2025-07-18, 12:05
Medlem
löls avatar
Primärt tänker jag på Östeuropa där nationerna är i stort homogena.
Även om de inte har super hög levnadsstandard går säkerhet och stabilitet före allt annat.

Redan idag ser vi hur öst-länder ställer sig på tvären mot flyktingar.
Dom ser och förstår konsekvenserna. Finns inga bidrag i världen som kommer få de flesta öst-länder att sälja sig.

Islamist krisen i väst EU blir så påtaglig att det kommer från och till balla ur med militärer och polis på gatorna.
Då stänger öst sina gränser.
Gränserna kommer att förbli stängda.
Därefter börjar bollen rulla. Schengen kollapsar. Sedan är det GG well played!
Nationerna börjar se över sina egna intressen.
Kanske nya konstellationer skapas?

Specifikt ett land som kommer lämna EU i rangordning?
Någon av Ungern, Slovakians eller Polen. De länder som har "starkast" ledare och egen vilja tänker jag.

EU är idag likt The republic där korruption tagit över och en Emperor Palpatine vandrar runt i kvinnokläder.
Senast redigerad av löl 2025-07-18 kl. 12:37.
Citera
2025-07-18, 12:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Writer.X
Italien är den fjärde största nettobetalaren till EU's budget. Polen är den största bidragstagaren.

Källa: https://www.statista.com/chart/18794/net-contributors-to-eu-budget/

Nu var dina siffror från 2021 men tror inte det ändrat sig så värst mycket.
Det går snabbt att se att hela cirkusen med EU inte går ihop med tanke på att ett fåtal länder betalar för många och fler som vill ha del av den kakan är på väg in.
Att vi här i sverige inte går ur är självklart för våra politiker skulle aldrig tordas ta steget men jag tror i det stora hela att vi faktiskt skulle må bra av det.

Det bästa hade varit att innan vi ens gick med så skulle vi istället ha gjort en skandinavisk allians där våra länder har liknande tänk och liknande kultur. EU är fullt av länder som tänker helt annorlunda och som har en helt annan kultur.
Citera
2025-07-18, 12:42
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det går snabbt att se att hela cirkusen med EU inte går ihop med tanke på att ett fåtal länder betalar för många och fler som vill ha del av den kakan är på väg in.

Det är inte riktigt så enkelt heller. Tyskland är den största betalaren men tysk industri parasiterar på övriga EU precis på samma sätt som kinesisk industri gör ute i världen. För att lindra effekterna mot detta har vi t.ex. i Europa tullar mot Kina - något som man inte kan ha innanför EU.
Citera
2025-07-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Primärt tänker jag på Östeuropa där nationerna är i stort homogena.
Även om de inte har super hög levnadsstandard går säkerhet och stabilitet före allt annat.
Redan idag ser vi hur öst-länder ställer sig på tvären mot flyktingar.
Dom ser och förstår konsekvenserna. Finns inga bidrag i världen som kommer få de flesta öst-länder att sälja sig.
Islamist krisen i väst EU blir så påtaglig att det kommer från och till balla ur med militärer och polis på gatorna.
Då stänger öst sina gränser.
Gränserna kommer att förbli stängda.
Därefter börjar bollen rulla. Schengen kollapsar. Sedan är det GG well played!
Nationerna börjar se över sina egna intressen.
Kanske nya konstellationer skapas?
Specifikt ett land som kommer lämna EU i rangordning?
Någon av Ungern, Slovakians eller Polen. De länder som har "starkast" ledare och egen vilja tänker jag.
EU är idag likt The republic där korruption tagit över och en Emperor Palpatine vandrar runt i kvinnokläder.

Tror faktiskt EUs sydligaste länder ända från Portugal till Rumänien är första kandidaterna till att lämna EU.
Det handlar om att dessa länder är relativt etniskt homogena samt har transportmässiga fördelar handla med övriga världen.
Dessutom liknar Spanien-Portugal i högsta grad UK, med f.d. kolonier där det bor många fler än i "moderlandet"!
I Spanien bor ca 8% av världens spansktalande, medan det bor ca 10% av de portugisisktalande i Portugal.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-07-18 kl. 15:32.
Citera
2025-07-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Det är inte riktigt så enkelt heller. Tyskland är den största betalaren men tysk industri parasiterar på övriga EU precis på samma sätt som kinesisk industri gör ute i världen. För att lindra effekterna mot detta har vi t.ex. i Europa tullar mot Kina - något som man inte kan ha innanför EU.
Tyskland blir den största låntagaren i syfte att kunna finansiera globalisthorans utsvävningar. De tyska industrierna har förlorat både kärnkraften och billig gas, kineserna har stulit alla IP-rättigheter/patent så Tyskland har inte så mycket kvar att ge. Det är därför de vänder sig åt lån och tryckning av pengar.

Därför riktar sig EU även mot Sverige, Danmark, Nederländerna, Finland m.fl. i syfte att dra in pengar. Problemet är bara att inte alla är med i Euron varvid det blir svårt att motivera vad som ska förmå dem att lämna ifrån sig pengar. Globalisterna inom M har nog inga problem att lapa i sig Ursulas golden showers, problemet är bara att Tyskland räcker snart inte till och då får EU problem.

Afd står i faggorna och väntar att vända allt vad Ursula, Merkel och Scholz har åstadkommit tillsammans med Fdp och die Grunen.
Citera
2025-07-19, 12:05
Medlem
Citat:
Att vi här i sverige inte går ur är självklart för våra politiker skulle aldrig tordas ta steget men jag tror i det stora hela att vi faktiskt skulle må bra av det.

Det bästa hade varit att innan vi ens gick med så skulle vi istället ha gjort en skandinavisk allians där våra länder har liknande tänk och liknande kultur. EU är fullt av länder som tänker helt annorlunda och som har en helt annan kultur.

Varför skulle inte Finland vara med i den alliansen?
Citera
2025-07-19, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Varför skulle inte Finland vara med i den alliansen?

Vart skrev jag att inte finland skulle få vara med? De är klart finnarna är välkomna. Trevligt folk dessutom.
Citera
2025-07-19, 12:30
Medlem
Citat:
Vart skrev jag att inte finland skulle få vara med? De är klart finnarna är välkomna. Trevligt folk dessutom.

Så här skrev du...Det bästa hade varit att innan vi ens gick med så skulle vi istället ha gjort en skandinavisk allians där våra länder har liknande tänk och liknande kultur. EU är fullt av länder som tänker helt annorlunda och som har en helt annan kultur.

Och då Finland inte ingår i Skandinavien så tog jag för givet att du inte ville ha dom med.
Citera
2025-07-19, 13:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Så här skrev du...Det bästa hade varit att innan vi ens gick med så skulle vi istället ha gjort en skandinavisk allians där våra länder har liknande tänk och liknande kultur. EU är fullt av länder som tänker helt annorlunda och som har en helt annan kultur.

Och då Finland inte ingår i Skandinavien så tog jag för givet att du inte ville ha dom med.

Sorry, my bad, du har helt rätt.
Hade jag skrivit norden så skulle även island in men de räknar jag inte riktigt som att vi inte har så mycke samröre med.
Säger jag själv skandinavien så tänker jag också att finland ingår där men ska man vara petig så är det som du skriver, bara sverige, norge och danmark.
Citera
2025-07-19, 14:26
Medlem
Citat:
Sorry, my bad, du har helt rätt.
Hade jag skrivit norden så skulle även island in men de räknar jag inte riktigt som att vi inte har så mycke samröre med.
Säger jag själv skandinavien så tänker jag också att finland ingår där men ska man vara petig så är det som du skriver, bara sverige, norge och danmark.

Men om man skriver de Nordiska Länderna, då ingår även Finland.
Citera
2025-07-19, 15:45
Medlem
oarligs avatar
Citat:

Finland är välkomna i en EU allians och i en skandinavisk allians eller Finland lämnade EU genast för en mer fördjupat handel med USA, Ryssland eller Norden? Finnarna är landsförrädare.
Citera
2025-07-19, 15:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men om man skriver de Nordiska Länderna, då ingår även Finland.

Jo, men då kommer även island med som vi idag inte har så mycket samarbete med men samtidigt tycks de vara trevligt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
Finland är välkomna i en EU allians och i en skandinavisk allians eller Finland lämnade EU genast för en mer fördjupat handel med USA, Ryssland eller Norden? Finnarna är landsförrädare.

Skulle hellre som sagt ha en nordisk allians och skita i EU. Tror vi skulle ha mer att vinna på det och även kunna bestämma mer om våra gränser och vår energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in