2025-07-18, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Min poäng är att ditt ursprungliga argument att flygplanen skulle stå stilla är ett idiotiskt påstående som enbart visar att du inte förstör modellen du försöker falsifiera. Och det är sällan en bra kombination.

Jo jag "förstör" sfärmodellen, den är snart ett minne blott.
Citera
2025-07-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej, inget tyder på det. Däremot tyder allt på att saker blir accelererade av jorden, när de befinner sig på den.

Å nej. Inte det tramset igen. Du vet väl att accelerationen varierar geografiskt?

Och nu försöker du undvika det vi diskuterar. Vilken kraft är det som hindrar atmosfären att rotera med jorden?

Retorisk fråga såklart...
Citera
2025-07-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En slags atmosfär skrev jag, klarade du inte av att besvara frågan eller?

Suck... billigost i sitt essä. Innehållslöst tjafs bara för tjafsandets skull.

Jag har redan besvarat frågan:
Atmosfären skapas för att saker, inkl luft, trillar nedåt. Och atmosfären kommer att följa joden eftersom det inte finns någon kraft som motverkar det.
Citera
2025-07-18, 00:18
Medlem
Citat:
Å nej. Inte det tramset igen. Du vet väl att accelerationen varierar geografiskt?

Och nu försöker du undvika det vi diskuterar. Vilken kraft är det som hindrar atmosfären att rotera med jorden?

Retorisk fråga såklart...

Problemet här är inte något "hinder", utan att det ej finns någon anledning för luft vatten människor, mm mm, att "följa med" på utsidan av det roterande klotet. Ingenting som är känt som kan härledas genom experiment eller observationer iaf
Citera
2025-07-18, 00:20
Avslutad
Citat:
Suck... billigost i sitt essä. Innehållslöst tjafs bara för tjafsandets skull.

Jag har redan besvarat frågan:
Atmosfären skapas för att saker, inkl luft, trillar nedåt. Och atmosfären kommer att följa joden eftersom det inte finns någon kraft som motverkar det.

Okej du förstår inte frågan, via vilket praktiskt prov kan kan observera den skiftande atmosfären pga corioliseffekten?
Citera
2025-07-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Problemet här är inte något "hinder", utan att det ej finns någon anledning för luft vatten människor, mm mm, att "följa med" på utsidan av det roterande klotet. Ingenting som är känt som kan härledas genom experiment eller observationer iaf

Men jag har ju precis förklarat att det finns en anledning: gravitation.

Och jo, den kan du defintivt observera.
Citera
2025-07-18, 00:30
Medlem
Citat:
Okej du förstår inte frågan, via vilket praktiskt prov kan kan observera den skiftande atmosfären pga corioliseffekten?

Suck... inget praktiskt prov "kan observera den skiftande atmosfären pga corioliseffekten".

Det du skriver är ren rappakalja och ett bevis på att du verkligen inte förstår vad vi diskuterar.
Citera
2025-07-18, 00:30
Avslutad
Citat:
Men jag har ju precis förklarat att det finns en anledning: gravitation.

Och jo, den kan du defintivt observera.

Nej vi kan inte observera gravitationen eftersom man inte upptäckt gravitonerna.

Ge dig nu.
Citera
2025-07-18, 00:31
Avslutad
Citat:
Suck... inget praktiskt prov "kan observera den skiftande atmosfären pga corioliseffekten".

Det du skriver är ren rappakalja och ett bevis på att du verkligen inte förstår vad vi diskuterar.

Vad bra då kan vi stryka corioliseffekten också.

Tackarrr.
Citera
2025-07-18, 00:32
Medlem
Citat:
Nej vi kan inte observera gravitationen eftersom man inte upptäckt gravitonerna.

Ge dig nu.

Du observerar gravitationen när du väger dig.
Citera
2025-07-18, 00:33
Avslutad
Citat:
Du observerar gravitationen när du väger dig.

Man observerar något, att det skulle förklaras utifrån Newtons gravitationslag är bara en gissning i och med att gravitaonerna inte är upptäckta, och förmodligen heller aldrig kommer bli.
Citera
2025-07-18, 00:33
Medlem
Citat:
Vad bra då kan vi stryka corioliseffekten också.

Tackarrr.

När det gäller om flygplanen står still? Ja definitivt.

Som ett bevis för att jorden roterar? Nej absolut inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in