2025-07-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du beskriver mer eller mindre ordagrant ett Cavendishexperiment.

Så jo, vi har empiriska bevis för att kloten rullar ihop.

Visa mig riktiga bevis eller ett filmklipp som inte använder AI!
Citera
2025-07-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Det är densitet som är "gravitation", hur kan jorden hålla månen i shack, dra åt sig meteoriter men inte dra ner en ballong fylld med lite helium, om gravitationen är en dragningskraft så borde alla som simmar i vattnet dras ner mot havets botten och fiskar måste kämpa för att simma upp från botten på sjön eller havet, och fåglar skulle aldrig kunna lyfta från marken!
Kan jorden dra ner en asteroid på 1000000 ton från rymden så då ska bannemig inte en fågel på 50 gram gunna ta flykt!
Men nu kan fåglar flyga för att dom har extremt låg densitet!

En båt och ubåt sjunker för att den fylls med vatten, eller bärgas/kommer upp till ytan för att man fyller den med luft/luftballonger, man ändrar densiteten.

Har du sett tidvatten i ett vattenglas eller i en swimmingpool?

Kan månen flytta hela hav och sjöar men inte ett vattenglas på 3 dl?

Men snälla du, tror du att du är först med de har typen av extremt naiva argument?

Allt du nämner kan förklaras och om du var ens lite halvseriös skulle du veta om det.
Citera
2025-07-18, 21:47
Medlem
Citat:
Visa mig riktiga bevis eller ett filmklipp som inte använder AI!

Är du två år eller är du en vuxen man med ett barns intellekt?

Har du något i sak att säga om ett Cavendishexperiment är du välkommen att framföra dem. Men att sitta som en obstinat tvååring och inte ens vara insatt i sakfrågan blir bara töntigt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-18 kl. 21:51.
Citera
2025-07-18, 22:01
Medlem
Citat:
Är du två år eller är du en vuxen man med ett barns intellekt?

Har du något i sak att säga om ett Cavendishexperiment är du välkommen att framföra dem. Men att sitta som en obstinat tvååring och inte ens vara insatt i sakfrågan blir bara töntigt.

Jag tror då verkligen inte att han med det där experimentet kunde lista ut jordens massa....
Och att man hänger en pinne i en smal tråd och sätter 2 klot på vardera motsatt sida, ta bort kloten och pinnen kommer att vrida på sig ändå!
Citera
2025-07-18, 22:06
Medlem
Citat:
Det är densitet som är "gravitation",

Men det rimmar ju jävligt dåligt med att ett kilo bly är lika tungt som ett kilo bomull.

Och så kan du ju även lägga till det här med riktningar. Densitet är en skalar som saknar riktning.

Jag har en känsla av att ovan fladdrar förbi dig i ett töcken av förvirring. Men häng inte läpp, du är säkert bra på något annat.
Citera
2025-07-18, 22:11
Medlem
Citat:
Jag tror då verkligen inte att han med det där experimentet kunde lista ut jordens massa....

Jaha.. men vad du tror har inte så stor tyngd.

Citat:
Och att man hänger en pinne i en smal tråd och sätter 2 klot på vardera motsatt sida, ta bort kloten och pinnen kommer att vrida på sig ändå!

Ja? Har du något sakligt att komma med?
Citera
2025-07-18, 22:12
Avslutad
Citat:
Men det rimmar ju jävligt dåligt med att ett kilo bly är lika tungt som ett kilo bomull.

Men din nolla, vi har redan rett ut det sedan tidigare, tyngdkraften skiljer sig mellan 1 kg bly och 1 kg bomull.
Citera
2025-07-18, 22:15
Medlem
Citat:

Och så kan du ju även lägga till det här med riktningar. Densitet är en skalar som saknar riktning.

Jag har en känsla av att ovan fladdrar förbi dig i ett töcken av förvirring. Men häng inte läpp, du är säkert bra på något annat.

Fast du behöver mindre blymassa för att komma upp i 1 kg än 1 kg bomull, för att bly har högre densitet!
Sen, 1 kg bomull kan blåsa iväg med vinden medan 1 kg bly kommer inte att röra sig inte ur fläcken!
Satt du och lekte med mobilen under lektionerna, försöker du bara låta intelligent, komma med konstiga bortförklaringar, motbevisa även hur fel du än har?
Är 1+1=2?
Citera
2025-07-18, 22:17
Medlem
Citat:
Jaha.. men vad du tror har inte så stor tyngd.

Ja? Har du något sakligt att komma med?

Ja, det jag just skrev?
Citera
2025-07-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men din nolla, vi har redan rett ut det sedan tidigare, tyngdkraften skiljer sig mellan 1 kg bly och 1 kg bomull.

Nja... att du påstår något är inte samma sak som att "vi" har rett ut något.

För mig och resten av världen är det ett faktum att tyngden är proportionell mot massan. Vill du hävda något annat så måste du såklart argumenterar för din sak.
Citera
2025-07-18, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Billigost har rätt om Arkimedes princip här, vad det nu har med en platt jord att göra. Detta är helt i enlighet med Newtons gravitationslag.

Citat:
Nja... att du påstår något är inte samma sak som att "vi" har rett ut något.

För mig och resten av världen är det ett faktum att tyngden är proportionell mot massan. Vill du hävda något annat så måste du såklart argumenterar för din sak.

Då citerar jag Xenonen enligt ovan samt klistrar in ett citat nedan från en annan användare som förklarar detta:

(FB) Vilket väger mest, ett kilo bomull eller ett kilo bly?

Citat:
Ok, låt oss reda ut några begrepp:

Massa - mäts i kilogram
Vikt - Mäts i Kilogram
Tyngd - Mäts i Newton

Om man frågar vad som väger (väger, böjning av vikt) mest, 1kg x eller 1kg y så väger de lika mycket.

Om man istället frågar vad som är tyngst, 1kg x eller 1kg y så beror det på i vilket medium de befinner sig.

Om de är i vakuum kommer deras tyngd att vara identisk (förutsätt att de också befinner sig på "samma" plats). Om de däremot befinner sig i luft eller vätska så kommer luft-/vätsketrycket ge upphov till en lyftkraft som är störst på det föremålet med lägst densitet enligt Arkimedisk princip. Detta ämne kommer då ha en aning mindre tyngd.

Så lägg ner dina lögner nu din obildade nolla.
Citera
2025-07-18, 22:30
Medlem
Citat:
Fast du behöver mindre blymassa för att komma upp i 1 kg än 1 kg bomull, för att bly har högre densitet!

Inte för att vara elak men du verkar vara riktigt jävla borta. Varför i hela världen tror du att du kan diskutera fysik utan ens ha koll på definitionen på olika begrepp?

Massa har enheten kilogram.

Citat:
Sen, 1 kg bomull kan blåsa iväg med vinden medan 1 kg bly kommer inte att röra sig inte ur fläcken!

Jaha? Den där typen av argument kanske funkar på någon femåring men knappast här.

Citat:
Satt du och lekte med mobilen under lektionerna, försöker du bara låta intelligent, komma med konstiga bortförklaringar, motbevisa även hur fel du än har?
Är 1+1=2?

Nej. Snarast tvärtom

Citat:
Är 1+1=2?

Det hänger väl lite på vilken bas du använder. Binärt så är ju 1+1 = 10

Dunning-Kruger är faktiskt ganska roande. Skrämmande men kul i alla sin missär.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-18 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in