2025-07-18, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej man kan inte utesluta yttre faktorer som kan inverka på materia rörelse om man vill utföra ett experiment som handlar om påverkan av attraktion mellan materia.
Du tänker dig att det finns en annan kraft som har exakt samma effekt som gravitation men som ändå inte är gravitation? Vad är då skillnaden?
Citera
2025-07-18, 11:23
Medlem
Citat:
Nej man kan inte utesluta yttre faktorer som kan inverka på materia rörelse om man vill utföra ett experiment som handlar om påverkan av attraktion mellan materia.

Jo självklart kan man utesluta yttre faktorer eftersom utfallet är binärt och entydigt.

Citat:
Cavendish experiment är ett icke-isolerat experiment som har ett extremt lågt bevisvärde, då det finns mängder med krafter i rummet som kan inverka på materians rörelse.

Säger den obildade foliehatten som inte ens vet hur experimentet går till eller har utfört det själv.
Citera
2025-07-18, 11:24
Medlem
Gravitationsdiskussioner tror jag inte någon kommer någonvart med, det är för avancerade saker att utifrån det för gemene man att förstå om jordklotet är runt eller platt.
Citera
2025-07-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Gravitationsdiskussioner tror jag inte någon kommer någonvart med, det är för avancerade saker att utifrån det för gemene man att förstå om jordklotet är runt eller platt.

Men det är ju oundvikligt att komma in på det när man diskuterar om atmosfären snurrar med jorden eller inte. Eller varför atmosfären inte sugs ut i rymden. Eller varför vattnet kurvar sig.

Men tyvärr spårar det oftast ut i idiotdiskussioner om gravitoner eller "isolerade experiment" i stället för att krasst konstatera att vetenskapen faktiskt kan förklara varför vatten kurvar sig.
Citera
2025-07-18, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tänker dig att det finns en annan kraft som har exakt samma effekt som gravitation men som ändå inte är gravitation? Vad är då skillnaden?

Vad jag skrev var att ett icke-isolerat experiment som Cavendish där utförandet sker i ett helt vanligt rum med mängder med yttre påverkan, inte på långa vägar är ett tillförlitligt experiment med något som helst bevisvärde för att bevisa att massa attraherar massa.
Citera
2025-07-18, 12:42
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vad jag skrev var att ett icke-isolerat experiment som Cavendish där utförandet sker i ett helt vanligt rum med mängder med yttre påverkan, inte på långa vägar är ett tillförlitligt experiment med något som helst bevisvärde för att bevisa att massa attraherar massa.
Du kan väl använda nån annan metod för att bevisa att jorden är platt.
Citera
2025-07-18, 12:59
Avstängd
Citat:
Kan du då ge något exempel på en sådan yttre faktor som skulle störa experimentet?
Citera
2025-07-18, 13:03
Avslutad
Citat:
Kan du då ge något exempel på en sådan yttre faktor som skulle störa experimentet?

Innan jag bemödar mig göra det, anser du att det finns yttre faktorer som kan påverka materias rörelse i ett vanligt rum eller anser du att det inte finns det?
Citera
2025-07-18, 13:34
Medlem
Citat:
Innan jag bemödar mig göra det, anser du att det finns yttre faktorer som kan påverka materias rörelse i ett vanligt rum eller anser du att det inte finns det?

Frågan är avsiktligt felställd, det handlar ju om det finns yttre faktorer som kan påverka experimentets förmåga att avgöra om massa attraherar massa eller inte.

Nej jag kommer inte på några sådana faktorer. Tänker du på någon speciell "faktor" eller är du bara allmänt motvalls utan att ha någon egen tanke?

Citat:
Innan jag bemödar mig göra det...

Så du måste bemöda dig? Du vet alltså inte på rak hand?
Citera
2025-07-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Märkligt påstående med tanke på att luft, vatten och människor dras ju mot jorden. Hur kan det inte vara en anledning att följa med jorden?

Och med tanke på att jorden har snurrat i miljarder år så vore det extremt skumt om luften inte snurrade med jorden.

Allt tyder på att sk tung massa och trög dito är samma. Inget tyder på att fritt fallande saker "dras" mot jorden. Du känner kanske till, exempelvis, att en accelerometer i fritt fall inte alls visar någon acceleration? Men däremot när den är i kontakt med marken?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Släng upp en sten i luften och observera att den kommer att falla tillbaka. Det är nästan som att stenen satt fast i jorden med en osynlig gummisnodd.

Om du känner för det kan du upprepa detta med din centrifug. Spänn fast kläder på utsidan av trumman med en gummisnodd. Låt därefter centrifugen snurra med 1 varv per dygn och observera hur kläderna snurrar med trumman.

Ja just det. Kläderna bli kvar, eftersom de befinner sig på insidan av gummisnodden.
Senast redigerad av Fleuch 2025-07-18 kl. 13:58.
Citera
2025-07-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Allt tyder på att sk tung massa och trög dito är samma. Inget tyder på att fritt fallande saker "dras" mot jorden. Du känner kanske till, exempelvis, att en accelerometer i fritt fall visar att den inte alls blir accelererad? Men däremot när den är i kontakt med marken?

Jaha? Och hur är detta kopplat till om atmosfären roterar med jorden eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja just det. Kläderna bli kvar, eftersom de befinner sig på insidan av gummisnodden.

Mmm, och luften dras nedåt jorden av en osynlig gummisnodd. Eller så kan du prata om att det är marken som accelererar mot luften om du hellre vill det. Men effekten är den samma - en koppling mellan den roterande jorden och dess atmosfär
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-18 kl. 14:05.
Citera
2025-07-18, 14:04
Avslutad
Citat:

Hur går det med att besvara frågan enligt nedan, är den besvärlig?

Anser du att det finns yttre faktorer som kan påverka materias rörelse i ett vanligt rum eller anser du att det inte finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in