämna den ekonomiska biten där pengar inte räcker i all oändlighet.
Vill dock betona att detta är mina antaganden.
Nåmen dåså. Överens om nåt iaf.
Mindre orter, ja mindre pengar och det påverkar såklart. Samtidigt kan ju en mindre ort hysa ett socialt nätverk där "alla känner alla" och det blir svårare att flyga under radarn som man kan göra i en större stad.
Så det är väl både och.
Men jag tycker att det oavsett är rimligt att rättskyddet förstärks för de familjer som hamnar under utredning av socialtjänsten.
När jag nu diskuterat det med er en period så har jag reflekterat över en sak. Staten har sen Gunnar och Alva Myrdals tid haft ganska klåfingriga ambitioner om hur folk bör leva. Och det fanns rimliga anledningar. Drägligt boende, flourtanter, vaccinationer, kostråd, vikt av god hygien etc.
Man kan ju idag fundera på hur Gunnar tänkte när han åkte till USA för att hjälpa jänkarna med "negerproblemet".
Men ambitionerna, är jag rätt övertygad om, var goda. Även om deras egen unge haft synpunkter på sin uppväxt.
Men det var andra tider och det kanske var nödvändigt med hårdare styrning för att dra upp människor ur fattigdom och misär. Och de som var olämpliga föräldrar steriliserade man ju bara helt sonika.
Dagens socialtjänst behöver reformeras för att den enskilda familjen skall få tillgång till en saklig och rättsaker prövning.
Vilket du också verkar tycka.
Tack för övrigt för att du idogt delat med dig av dina tankar.
Vi är inte ovänner här. Vi har olika infallsvinklar, olika erfarenheter och därigenom olika syn på på tingens ordning.
Och att debattera dessa med varandra är helt avgörande för att samhälle skall utvecklas.
Tack