2025-07-18, 22:37
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Då citerar jag Xenonen enligt ovan samt klistrar in ett citat nedan från en annan användare som förklarar detta:

(FB) Vilket väger mest, ett kilo bomull eller ett kilo bly?

Så lägg ner dina lögner nu din obildade nolla.
Betyder det att jorden är platt?
Citera
2025-07-18, 22:42
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Om de är i vakuum kommer deras tyngd att vara identisk (förutsätt att de också befinner sig på "samma" plats). Om de däremot befinner sig i luft eller vätska så kommer luft-/vätsketrycket ge upphov till en lyftkraft som är störst på det föremålet med lägst densitet enligt Arkimedisk princip. Detta ämne kommer då ha en aning mindre tyngd.

Bli inte upprörd nu lilla bög, men fattar du verkligen inte att Arkimedes princip beror på existensen av gravitation?

Så om du tror på Arkimedes måste du också tro på gravitationskraften

Du måste verkligen vara helt dum i huvudet...
Citera
2025-07-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Nej, densitet!
Massa har ingen betydelse, du kan ju ha en ubåt som väger 1000 ton och en ubåt som väget 2000 ton, det är dubbel massa men bägge flyter om du inte ändrar densiteten!
En eka som väger 100 kilo och ett hangarfartyg som väger 100.000 ton, stor skillnad på massa men bägge flyter pga låg densitet!
Ett tips; läs på om Arkimedes princip. I övrigt, massa dras till massa. Flytkraft hör ihop med massa, inte densitet, för densitet har ingen vektor; riktningskraft. Läs på och lär dig vad som är vad. All lycka.
Citera
2025-07-18, 22:53
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Ledsen om jag tjatar om detta, men jag vill VERKLIGEN veta vad ni plattfötter tror om verkligheten:

1. Har alla experter och vetenskapsmän* de senaste 2000 åren räknat fel och varit okunniga, så att "etablisemanget" helt enkelt inte vet jordens form. Och att några källarlevande Incels nu plötsligt kommit till revolutionerande insikter om jordens form???

2. Är det en jättestor konspiration där "etablisemanget" (vilka nu det är...) av någon befängd anledning döljer jordens sanna form? (En konspiration som behöver omfatta typ 10% av världens befolkning och alla nationer i hela världen de senaste 2000 åren, så det känns som en JÄTTESTABIL konspiration! ).

Jag förstår att ni plattfötter inte vill svara, eftersom båda alternativen är HELT ABSURDA! Men, envis som jag är så kommer jag inte sluta tjata innan jag får svar!

*Det finns förstås massor av kvinnor som bedriver vetenskap också. Men "vetenskapsman" är ju ett etablerat begrepp, så därför använder jag det.
Citera
2025-07-18, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Bli inte upprörd nu lilla bög, men fattar du verkligen inte att Arkimedes princip beror på existensen av gravitation?

Så om du tror på Arkimedes måste du också tro på gravitationskraften

Du måste verkligen vara helt dum i huvudet...

Men ditt fula äckel, ingenstans skrev jag att jag "tror" på arkimedes princip.

Resonemanget mot Wille handlade om att belysa motsättningarna inom gravitationen för att visa att den är en påhittad bluff.

Och även om jag håller med om resonemanget om arkimedes princip, så exkluderar jag Newtons gravitationslag ur den, det finns andra förklaringar till den observerbara mekanismen.

Var det något mer du ville än att framstå som efterbliven och äcklig?
Citera
2025-07-18, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ett tips; läs på om Arkimedes princip. I övrigt, massa dras till massa. Flytkraft hör ihop med massa, inte densitet, för densitet har ingen vektor; riktningskraft. Läs på och lär dig vad som är vad. All lycka.

Det är väl klart att flytkraft och densitet är relaterade, är du helt dum i huvudet eller?
Citera
2025-07-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Betyder det att jorden är platt?

Allt som har med densitetsgradienter att göra, att vissa saker flyter och andra sjunker... mm. Indikerar väldigt starkt att sakerna på marken blir accelererade, av marken. Vilket utgör en geometrisk omöjlighet på klotformad jord.
Citera
2025-07-18, 23:11
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Allt som har med densitetsgradienter att göra, att vissa saker flyter och andra sjunker... mm. Indikerar väldigt starkt att sakerna på marken blir accelererade, av marken. Vilket utgör en geometrisk omöjlighet på klotformad jord.
Aha, så när någon kastar upp en boll i luften accelererar jorden iväg och fångar in bollen igen.
Ungefär som när man leker med en hund och kastar en boll jagar hunden efter bollen och fångar den.
Citera
2025-07-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Aha, så när någon kastar upp en boll i luften accelererar jorden iväg och fångar in bollen igen.
Ungefär som när man leker med en hund och kastar en boll jagar hunden efter bollen och fångar den.

Ja ungefär så. Eftersom det är omöjligt att påvisa att fritt fallande saker accelererar mot jorden.

Detta är mycket enkelt. Om du sitter i en bil som accelererar, känner du av det. Om bilen färdas i konstant hastighet, däremot, känner du inget.

Instrument för att mäta acceleration, märker inte av någon sådan i fritt fall. Men däremot när instrumentet befinner sig marken. Då märks accelerationen av.
Citera
2025-07-18, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Språkpoliser borde skickas upp till saltgruvorna i Norrland, tills de lärt sig bete sig som folk!

Eller tror du på riktigt att det bara finns gravitation på jorden???

Men i alla fall; alla kroppar/massor attraherar andra kroppar/massor. Men det måste vara massa i astronomisk storlek för att ha märkbar styrka. Månen har tillexempel mindre gravitation än Jorden eftersom den är mindre, vilket gör att astronauterna som landat där upplever sig väga mindre jämfört med på jorden.

Språkpoliser främjar kvalitet.

Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?
Citera
2025-07-18, 23:34
Medlem
Citat:

Nej jag tror inte på Newtons gravitationslag, har jag inte varit väldigt tydlig med det?
Jo, du har varit väldigt tydlig med att du förkastar all känd vetenskap som finns. Det är inte i din favör oavsett ämne du ämnar att diskutera. Du verkar bara som en obildad alternativt indoktrinerad individ. Beklagar, men så är det. Läs på, kanske du förstår en dag.
Citera
2025-07-18, 23:39
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:

OK, då är du både en snarstucken besserwisser som borde skickas upp till Norrlands saltgruvor, och en idiot som inte fattar grejer som du borde lärt dig i grundskolan.

Men när jag har dig på tråden, vad tror du om "etablissemangets" inställning till det hela:

1. Har alla experter och vetenskapskvinnor och vetenskapsmän de senaste 2000 åren fattat fel och räknat fel, så att jordens samlade expertis faktiskt inte vet hur jorden ser ut? Och att DU på något sätt har unika insikter som ingen annan fattat de senaste 2000 åren???

2. Är det hela en stor konspiration, där alla nationer (och typ 10% av jordens befolkning) på hela jorden av någon obegriplig anledning valt att dölja jordens sanna form under de senaste 2000 åren???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in